Nyheter

Efter storbranden: Så arbetar kommunen i en kris

Nyheter I samband med en större händelse – exempelvis som nattens storbrand i Vaggeryd – så aktiveras en rad funktioner. Bland annat kommunens krishantering. Vi ställde frågan till Annika Hedvall som är kommundirektör.

Annika Hedvall berättar att det i första läget är basgruppen som aktiveras. Basgruppens uppdrag är att göra kontinuerliga bedömningar av läget och inträffade incidenter för att ta ställning till om det finns behov av att starta upp krisledningsgrupp och krisledningsstab. Basgruppen består av kommundirektören, kanslichefen, räddningschefen, hr-chefen och kommunikatör.

Så funkar arbetet

Annika Hedvall berättar:
– Det är jag som kommundirektör som bedömer vilka funktioner som ska kallas in. Det beror på händelsen. En bedömning av läget görs och eventuellt aktiveras fler funktioner allt eftersom. Även om hela krisledningsgruppen inte aktiveras får de information för att kunna bilda sig en uppfattning om vad det kan komma att innebära för den egna verksamheten. Varje ansvarig chef har ansvaret för att leda sin egen verksamhet under samhällsstörningar samtidigt som de ingår i den kommunövergripande krisledningsorganisationen.

Annika Hedvall blev kontaktad av räddningstjänsten gällande storbranden på JRAB:s anläggning.
– Jag kontaktade alla funktioner i basgruppen. Vi stämde av läget direkt på morgonen och hade kontakt med företrädare för kommunala verksamheter som skulle kunna beröras av konsekvenserna av branden, till exempel socialförvaltningen och barn- och utbildningsförvaltningen.

Ska utvärdera

Hon berättar att information är en väldigt viktig del i såna här sammanhang.
– Både intern information till våra egna verksamheter och extern till allmänheten. I det här fallet gick det ut ett VMA. Ett sådant aktiveras av räddningsledaren när det är fara för människors liv och hälsa och man vill att allmänheten ska gå inomhus, stänga fönster, dörrar och om möjligt ventilationen. Därefter behöver vi som kommun se till att det finns information externt om hur det påverkar den kommunala servicen och internt om hur det påverkar verksamheterna.

Vid 09-tiden på tisdagsmorgonen blåstes faran över och inga fler funktioner i kommunens krishanteringsplan behövde aktiveras. Annika Hedvall berättar att man nu ska utvärdera arbetet.
– Efter en händelse av detta slag utvärderar vi i syfte att lära och förbättra krishanteringsarbetet.

Läsarbild från branden. Till höger Annika Hedvall, kommundirektör. Foto: Sara Mejving

Taggar

Dela


1 reaktion på Efter storbranden: Så arbetar kommunen i en kris

Ni får gärna lägga en separat informations artikel hur VMA utskick fungera för det verka som att det inte var alla som fick ett sådant i vår kommun

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *