Debatterar höghastighetsjärnväg
Debatt Projektledare Clas Göran Carlsson debatterar höghastjghetsjärnvägen som berör kommunerna Värnamo, Vaggeryd med flera: Just nu – de här dagarna i början av oktober – har de kommuner som finns längs de tänkbara sträckningarna av en höghastighetsjärnväg redovisat sina så kallade nyttoberäkningar för Sverigeförhandlingen.
Något förenklat handlar det om att beskriva varför en sträckning ska väljas före en annan. Varför järnvägen ska dras från Jönköping och raka spåret ner till Hässleholm och inte på snedden över Småländska höglandet via Växjö till Hässleholm.
Sverigeförhandlingen är i beskrivningen av sitt uppdrag tydlig med vad som gäller:
”Sverigeförhandlingen arbetar för att Sverige så snabbt som möjligt ska få sin första höghastighetsjärnväg där tågen ska kunna köra i 320 km/h. Tågen kommer att gå från Stockholm till Göteborg på två timmar och till Malmö på två och en halv. Satsningen ska leda till ökat bostadsbyggande och tillväxt i många kommuner och regioner längs den nya järnvägen.”
Kommunerna längs det västliga alternativet – Markaryd, Ljungby, Värnamo, Vaggeryd och Jönköping – samverkar tillsammans med Region Jönköpings län i arbetet med höghastighetsjärnvägen och arbetar för den västliga dragningen genom Småland. Vi kallar arbetet för Raka spåret.
Raka spåret innebär snabbast möjliga resande mellan storstadsområdena; något som är en grundförutsättning för byggandet av höghastighetsjärnvägen.
Sverigeförhandlingen lyfter sedan – efter kraftigt kortade restider – fram bostadsbyggande som andra prioritet.
De fem kommunerna från Jönköping till Markaryd kan nu tillsammans redovisa planer på satsningar på nya bostadsområden med tillhörande service för alla de tusentals invånare som kommer att flytta till regionen de kommande åren.
Det innebär en kraftig ambitionshöjning, och dessutom en fantastisk möjlighet för inte bara västra Småland, utan västra Götaland att expandera, och för Sverige som nation att klara en redan idag mycket stor efterfrågan på bostäder.
Som tredje prioritet lyfter Sverigeförhandlingen fram tillväxt.
Västra Småland kan mycket enkelt beskrivas som ett stort hjärta av näringsliv som pumpar blod in i blodomloppet = resten av Sveriges näringsliv.
Hos oss finns det lilla företaget som producerar komponenter som används av Sveriges stora exportföretag, exempelvis Scania och Volvo, och som är avgörande för att de ska kunna behålla sina starka positioner på en allt hårdare världsmarknad. Hos oss finns dessutom stora och i många fall världsledande företag inom exempelvis tunga fordon, företag som är beroende av en god och utbyggd infrastruktur för att kunna fortsätta sin fantastiska resa på de globala marknaderna.
En höghastighetsjärnväg i västra Småland medverkar till att Sveriges varu- och tjänsteexport fortsätter att utvecklas och är i förlängningen med och betalar vårt välfärdssamhälle.
En satsning på Raka spåret genom västra Småland kommer att innebära största möjliga nationella nytta i form av kraftigt kortade restider mellan storstadsområdena, bostadsbyggande och tillväxt i näringslivet!
Clas Göran Carlsson
Projektledare för Raka spåret