Nyheter

Fler laddstolpar byggs

Nyheter Kommunen hyr eller köper in fler och fler hyrbilar. Men då måste laddstolpar till dessa finnas också. Nu har kommunstyrelsens arbetsutskott diskuterat detta vid senaste sammanträdet. Nya laddstolpar ska byggas så att inte miljöutvecklingen bromsas.

Arkivfoto

I kommunens miljöprogram är det planerat att 2020, om två år, ska 50% av bilparken vara fossilfri och 75% ska vara en miljöbil/fordon. Vid senaste arbetsutskott hos kommunstyrelsen diskuterade man laddstolpar till elbilarna. Nu är det planerat att tre nya stolpar ska byggas vid Skillingehus.

– Det här gäller kommunens egna bilar. Vi söker pengar från Klimatklivet, säger Gert Jonsson (M) kommunstyrelsens ordförande.

– Vi har lagt en utbyggnadsstrategi för att möjliggöra laddning av kommunala bilar vad gäller våra anställda men det gäller även våra besökare till Skillingehus. Behovet kommer att öka men vi har fler kommunala arbetsplatser än Skillingehus, menar Kenth Williamsson (S).

– Idag har vi en laddstolpe vid Hemköpsparkeringen och det här är början på ett rejält tekniksprång. Vi måste bygga ut och vi behöver en strategi för detta så tekniska kan hantera detta mot energibolaget, säger Gert.

– När man kör egen bil så är det jobbet eller hemmet man kan ladda sin elbil. Kan man inte ladda på jobbet så bromsar vi miljöutvecklingen, avslutar Kenth.

Laddstolpen som är byggd vid Hemköps parkering är tänkt för allmänheten. Under året har kommunen 7 – 8 elbilar som utgår från Skillingehus.

Taggar

Dela


7 reaktioner på Fler laddstolpar byggs

Kul att roa men kostnaden är korrekt ”källa: teknikens värld ,använd google” sen hur man själv räknar kostnader kan ju variera.Alla har inte ett fullladdat batteri som du baserar din uträkning på.
Tror inte man står där och räknar ut ”mm nu ska jag ladda i 3 minuter för att täcka resan till jobbet utan det blir nog ”full tank” för det är ju så billigt”
blir intressant i framtiden när kommunen ska försörja alla elbilar gratis,lär behövas en laddstolpe per parkeringplats.

Då räckvidden fortfarande är begränsad och laddtiden lång så sker den huvudsakliga laddningen över natten hemma (ca 1-2mil/tim), du startar med andra ord varje morgon med en fulladdad bil och under dagen fyller du endast på det du förbrukar för att komma vidare/hem och blir då inte många kronor per stopp. Du har helt rätt i att ingen står och räknar ut hur mycket man skall ladda, man fyller på tills det är fullt eller man inte hinner vänta längre då elen är såpass billig i sammanhanget och man pga räckvidden behöver ha så laddad bil som möjligt att planeringen inte lönar sig.
Du har även rätt i att det behövs laddstolpar på varje parkeringsplats om elbilarna slår stort, precis som det numera behövs eluttag för mobilen vid varje säte på bussen eller tåget.

Tekniken går framåt vare sig man gillar det eller inte och inom något år kanske även du står med en urladdad mobiltelefon eller till och med en elbil och letar eluttag…

Ett räkneexempel: en elbil (endast eldriven) som körs 1 500 mil/år drar ungefär 2 500 kWh/år och det motsvarar en kostnad på omkring 3 000 kr/år, inkl el, elskatt, moms och elnätsavgift.
På en publik snabbladdningsstation tar det cirka 20 min att ladda omkring 80 procent. Kostnaden vid laddning kommer att landa på omkring 1,50-2,00 kr/mil (kostnaden för el).
Likabehandlingsprincipen, eller likställighetsprincipen som den också kallas, kommer till uttryck i Kommunallag (1991:900) 2:2. Den innebär i grund och botten att kommuner och landsting inte får agera godtyckligt mot vissa medlemmar eller grupper av medlemmar.Det borde innebära att dom som inte har en elbil av olika skäl tex”behov av dragkrok,inte råd med investeringskosnaden mm” men måste ha en fossildriven bil till sitt jobb bör då få den summan av kommunen baserad på sina mil till jobbet.
Skämt och sido,,,Det finns betalningslösningar idag baserade på både appar,RFID taggar,kort vilket gör att kommunen får tillbaka investeringskostader för laddstolpar och allt blir rättvist för kummuninvånarna.

Intressant och samtidigt lite skrämmande hur vissa resonerar så fort elbilar kommer på tal. Det mesta företag, kommun osv gör för sina anställda och invånare ses som positivt förutom just laddmöjligheter till bilen som då blir en känslig fråga.
Att kommunen bygger en bilparkering trots att alla inte har bil eller möjlighet att nyttja denna är ok.
Att sätta upp motorvärmare och bjuda på elen är helt ok trots att alla varken har bil eller motorvärmare.
Att bygga cykelgarage/ställ är ok trots att alla inte har möjlighet att cykla till jobbet, till och med cykelvägar med belysning är ok för detta fåtal som cyklar.
Att bygga ett personalgym är ok för några få atleter.
Skaffa en dyr kaffemaskin och bjuda på kaffet är helt ok trots att all inte dricker kaffe.
Erbjuda gratis Wifi är positivt, och att ladda telefonen på jobbet ses som självklart.
Osv osv

Din uträkning är lite festlig, elbilar laddas där dom står parkerade och då går det inte i mer ström än som förbrukats för att ta sig till laddplatsen, har du en mil till jobbet så kan du bara fylla i energi motsvarande 1mil och då blir den verkliga tankningen ca 1,50:- per dag på arbetsplatsen och ca 1,50:- hemma och är med andra ord bara en bråkdel av kostnaden för kaffet du druckit på arbetsplatsen.

Tex:
Jobbar man 20dgr/månad och har 1mil till jobbet så blir månadskostnaden med 1,50:-/mil ca 30:-/mån.

För att komma upp i summorna du nämner behöver man pendla ungefär 9mil enkel resa vilket är ytterst få som gör och i dessa fall är inte elbilen optimal ändå.

Lämna ett svar