Dyrare fordonsskatt på nya bilar efter årsskiftet
Nyheter Vid årsskiftet byter man till en hårdare mätmetod av koloxidutsläppen
Alla fordon som registreras efter årsskiftet och som inte klarar kraven för klimatbonus kommer att få en rejäl skattehöjning de tre första åren. Allra störst höjning blir det för dieseldrivna fordon.
Vid årsskiftet byts beräkningsmodellen från det nuvarande systemet, kallat NEDC (new european drive cycle) till WLTP (worldwide harmoised light vehicle test procedure). Byte av mätmedtod motiveras med att det gamla systemet anses föråldrat och bygger på teoretisk körning medan den nya mätmetoden baseras på verkliga kördata som stämmer bättre överens med vanlig körning.
Fordonsskatten är baserad på ett antal faktorer:
- Grundavgift på 360 kronor
- Koloxidbelopp på 82 kronor/gram för utsläpp om 95 – 140 gram/kilometer
- Om fordonet släpper ut över 140 gram/kilometer är beloppet att betala 107 kronor/ gram och kilometer
- Miljötillägg på 250 kronor för dieseldrivna fordon
- Bränsletillägg för dieseldrivna fordon som räknas ut genom att multiplicera utsläppet i gram/kilometer med 13,52
Bensindrivna fordon betalar grundavgift och koloxidbelopp medan dieseldrivna fordon betalar grundavgift, koloxidbelopp, miljötillägg och bränsletillägg.
Några exempel:
Volvo S 90 Momentum (diesel)
Skatt 2019: 4377 kronor
Skatt 2020: 7277 kronor
Ökar med 2900:- (+66,3%)
Volvo S 90 Momentum (bensin)
Skatt 2019: 5655 kronor
Skatt 2020: 7153 kronor
Ökar med 1498 kronor (+26,5%)
Elbilar och till exempel Volvo med hybridmotor betalar enbart grundavgiften på 360 kronor
Källa: Teknikens Värld
Skattepåslag på skattepåslåg men välfärdtjänsterna garanterar inte ändå. Så varför ska vi ha en hög skatt när det inte ger något resultat eller garant??