Nyheter

Förslaget: Skolor läggs ned eller pausas

Nyheter Det är främst landsbygdselever som drabbas när uniformen ska anpassas för kommande år. – Vi måste anpassa oss för lägre födelsetal och tillväxt, säger förvaltningschef Per-Erik Lorentzon

Eleverna i Bondstorp får längre väg till skolan framöver om förslaget går igenom

Förvaltningen presenterade förslaget för arbetsutskottet förra veckan, nämnden har tagit del av utredning och skolans personal informerades i går. Vägen till ett beslut är bland annat samverkansbeslut och facklig information i november, i november diskuteras det på förvaltningen och politikerna i arbetsutskottet och nämnden och i januari-februari kan kommunfullmäktige avgöra nedläggningen då det är av principiell art, vilket landsbygdsfrågor är. 

Berörda skolor som finns med på ”nedläggning- och pauslistan” är skolan i Bondstorp, Svenarum och Klevshult.

Per-Erik Lorentzon, skolchef förklarar bakgrunden;:
– Vi vill öka likvärdigheten, alla barn ska bli lika bra oavsett var man bor, öka kvalitén, vara mer resurseffektiva. Vi ser att födelsetalen är låga. Vi har i och för sig haft det i två år, vilket man ser samma tendens över hela landet. Vi har ingen vidare tillväxt då det byggs för få bostäder och ingen invandring. Det förslag vi har nu är att man på ett kontrollerat sätt möter den minskade barnafödseln. Vi måste planera och inte att det sker hux flux. Vårt förslag handlar om beslut som kan genomföras hösten 2026. 

Lågt födelsetal
– Vi har jobbat efter våra prognoser och då såg man att födelsetalen skulle upp redan 2025. Det kommer inte att hända. SCB gjorde en prognos och den sprack redan i år. Vi har ett lägre födelsetal och tillväxt. Det är det vi måste planera för nu. I år räknar vi med att det föds 130 barn, vilket kan jämföras med 175 de senaste åren. Förskolan påverkas direkt då vi har ett halvår på oss att bereda plats samt att grundskolan är på sikt. Tillväxten, de som flyttar hit, berör både förskola och skola. Det som påverkar oss brutalt är resursfördelningsmodellen där vi får ett belopp per barn. Vi har 9,4 miljoner kronor mindre redan i år och om det slår in med prognostiserat lägre födelsetal och lägre tillväxt så blir det 14,8 miljoner 2026. 

– Det handlar inte om några nedskärningar, vi drar inte ned på personalen utan anpassar oss mot ett lägre barnantal. Man kan se det som en restaurang, om det är 100 personer och äter så anpassar man sig men maten på tallriken är densamma. 

I utredningens 34 sidor kan kort sammanfattas: 

Förskola
Tallbackens förskola läggs i träda efter våren 2025 tills barnantalet ökar
Södra parks förskola upphör efter våren 2025
Svenarums förskola samlokaliseras med Hoks förskola

Skola
Svenarums skola F-3 läggs ned permanent
Bondstorps elever samlokaliseras till Byarums skola från höstterminen 2026
Klevshult elever samlokaliseras till Sörgårdsskolan från höstterminen 2026
Årskurs 4-6 i Hok flyttar till Hjortsjöskolan
Stadieindelad organisation i Skillingaryd från höstterminen 2026 där F-3 blir på Sörgårdsskolan och 4-6 på Fågelforsskolan. 

Fotnot: Vi kommer publicera fler artiklar hur förslaget kommer att se ut på respektive skola

Taggar

Dela


61 reaktioner på Förslaget: Skolor läggs ned eller pausas

Det är väl ändå för märkligt att kortsiktigheten i den här kommunen än en gång har slagit till. Det har rullat ganska många skattekronor på renovering av både Bondstorps skola och i Byarum. Nu ska det hostas upp lite till för nu har någon fått en fullständigt galen idé om att samla fler barn på ett ställe.
Trodde att det var fullständigt klart att färre barn i grupperna ger lugnare arbetsklimat och ger pedagoger och lärare mer tid för varje barn. ”Vi vill öka likvärdigheten, alla barn ska bli lika bra” säger Per-Erik Lorentzon. Alla barn kommer aldrig att bli lika bra, för alla barn är olika och har olika förutsättningar med sig i bagaget. Däremot vore det fantastiskt om det kunde finnas lite bredd i den här kommunen, när det gäller skola och barnomsorg så alla barn fick chansen att utvecllas efter sina förutsättningar.
Alla barn fungerar inte lika bra i stora grupper. Tänk att få gå i en liten skola med gräsmatta ute på skolgården, djur i hagar, skogen runt hörnet där fantasin kan få utrymme för LEK…alltså, mindre asfalt åt barnen! Och vem vill att ens barn ska behöva långpendla för att komma till skolan?? Per-Erik Lorentzon och övriga som tycker det här förslaget verkar bra kan väl provåka skolbussrutterna först och sedan rannsaka er själva och fundera på om ni skulle vilja ha den restiden varje dag. Tänk om och se landsbygden som en tillgång!

För 20 år sedan fanns det bara 2 stora förskolor i Skillingaryd. Gullbäcken och Tallbacken öppnades för att de var överfulla. Den ena av dem är fortfarande överfull och kommer nog fortsätta vara det. Vad gör man åt det på den sidan av järnvägen? Bygger fler hus?

Den här typen av nedskärningar är bland det dummaste man kan göra. Det behöver inte alls vara svårt att förstå. Lång skolskjuts och större barngrupper är ett bra recept på försämrad livskvalitet för de personer som ska vara vår framtid. Som andra redan har nämnt, det försämrar avsevärt möjligheten till att trenden vänder. Ett av de vanligaste argumenten för att unga inte skaffar barn är för att de inte vill sätta till barn till en otrygg värld, en åsikt som en nedprioriterad skola bidrar till vill jag påstå.

Verkar som det är och förblir ett klassiskt stuprörstänk i vår kommuns verksamheter.
Bäst är väl att riva så mycket som möjligt och exempelvis lägga all skolverksamhet i f.d. Strömslunds lokaler på Långa synen med erforderliga ytterligare baracker? Stordriftsfördelarna torde bli monumentala.
Enkelt att angöra för skolbusdtrafiken och likheterna med Stockholms, Göteborgs och andra storstäders skolmiljöer och trygghet blir slående.

Känns otroligt tråkigt att läsa detta förslag. Många av oss som bor i Skillingaryd uppskattar att våra barn får befinna sig i mindre sammanhang både när det gäller deras förskola och skola. Känns inte hållbart utifrån barnens bästa, personalens bästa eller utifrån ett miljöperspektiv, att öka antalet barn/elever i både förskola och skola. Håller med Josefin, nu har ni chansen att minska barngrupperna/klasserna och ge förskollärare och lärare en bättre möjlighet att finnas där för och hinna med alla barn/elever varje dag.
Välj att vara en kommun i framkant istället.

Att slå ihop alla lågstadieskolor på ett ställe i tätorten, exempelvis i Skillingaryd på Sörgårdsskolan samt alla mellanstadieelever på Fågelforsskolan kommer att leda till mycket busselever i samhället. Har man kalkylerat med det?
För miljön kommer det också att bli negativt då fler föräldrar kommer att köra barnen länge.

Sandra, menar du på riktigt att det är relevant att sitta 1-1,5 timma i en skolbuss varje morgon varje eftermiddag för att kunna ta sig till och från skolan? Och det sociala samspelet har du uppenbarligen inte en aning om hur det fungerar på landsbygden. Välkommen på studiebesök till Bondstorps fina skola så kan jag visa dig runt och vilken sammanhållning trygghet och fin miljö att växa upp i. Här har vi behöriga lärare på alla platser, i nuläget 17 elever och 1 lärare. Och höga resultat på nationella proven. Det vill säga hög kvalité på undervisningen. Och god kamratskap mellan alla barn. Här blir alla sedda.

Nu är det ju 18 kilometer till Vaggeryd eller Byarum vilket som nu är aktuellt så ja det är rimligt att åka.
Jag är väl insatt i hur det är i landsbygdsskolor och jag vet att det fungerar bra i Bondstorp men det har inte alltid gjort det och att det i år är några fler barn än de senaste åren.
Det handlar inte om att det inte finns lärare eller att de inte får kunskap utan det handlar mycket om ekonomi, har för mig att jag har sett en siffra på att et barn kostar runt 250 000 i Bondstorp och kanske runt 60 000 i till exempel Vaggeryd. Det är väldigt mycket och kanske inte försvarbart. Socialt så är det också en bra sak att gå med lite fler barn då det finns fler barn att välja att leka med.

Hokbarnen har närmare till Byarum än barnen i Bondstorp. 3,6 mil per dag blir det i skolbuss om förslaget går igenom. Små 6-åringar ska få åka denna skolbuss utan vuxentillsyn (chauffören ska bara köra!).

I Bondstorp är det nära samarbete mellan förskola, skola och fritids. I förslaget kan man utläsa att förskolan är billig och skolan dyr, men samarbetet gör att dessa siffror är missvisande. Om man istället räknar på vad ett barn i Bondstorp kostar 1-10 år så får man en mer rätt kostnad som inte sticker ut för varken förskolan eller skolan.

Huspriserna kommer sjunka i Bondstorp… förslaget har redan påverkat, bygden kommer dö ut och kvar bli de äldre med mer kostnad för hemtjänst och hemsjukvård som följd.

Mindre skola med studiero och hög personaltäthet är precis det vi på landsbygden valt för våra barn. Vi vill att barnen ska få ett mindre sammanhang i skolan! Större sammanhang med fler barn tillgodoses via fritidsaktiviteter, utifrån barnets intresse.

Vad ska kommunen göra med en nyrenoverad skollokal som får stå tom? Den måste värmas upp och kommer därmed kosta kommunen.

Jag föreslår istället att kommunskatten höjs för våran kommun, vi har relativt låg skatt här i Vaggeryd i nuläget. Ett annat förslag är att bussa centrum elever till landsbygden. Tror många av dem skulle må bra av mindre sammanhang, närhet till skog och vatten. Om ni inte bygger ut Byarums skola för att få plats för Bondstorps barn så kan ni spara pengar där.

Till Socialdemokraterna och Moderaterna! Jag hoppas ni verkligen tänker igenom förslaget och vad det kommer innebära för by-barnen, by-familjerna, landsbygden och Vaggeryds kommun i sin helhet. För detta förslag är en oerhört kortsiktig lösning för några år med mindre kostnader, men kommer få ofantliga konsekvenser långsiktigt för barnet, familjen, byn och slutligen Vaggeryds kommun.
Tack oppositionen! För att ni står på vår sida <3

Vad kostar det att flytta barn och tillbaka? Det är snart vinterhala vägar. Jag har själv gått på landsbygdsskola. Det finns mycket mera att göra där än i Vaggeryd centralt. Jag håller med Oskar Hagafors.

Är det inte en tyst överenskommelse som inte har fungerat?
Kommunen producerar förskolor och skolor, invånarna producerar barn till dessa.
Kommunen tog sitt ansvar och byggde till skolan i Bondstorp för 5 år sedan, men i Bondstorp har invånarna inte producerats tillräckligt med barn. Alla (föräldrar, lärare, politiker med flera) vill att barnen ska vara i ett socialt sammanhang med jämnåriga för att utvecklas. Var anses vara en nedre gränsen går för ett utvecklande socialt sammanhang? Nu är det endast 17 barn i skolan, spridda från 6–10 år, det vill säga i genomsnitt cirka 4 barn per årskurs. Har inte en nedre gräns passerats?

Jag anser att dessa barn riskerar att bli förlorare i diskussionen kring ”en levande landsbygd” och för deras skull bör de flyttas till större skolor. Byarums skola tillsammans med Bondstorps skola blir fortfarande liten, men barnen kommer i ett större sammanhang.
Läste idag Sveriges Kommuners och Regioners framtidsscenario. Enligt dem kommer det låga födelsetalen att bestå under lång tid framåt och det gäller hela Europa och man lyfter landsbygdens urbaniseringsproblem (typ Bondstorp). Kommunerna måste anpassa sig till detta och tjänstemännen ta fram underlag och förslag snarast för politiskt beslut. Annars kommer kommunerna att hamna i ekonomisk kris. Detta har nu barn- och utbildningsförvaltningens tjänstemän (Per-Erik med flera) gjort. Alternativen till nerläggning av små enheter är: Höj skatten, höj pensionsåldern, börja arbeta tidigare i arbetslivet, ökad effektivitet (det vill säga mindre personal per barngrupp) och/eller öka invandringen av utbildade personer. Förändringarna är nödvändiga men smärtsamma. Tyvärr märks det i debattklimatet och insändarna. Det känns bra att Vaggeryds kommun är tidigt ute i denna process som de flesta kommuner ska ta sig igenom.

Det är glädjande att se ett steg mot en mer rättvis skolgång! Barnen i tätorterna ska inte behöva betala priset för att upprätthålla landsbygdsskolor som inte alltid levererar den utbildningskvalitet som behövs. Det är positivt att politikerna nu tar ansvar och skapar en skolverksamhet som är både hållbar och framtidssäkrad. Våra barns utbildning är för viktig för att lämnas åt slumpen – den kräver långsiktiga, väl genomtänkta lösningar.

Alexander, vad grundar du ditt påstående på att landsbygdsskolor inte alltid levererar den utbildningskvalitet som behövs? Har väl aldrig varit uppe att landsbygdsskolorna inte levererar kvalitet? Barnen i tätorterna har aldrig fått betala ett pris för att upprätthålla landsbygdsskolor.

Det är jobbigt med förändring och tråkigt att åka buss. Har man bosatt sig på landet kan man inte förvänta sig samma service som i Vaggeryd och Skillingaryd.
Det kan inte vara rimligt att lägga 211.000 kronor per barn i Bondstorp när övriga får kosta 105.000 kronor per barn.

Maria: Vad han menar är att de kommer inte TT dra ner på personal i barngrupperna, men lägger de ner 10 avdelningar måste de ju göra sig av med det antal pedagoger som arbetat där. Dåligt formellt, det håller jag med om!

Vad fantastisk att andra känner våra barn så mycket bättre än vi själva. Ni vet att våra barn passar fantastiskt i miljö med dubbelt så stora barngrupper och personal/vikarier som roterar dagligen periodvis. Känns jätteskönt och tryggt för barnen att ni har så bra koll på vad som är bäst för dem.

Nej, det är ledsamt att den enda mindre förskolan i tätorten nu riskerar att läggas ned. En förskola som funnits i så många år, barnen har en egen liten skog och ur ett säkerhetsperspektiv den bästa i kommunen då det inte är intilliggande bilväg, järnväg, å eller gångväg där vilket psykfall som helst kan locka till sig barn.

Vi har valt Södra Park just tack vare av att det bara är två avdelningar, utemiljön och lugnet. Vi har lärt känna den fantastiska personalen, även på den avdelningen våra barn inte tillhör och barnen har i princip haft fem pedagoger de är trygga med dagligen. Hur unikt är inte det?

Har du läst hela förslaget? Det framgår tydligt att de vill samla alla barn på de större förskolorna. Det kostar minst för kommunen.

Det finns fler parallella grunder till att stänga ner Tallbackens förskola är ett dåligt förslag.

Jag anser att ni utesluter en hel ny befolkningstillväxt genom att stänga ner Tallbackens förskola. Från mitt fönster kan jag se minst 9 hushåll med boende på över 75 år. De flesta är närmre 90 år. (Tallstigen, Verkstadsgatan). De planerar att sälja inom det snaraste och vid en nedstängning av den närmsta förskolan kommer värdet på deras hus sjunka.
Det planeras också för nya jobb bara en kilometer bort i Båramoområdet som kommer attrahera nya invånare utifrån kommunen, vilket kan bli svårare då närhet till förskola är A och O för barnfamiljer att bosätta sig här.

Det finns även flera barn i just detta område som har valt att bosätta sig just här med tanke på närhet till förskola (inklusive vår familj). Vi väntade över ett år innan vi blev erbjudna en plats på just Tallbacken. Jag vet flera familjer som önskar att ha sina barn på just Tallbacken men inte kunnat på grund av väntetiderna och därför varit tvungna att placera de på annan barnomsorg. Detta är även gällande aktuella ansökningar i rådande stund.

I flera år har förskolan haft brist på personal och fått arbeta i större barngrupper. Detta har lett till stökigare tillvaro för barnen, och stressrelaterade sjukdomar hos personalen. Regeringen har i flera år, oavsett vilken politisk styrning som rått avsett att barngrupper ska bli mindre. Hur kommer det sig då att istället för att ta några år i tillfälle att rå över både barnen och personalens tillvaro, klumpa ihop till lika stora barngrupper ändå?

Hur råder tankar kring de satta kommunala miljö-målen och hälsa för kommunens invånare? Ur ett personligt plan kommer en stängning av Tallbackens förskola innebära att jag kommer att behöva använda mig av dieseldriven bil istället för att cykla till arbetet eftersom hämtning och lämning kommer bli minst 1 mil mer (har redan 18 km pendelavstånd) i avstånd per dag.

Ett annat förslag som jag anser väger tyngre och är mer klokare, är att behålla de kommunala förskolor som finns i Skillingaryds tätort och istället fokusera på att skapa mindre barngrupper som lättare kan uppfylla skolverkets mål. Forskning har visat stora fördelar med barngrupper i blandade åldrar, vilket kan tillämpas på flera av förskolorna. Vid behov kan avdelningar stängas ner inom enskilda förskolor men lokalerna kan fortfarande användas av de rådande barngrupper som finns på plats.

Helt otroligt hur den här kommunen agerar! Är det bara de ”centrala samhällena” som räknas? Och hur kan ”likvärdig” innebära att skolan måste ligga inne i samhället? Vad sägs om lika lång tid för att ta sig till skolan?
Att bo på landsbygden innebär att det är många saker som behöver fungera; skolan, skolskjuts, väghållning och mycket annat. Närhet till skolan är avgörande för att vi på landsbygden ska få vardagen att fungera. I dag får barnen gå hemifrån 1 timme och 20 minuter före skolstart, och komma hem lika lång tid efter att skoldagens slut, på grund av den här kommunens planering av skolskjutsarna efter nedlagd byskola. Lägg till hot om vindkraft och fundera sedan på vem som ska producera mat och byggmateriel till alla i samhället. Landsbygdsskolor är ju inte bara skola, det är en mycket viktig pusselbit för att bevara landsbygden levande.

Att få plats med Yggen som politikerna tagit fram av någon konstig anledning måste skapa en kedjereaktion, det måste ju finnas barn till den skolan. Helt ärligt alla ni som protesterar- ni kan inte hävda att alla landsbygds skolor fungerat eller fungerar. Det har varit många många år där barnen inte haft behöriga lärare som undervisar, med vissa undantag såklart. Att öka likvärdigheten är väldigt viktigt i en liten kommun sen hur man gör det kan ju se olika ut behöver ju inte innebära nedläggning, det kanske bästa sättet skulle vara samverkan och tydliga planer för detta från förvaltning.

Är lärarna/personalen på skolorna i kommunen ens tillfrågade med deras synpunkter? Jag tänker att det är de här personerna som arbetar tätast med eleverna och kan förutse hur förändringarna skulle påverka på sikt.

Alla vet att det är grunden som är viktigast, det är här vi lägger tryggheten för varje individ.

Ta vara på all skolpersonal som brinner för barnen och lyssna på dem!

Det går 17 elever på Bondstorps skola. Förutom att det inte är ekonomiskt hållbart att driva en så liten verksamhet så så blir det socialt begränsat för barnen.
Det vore roligt om Bondstorp kunde växa, då finns möjligheten att åter öppna skolan. Men allas våra skattepengar behöver hanteras så att vi får bästa möjliga verksamhet, i det här fallet för barnen. Landsbygdspolitiken får inte begränsa barnens möjligheter till lärande i en miljö där de har många vänner.

Eftersom skolan drivs med förskolan i samma byggnad och rastgårdar (är lite uppdelad rastgård) så blir det ekonomiskt hållbart att att driva en småskalig verksamhet. Bondstorps förskola är dessutom näst billigaste förskolan i hela kommunen. Nästa år blir det cirka 23-25 elever och alla lärare, skola, fritids, förskola, är behöriga. Hur ser det ut i Byarum dit de vill bussa eleverna 2 mil enkel resa varje dag?

Skolpolitiken i denna kommun är under all kritik ändå. Det viktigaste I slutänden är mer resurser till skolan men nu verkar de få mindre. Det är många barn som mår psykiskt dåligt i denna kommun så de måste få till mer pengar till skolan. En levande landsbygd verkar inte prioriterat och det har gått många turer kring dessa skolor

Denna process har pågått flera år. Åkers skola skulle läggas på paus, lades sedan ner. Det beslutet togs inte ens upp i kommunfullmäktige utan enbart i BUN. Så lades Svenarum på paus genom att flytta elever och inte starta upp förskoleklass, vilket ledde till att den skolan inte heller är i gång och nu kommer resten av landsbygdsskolorna att stryka på foten.
Hallå alla politikerkollegor! Vad vill politiken med vår kommun?
Det finns ett populärt uttryck ”eleven i centrum”. I vår kommun tycks det vara ett helt missuppfattat begrepp; det betyder inte ”eleven till tätorten”!
Vår kommun styrs av två partier som är ” centralistiska” till sin karaktär. Beklagligt!
Redktionen lägger till: BUN är en förkortning för barn- och utbildningsnämnden

Detta förslag från kommunens skolchef kan inte genomföras då det finns andra argument att vända utvecklingen.

Man måste som kommun ta in fakta som att skolor på landsbyggden bidrar till samhörighet och en hållbar utveckling.

I vissa lägen ger en skola attraktivet för inflyttning och kvarboende. Särskilt för barnfamiljer som söker och uppnår trygg och nära uppväxt för sina barn

Forskning visar att mindre skolor kan erbjuda bra inlärningsmiljöer med sådant som mindre elevgrupper och befrämjar mer inviduell uppmärksamhet.

Att lägga ned landsbyggdskolor ökar i onödan många år med skoltransporter för allt yngre elever vilket vetenskapligt påverka barns hälsa och skolresultet.

De demografiska prognoser som skolchefen utgår ifrån om minskat barnafödande och minskad invandring är inte alltid exakta. Ingen idag vet till exempel. att Sverige om två år kan ha en regering som genomför program som leder till ökat barnfödande och invandring.

De hittills vunna erfarenheterna om distansutbildning bör tas tillvara för samtliga skolor i kommunen och leder till att landbygdsskolor i ökad grad likställs med tätortskolorna.

Det vore mer kreativt att skolchefen begär en förändring utav systemet om medel räknat enbart på kostnad genomsnittliga per elev. Självklart måste ju politiskt förtroendevalda möta upp och stödja en sådant förslag

Enligt min erfarenhet från många år inom kommunrevisionen så vet jag att landsbygdsskolorna ekonomiskt övervärderas vilket leder till ökad kostnad i internhyresberäkningen.

Det vore bättre för barn och utbildningsnämnden att man fick hyra efter faktisk kostnad för respektive skolenhet då detta faktiskt leder till kraftigt lägre lokalkostnad för landsbygdsskolorna
En sådan budgetmetod leder till ökad öppenhet inte bara till landsbygdsskolorna fördel utav förstärker demokratin för alla politiskt förtroendevalda samt alla skattebetalande medborgare.

Enligt min uppfattning behövs en helt ny budgetberäkning per skolenhet genomföras istället för det hittills redovisade tjänstemannaförslaget.

Glöm inte vår gemensamma devis om att vi är en kommun där hjulen alltid snurrar.

Jag förstår att det rör upp massa känslor angående att lägga ner landsbygdsskolor men hur kan man motivera att det ska gå 9 elever på en skola med 2-3 personal ? De bussas dessutom till närmaste samhälle i kommunen med idrottshall och simhall. Flera av barnen åker också skolbuss från sina hem så att åka en stund till eller åt ett annat håll har ju ingen större betydelse eller ?
Det är inte bara ekonomiskt att lägga ner de mindre skolorna, utifrån ett perspektiv av att lära sig det sociala samspelet och att ha möjlighet att få fler kompisar är en otroligt viktig del. Någt år har det varit flera syskonpar i en så liten grupp vilket då minskar antalet ”kompismöjligheter” mer.

Vore nog bättre att du tog den debatten med din S-ordförande i BUN. Har man cirka 300 000 kronor i fast arvode vore det på sin plats att motivera detta! Ni inom Socialdemokratin har alltid velat lägga ner landsbyggsskolor och nu verkar ni lyckas.

De tar ju inte ens upp problemen/kostnaderna som blir, Per-Erik själv säger: Vi har inte tagit landsbygdsutveckling och samhällsfrågor med i vår utredning. Samhällsfrågor? Ganska brett problem.
Det säger ju end el om hur inkompetenta de är.
Det enda de vill är att lägga ner landsbygdsskolorna.

Här måste politikerna sätta ner foten, och plocka fram plånboken. Det är såklart en utmaning att få till bra kvalitet på skolan när det finns litet elevunderlag, men visst går det. Men satsar man inte så minskar ju underlaget. Man skapar en självuppfyllande profetia helt enkelt. Kanske bättre att försöka öka elevunderlaget istället? Blir ju lite hönan och ägget här, med ett orimligt fokus på ekonomi. Man decimerar barn, barngrupper, personal och skolor till celler i ett excelark. Dåligt, mycket dåligt.

Rekommenderar alla att gå in på Vaggeryds kommuns hemsida och läsa förslaget i sin helhet. Det är många enheter som berörs, och många elever. Många fler än som nämns i artikeln ovan. Exempelvis planerna för Yggen, Växthusets paviljong, behovet av fler platser bara några år senare. Barnen som får bollas runt hit och dit, utan ett uns tänk på tryggheten.
På kommunens hemsida kan man lämna synpunkter också. Låt oss hoppas att dessa synpunkter tas i beaktande.
Miljö: när skolorna placeras så långt från där flest bor, som möjligt. Gäller både landsbygden, Bondstorp me flera, och Vaggerydsbarnen som nu får betydligt längre till skolan. Lär bli fler än förr som skjutsar i bil.

Om Vaggeryds kommun lägger ned förskola och skola i Bondstorp, då vill jag gratulera Vaggeryds kommun. För några år sedan stod Bondstorp på 6:e plats i listan med sämste samhällsservicen. Om ni lägger ned förskolan/skolan då hamnar Bondstorp på första platsen.
Bondstorp har ingen mataffär, ingen bensinstation, ingen kollektivtrafik och om ni fortsätter med era planer, då har Bondstorp inte heller en förskola/skola.
Om planerna går igenom kommer Bondstorp snart att vara omringat av vindkraftverk och en solcellspark.
För några veckor läste jag här att kommunen vill sälja villatomter i Bondstorp så att fler hus byggs. Hur planerar ni att locka människor? Det är stor risk att fler hus kommer att vara till salu innan invånarantalet ökar, för det blir inte intressant att bo i Bondstorp för barnfamiljer.
Och det här gäller även för Svenarum.

Det är synd att ansvarig för utredningen inte talar om att Bondstorps skola har fullt behörig personal, hög procent som klarar nationella prov, en skola som bedriver ett fantastiskt värdegrundsarbete där elever och vårdnadshavare stortrivs och utvecklas och ger alla elever det många idag behöver: en trygg miljö där de kan och får utvecklas både socialt och kunskapsmässigt…. Tänk om vi hade fler skolor som denna istället. Kanske dags att bussa Vaggerydsbarn till landsbygden istället?
Nejmen vi behåller väl Hjortsjöskolan som är som ett sjunkande skepp där vårdnadshavare tar sina barn ifrån och sätter på andra skolor!

Lärare i kommunen! Helt otroligt att man som pedagog sitter och kritiserar andra skolor i den kommun man jobbar i. Väldigt lätt att tala illa om något man själv inte jobbar i. Sätt dig in i hela sanningen kring skolorna istället för att snacka illa om dem.

Annie: Med gott samvete kan jag med stor/lång och nära erfarenhet av Hjortsjöskolan intyga att det är ett ”sjunkande skepp”. Många i personalen på däck gör allt i sin makt för att rädda båten. Tyvärr står de ansvariga bredvid och tittar på. Är det inte på tiden att skolor som har stora problem med personalrekrytering och så vidare får hjälp istället? Behåll välfungerande skolor/förskolor(var en de är förlagda) och satsa på de andra?
Lagt förslag kan liknas med att Hjortsjöskolan har stora utmaningar därför lägger vi ner den välfungerande Fågelforsskolan!
Så Annie, ja jag kritiserar men du måste nog sätta dig in i hur verkligheten ser ut!

Då får vi hoppas att Gert Johnsson och Kenth Williamsson håller på sitt förslag om att satsa på ytterområderna. Att ha en levande landsbygd med försämrad kommunal service är ju inte direkt någon satsning. Att byta Svenarums fantastiska skolgårdsmiljö med närhet till skog, lantbruk, hembygdsgård och skidbacke till en asfalterad plan i ett villakvarter i Hok, med större klasser och mer stök som följd för att kommunen ska spara pengar känns mest som ett svek mot oss på landsbygden runt Svenarum. Lägger de ner skolan/förskolan kommer den aldrig tillbaka.
Håll landsbygden levande i stället för att ta död på den.

Finns det några belägg för att det är färre kränkningar på landsbygdsskolorna?
Finns det stöd för att det är stökigare för att det är ”större” klasser?
Om jag minns rätt så är klasserna i Hok inte större än cirka 20 elever.
Är det inte bättre med en skola med behöriga lärare än att till varje pris hålla en skola/förskola öppen?

Detta förslag är ju katastrof!!

Vaggeryds kommun säger alltid att de värnar om landsbygden.
Detta riskerar att bli en dödsstöt för landsbygden om det blir verklighet!

Även alla resor som dessa små barn kommer tvingas genomföra varje dag på x antal mil.

Försvinner skolan så ligger med all säkerhet både förskola och fritidshem på tur.
Där skolor har lagts ner på andra ställen dör ofta samhällena ut.

Man måste tänka till för vad detta gör för viljan att bygga hus, alternativt bosätta sig på landsbygden som i sin tur blir läggre skatteintäkter med mera.

Bara för någon månad sedan så aviserade de som styr i kommunen att de ville ha mera byggbara tomter i till exempel Bondstorp, lär ju inte bli någon större efterfrågan på dessa om de stödjer detta förslaget.

Jag lägger mitt hopp till de folkvalda politikerna att lyssna på sina väljare, samt att de vågar stå upp emot tjänstemännen i denna frågan – och rösta emot förslaget!

Snacka om att döda landsbygden! Bevara landsbygden istället. Vem vill bygga och bo på landet när det inte finns förskola och skola i närheten.
Hur ska eleverna få plats i Vaggeryd? Alldeles för många elever på för liten yta = rörigt och stökigt…
Dessutom, jämför skolgård på en landsbygdsskola och en i samhället där skolbyggnaden upptar all plats för man trycker in alla barn.
Likvärdig skola kan man få om man bara är villig att lägga till de resurser som krävs.
Tänk efter politiker, ni dödar landsbygden.

Det här är ju bara tjänstemännens utredning, inget beslut. Besluten tas ju av politikerna, de är fria att argumentera för vilka prioriteringar de vill. Tar de beslut vi inte hålla med om så får vi ju rösta bort dem.

Det borde vara uppenbart för alla nu att S inte ska sitta i majoritet, i alla fall inte med de som företräder dem nu. Den ena ordförande mer ovetande än den andre, är väl bara miljö och bygg som har en med någon erfarenhet av kommunpolitik. Annars verkar det som rekryteras utifrån hur engagerad man är i facket, alltså hur mycket man gillar att få betalt för att gå på möten.

Åter igen drabbar det oss på landsbygden. Hur ska barnen klara detta? Det blir bara stökigt vilket jag hört att det redan är på vissa ställen.

Citerar Eva Lindström som skrev krönika på vi larare.se Klockrent!

”Sprid ut barnen, gör det möjligt att följa läroplanen och Skolverkets rekommendationer och ta reda på vad som händer. Blir personalen mer eller mindre sjuka? Och vad händer med barnen, fler eller färre barn som behöver extra stöd? Handen upp den kommun som är beredd att räkna på det här”.

Per-Erik säger att de vill öka likvärdigheten, alla barn ska bli lika bra oavsett var man bor, öka kvalitén, vara mer resurseffektiva. Det enda sättet skolchefen kan lösa detta på är genom nedläggningar. Det ökar kvaliten! Men det ska inte dras ner på personalen. Låter som klassiskt ordbajseri i mina öron. Ska 6-9 åringar åka 2 mil enkel resa till skolan och dessutom inte ha tillgång till fritids om de åker skolbuss. Sämsta utredningen jag sett! Baserar hela utredningen på det absolut sämsta scenariot gällande framtida födelsetal. Men vill inte ha en levande landsbygd så vill man inte. De landsbygdsskolor som ska vara kvar ligger 4,9 km och 9,7 km från Vaggeryd. Det kallar jag landsbygd!

I Bondstorps skola har elevantalet ökat och kommer så göra även nästa år, Men varför inte lägga ner de skolor som går och har behöriga lärare. Det här handlar bara om att de vill lägga ner landsbygdsskolorna.

Och den skolan renoverades för några år sedan och blev så fin. Och nu ska den kanske ner i en mjölpåse. Det kommer bli att ingen vill flytta ut på landet. Det kommer att bli folktomt, tyvärr.

Jag antar att det är dyrt att driva skola med få barn och att det går att spara lärartjänster vid sammanslagningar.

Om jag minns rätt så renoverades Bondstorps skola 2016 för cirka 6 miljoner kronor.
Tråkigt att det åtta år senare skulle vara ett idiotiskt beslut.

Lämna ett svar