Nyheter

Elingenjören som blev trafikskollärare

Nyheter Åbergs trafikskola ser man i kommunen varje dag antingen på moped eller i bil. Vi träffar trafikskolläraren Roland för en pratstund innan krisutbildningen i Vaggeryd

Roland Åberg är trafikskollärare i kommmunen  [1/4]

En av riskutbildningsdeltagares fordon stod parkerad utanför Folkets Hus i Vaggeryd  [2/4]

Roland Åberg och eleven Fidaim Bajra  [3/4]

Mopedkörning praktik i Skillingaryd  [4/4]

Roland Åberg är bosatt i Skillingaryd och är snart pensionär (enligt han själv) och fyrbarnbarnsmorfar. Skillingaryd.nu träffar Roland innan trafikskolans krisutbildningen i Folkets hus för blivande körkortselever.

– Det kan vara personer som blivit av med körkortet eller elever som ska ta körkort. Alla måste gå riskutbildningen. Halkbanan finns kvar, men riskutbildningen är en teoretisk del i själva körkortsutbildningen idag, berättar Roland.

– Det märks, framför allt i städerna, att man numera skjuter på sitt körkortstagande. Men här i kommunen är ungdomarna duktiga på att ta körkort så fort de väl får, menar Roland.

Roland Åberg hade egentligen planer att jobba som elingenjör. Han gick fyraårigt tekniskt gymnasium och jobbade som elektriker ett tag samtidigt som han var ute och ”snubblade” som alla gamla kommunbor känner till. Roland gjorde därför militärtjänsten ganska sent. När han muckade hade hans far mycket att göra på sin trafikskola, så Roland gick kursen och gick sedan i sin fars fotspår.

– Far startade trafikskolan 1945 i Skillingaryd. Jag började jobba hos honom 1978 och tog över helt 1991. Tiden går fort när man börjar tittat tillbaka, säger Roland.

– Jag har anlitat några konsulter, jag har en kollega i Jönköping och en i Värnamo som hjälper mig, annars är jag ensam i företaget numera, säger Roland.

– 2009 började en kille som heter Gabriel hos mig. Det var i samband med att mopedkörkortet kom till. Jag har egentligen lagom med jobb till 1,5 person men om jag ska utöka till två tjänster blev det rätt så mycket mer. Jag var en av de första som hade mopedutbildning. Många kollegor var nog rädda med att ta hand om dessa utbildningar. Men det har verkligen exploderat. Både tjejer och killar tar mopedkort i dag, nästan merparten på tjejer. Utbildningen är på 12 timmar totalt, fyra timmars körning och åtta timmars praktik. Sedan 2009 har jag utbildat 500 mopedåkande ungdomar, säger Roland.

– Att bli egen företagare blev en naturlig del för mig. Antingen är det att bli anställd av någon annan eller att bli egen. Till slut känner man av att vara egen är det bästa. Frihet samtidigt som det är mycket jobb, försäkrar Åberg.

– En vanlig dag på mitt jobb innebär runt tio körlektioner. Jag har både en timmas och 45 minuters lektioner. På morgonen hade jag riskutbildning och sedan är det teorilektion på kvällstid, så jag fyller min dag rätt fort, berättar Roland.

– Alla elever har olika förutsättningar då en del kör mycket hemma med sina handledare medan andra elever inte har den möjligheten, så jag kan inte svara på hur många lektioner i normala fall en elev behöver, menar trafikskolläraren.

Roland tycker det är bra att ungdomarna får börja övningsköra vid 16-årsåldern idag. Eleverna har mer körrutin nu än tidigare.

– Jag utbildar ungefär 100 – 120 elever om året. När jag nu hållit på länge så har det blivit runt 5 000 elever totalt, säger Roland med ett leende.

De senaste tio åren har det hänt en hel del under de senaste tio åren. 2006 kom handledarutbildningen för att man skulle få övningsköra privat med sin elev. Det är en obligatorisk utbildning på tre timmar. Roland har utbildad 3 400 handledare under dessa tio år. Tre år senare kom AM körkortet för mopeder. Samma år kom riskutbildningen. Alkolåset kom även detta år och samtliga övningskörningsbilar som trafikskolor äger i Sverige har alkolås.

Totalt finns det över 800 trafikskolor knytna till riksorganisationen STR.

– Trafikskolorna utbildar, trafikverket förrättar prov och transportstyrelsen utövar tillsyn av oss. Tillsynen får vi betala själva, 20 000 kronor om året, för att vi ska bli kontrollerade. Men på ett vis är det bra för det finns svart stor marknad i den här branschen, menar Roland.

– Det bästa med mitt jobb är att jag kan planera min egen dag. Så länge kunderna är nöjda så kan jag jobba på det viset. Jag har tänkt många gånger att jag ska göra något annat, men de sista tio åren har varit det absolut roligaste, så varför? Och nu är det snart för sent, säger Roland med ett leende samtidigt som han fortsätter att det är fantastiskt roligt att jobba med ungdomar och att man håller sig faktiskt ung själv på det viset.

Sista frågan, som reportern givetvis måste ställa, är om han aldrig har varit rädd någongång i en övningsbil när eleven kör bil för första gången i sitt liv?

– Jo det har hänt att jag har haft hjärtat i halsgropen, men rädd har jag aldrig varit. Man kan och ska inte slappna av heller. Ibland kanske jag har ett mindre tålamod och ibland mer med mina elever, säger Roland med glimten i ögat utan att avslöja mer detaljer.

Taggar

Dela


Lämna ett svar