Nyheter

Från krossad läsk till en maktfaktor

Nyheter När Medieakademin presenterade Maktbarometern för Jönköpings län så hamnade Ica Supermarket i Vaggeryd på en tionde plats. Före bland andra polisen och High Chaparral. – Det är inget vi siktat på medvetet utan det har gett sig självt, berättar butikschefen Malin Axelsson.

Syns man så finns man. I en tid där fler och fler hämtar information och inspiration via sociala medier så är det viktigt för kreatörer, medier, butiker och så vidare att synas och sticka fram i bruset.
– Jag skulle tro att fler ser våra kampanjer på sociala medier än i reklambladet som läggs i brevlådan, berättar Malin Axelsson.

 

Malin Axelsson i samband med invigningen av den nya pantmaskinen. Foto: Martina Ojala.

Medieakademin har mätt räckvidden på sociala medier och gällande Facebook så ligger Ica i Vaggeryd på en tionde plats i hela länet.

Medieakademin kommenterar sin topplista gällande Facebook på följande vis i ett pressutskick:
”Facebook domineras nästan helt av företag och bland de hundra största finns bara en enda kvinna, men hon är också i toppen: Matkreatören Madeleine “Madame Edith” Sandahl. Efter henne följer HV71 och P4 Jönköping. Det är också mat, media och sport som är de kategorier som är störst på Facebook. Här finns också massor av lokala icabutiker som alla arbetar aktivt och extremt framgångsrikt med tävlingar”.

Malin Axelsson berättar att man var tidiga i att använda Facebook i Vaggerydsbutiken.
– Då var vi några stycken i samma ålder och då tänkte vi att ”Det här är modernt, det här skaffar vi”. Då var det ju nästintill bara personligt om personalen. Vi la ut lite roliga klipp. Vi var gaska tidiga på pucken och det är det som jag tror gör att vi har ganska många följare nu.

Numera har man nästan 6 000 följare på Facebook. Enligt Vaggeryds kommun bor det cirka 5 900 personer i Vaggeryds tätort. Så det är på många sätt en imponerande siffra. Malin Axelsson tror att allting tog fart via en olycka med julmust.
– Vi hade en extraanställd som råkade välta en pall med julmust. Glasflaskor. Han såg helt bedrövad ut och jag la ut bilden. Den blev väldigt spridd och Expressen skrev om det. Det var jobbigt att plocka upp allt glas, minns hon och ler åt händelsen.

Faksimil från Expressens artikel.

Malin Axelsson berättar att de inte haft någon speciell strategi gällande Facebook.
– Nej. Det har gett sig självt. Vi är tvåa av Ica-butikerna i länet och åttonde butik i Sverige på Facebook. Numera ser vi detta som en viktig del i vår marknadsföring. Jag skulle tro att fler ser oss på sociala medier än vad som läser vårat annonsblad som hamnar i brevlådan. Vi försöker hålla det professionellt inte så mycket personligt som det var i början, utan mer butiksaktigt.

Vad har du för tips att dela med dig av?
– Många butiker gör det väldigt bra, men man får inte spridningen. Jag är inte så duktig på de här algoritmerna som ligger i Facebook och sånt. Men jag tror att man får försöka hitta någon tävling exempelvis som sprids av algoritmerna.

Fotnot: Madeleine Sandahl som ligger etta på listan driver matbloggen Madame Edith. Madeleine är boendes i Skillingaryd.

Skärmbild över de i länet med störst spridning på Facebook

Taggar

Dela


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *