Energivalet – gör en realistisk framtidsanalys
Nyheter "Vi kan notera att vi nationellt är på väg att fastna i prioritering av batteridrivna bilar". Läs Pelle Philips debattartikel här
Detta utan att ha gjort en framtidsanalys vad det innebär för miljöeffekt om vi skulle få en transportflotta, med 70 procent elbilar eller mer.
Det som är alla vår önskan, är att få våra fordon att gå på förnyelsebar energi. Detta har politikerna pratat om länge och nu har fordonstillverkarna anammat idén, men fastnat endast för elbilar. Redan idag ser vi hur problematiken tornar upp sig. Batterierna håller inte så länge som förväntat, oerhört kostsamt att byta ut, svår att hantera logistiken och infrastrukturen kring laddningsmöjligheterna
Vi har redan idag Biogas, HVO och Etanol (exporteras till Tyskland) bränsle, men detta talas det tyst om. Skogskoncernen Södra har nu en fabrik i Mönsterås som tillverkar Metanol som drivmedel. Metanolen exporteras till Danmark idag. Likaså har forskningen med Vätgasbilarna kommit långt, vilket måste vara den ultimata driftsform. Allt nationellt producerat, förnyelsebart och fossilfritt.
Problemet är att vår el är instabil på leveransnivå. Visst har vi en bas av vattenkraft och kärnkraft och viss del bioenergi. På dagen ger vindkraft och solenergi i bästa fall ett elöverskott, men när natten och kylan kommer, då räcker elen inte till och då får vi förlita oss på import och då i första hand från Polen. De har idag mycket kolkraftproduktion, men har långt gångna planer på att bygga sex nya kärnkraftverk. Fossilfritt förvisso.
Det framtida energibehovet i landet kommer att öka rejält. Vi har det fabriksbygget av bilbatterier och en gigantisk IT server anläggning, samtidigt så kräver SSAB tillgång till vattenkraft baserad el, för att visa upp sin miljöprofil.
Blir det då någon el över till alla dessa eldrivna bilar? Vi må beakta att vi ska fasa ut kärnkraften. Svaret är givetvis Nej, såvida det inte sker en rejäl omställning av elproduktionen. Min önskan är att vi får till en realistisk framtidsanalys och släpper den flummiga attityd, som gäller just nu.
Pelle Philip (C)
Bra skrivet Pelle.
Grundproblemet är att vi transporterar oss alldeles för mycket och, för långa sträckor och med hjälp av motorkraft. Att ersätta fossil-bil med el-bil, biogas eller vätgas är ingen lösning. Dessutom står en bil still absolut största delen still, cirka 95 procent av tiden, så bara att att den tillverkas och sen nästan bara står stilla är ju ett resursslöseri, vilket blir extra problematiskt när vi har så många bilar per capita.
Ni som talar er varma för vätgas glömmer gärna att vätgasen produceras med hjälp av el, och då kommer den produktionen in i samma cirkus som elbilarna.
Den produktionen kommer att kräva oerhörda elresurser. Exempelvis kommer det att behövas 70 TWh bara till stålproduktionen i Luleå.
Vår totala elförbrukning i Sverige idag ligger på ca 140 Twh.
De biogasbilar och bussar som omtalas går idag i huvudsak med en mycket stor inblandning av fossil gas för att vår produktion av biogas räcker inte till , och driften med ren biogas fungerar dåligt.
Kolla gärna hur det gått med biogasbilarna i Sävsjö kommun, där personalen får utnyttja hyrbilar för att få hemtjänsten att fungera.
Batterierna håller längre än förväntat. Nya generationens batterier kommer att hålla 100 000 mil (Se Tesla)
Exempel från Frankrike där Renault Zoe gått som taxibil med snabbladdning som standard. Efter 30 000 mil har batteriet tappat 9 procent.
Vätgasbilar är långt ifrån en verklighet med dagens lagringsmetoder. Nyligen har man lyckas producera vätgas buret genom en slags kräm. Ändock kräver framställningen gott om energi och effektiviteten minskar därmed till cirka 20 procent-
Jag håller med om mycket som skrivs och en vändning mot moderna toriumreaktorer är ett måste. Fission behöver inte vara smutsigt. Fusionsforskning är ett område som bör få ordentligt med forskningsmedel.
Drivet för omställningen tror jag kan uppfattas som flummig. Vi svenskar är vana att ligga i framkant och driva framåt. Kunskap är det enda som saknas för att kunna göra en hållbar och smart omställning, utbilda folket och vi lär se att bra val görs.
Själv siktar jag på att producera min egna el och lagra denna för att kunna skjuta till på elnätet när det behövs och ladda elbilen när det finns överskott.
Så vitt jag förstår så kommer vätgas att bli framtidens drivmedel. Det är inga farliga ämnen de lämnar efter sig. Om man tittar på aktiemarknaden så ser man höjningar. Man ska satsa på sikt.
Du är mycket klok Pelle.
Finns det fler kloka politiker i kommunen så kanske vi kan få stopp på allt prat om elbilar.
Det vore väl tokigt att stoppa pratet om elbilar?
Endast elbilar vore konstigt men den risken är obefintlig.
Konstruktiv debatt, smart användning av teknologi och människans förmåga att överkomma är att blicka framåt.
Att tysta ett ämne eller en debatt låter som något Putin gör.