Förskolans arbete med hembygden
Nyheter Vid Åkers förskola har barnen, som är mellan 1 - 6 år, haft tema hembygden under senaste året. Besöket i kyrkan med kyrkoherden och alla nycklar har varit det roligaste.
Ett kreativt, kul och pedagogiskt arbete pågår bland våra förskolor i kommunen. I förskolans läroplan sätts mål som förskolan strävar efter. Vi har varit i Åkers förskola och träffat barnen och vad de har haft för tema under det senaste året. Del 1.
– I januari förra året började vi med temat. Vi har varit vid kyrkstallarna och fick gå in i Nässjas kyrkstall som var tom. Där gjorde vi egna käpphästar material från naturen och ReMida. Lärandet var att få barnen förstå vad man, förr i tiden, använde kyrkstallarna till, berättar Anna Stråth som är pedagog i Åker.
– I höstas fick vi träffa kyrkoherde Klas Svensson som tog med sig den stora nyckeln så vi fick komma in i kyrkan. Det var väldigt spännande med alla nycklar som fanns och kyrkoherden gjorde sitt yttersta för att få barnen intresserade av kyrkans interiör, menar Anna som även visar att barnen har gjort egna nycklar som kan gå både till kyrkstallarna och kyrkans hemliga rum.
– I Hembygdsparken har vi tillbringat mycket tid i vinter. Istapparna har blivit väldigt intressanta, vi har även gjort olika experiment med isen som innebär till exempel vad händer om man häller på salt och socker? I Ryggåsstugan, Åkers gammelgård, har vi öppnat dörren och kikat in vad som finns där. Det var spännande med hänglåset. I smedjan hittade barnen en gräsklippare, som också var intressant, menar Anna och ler stort. Det fanns med andra ord inte bara gamla grejer i stugorna.
Alla hålen som fanns intill stugorna var intressanta och barnen hade mängder med ideér om vad detta kunde vara till. Flera gånger i veckan arbetar man med temat i förskolan och man har jobbat på olika sätt med hembygden.
– Vi har mycket kulturellt i vår närmiljö och vi har utnyttjat detta till barnens lärande. Det har varit mycket intressant, menar Jenny Abrahamsson, som jobbar som pedagog.
Vad barnen hittade i den gamla Ryggåsstugan var mycket – allt från gamla skor, ett gevär och en tomte som bor inne i stugan på sommaren.
I förskolan kan barnen börja den dagen de fyller ett år och sedan vara på tills det år de fyller sex år och börjar i förskoleklass. Barnen är på förskolan när föräldrarna arbetar eller studerar, men plats erbjuds även 15 timmar i veckan till barn vars föräldrar är föräldralediga eller arbetssökande.
Men allmän förskoleplats erbjuds alla barn som fyller 3 år. (15 timmar är avgiftsfritt). Förskolan har sedan 1998 en läroplan på att arbeta med mål för verksamheten. Just nu ligger ett nytt läroplansförslag på gång från Skolverket för beslut hos regeringen. Alla förskolor i Vaggeryds kommun har just nu tema ”Hållbar framtid” i fokus och utifrån detta väljer sedan varje förskola och avdelning vad de just vill fördjupa sig i extra mycket under året.
I Vaggeryds kommuns utvecklingsplan för förskolan står det att ”Förskolan som första steget i det svenska utbildningssystemet lägger grunden till människans livslånga lärande. Förskolan ska bidra till ett lustfyllt lärande”. (Detta är taget ur Skollagen)Förskolan vill gärna bjuda på små vardagliga glimtar kring allt det fantastiska som varje dag pågår inne på förskolorna, ute på gården eller i närmiljön. Ett intensivt utforskande, undersökande, lärande och lekande.
Fotnot; Artikeln är en serie, först ut är Åkers förskola.
Roligt att få ta del av vad förskolebarnen i Åker upptäcker i sin närmiljö!