Funktionärstrio tar nya chefsuppdrag
Nyheter Under dagen arrangerar Skillingaryds Motorklubb två tävlingar i Hestra. Skilling 5 och Skilling 50. Under veckan har klubbkamraterna jobbat intensivt med förberedelserna och vi har träffat tre funktionärer på nya chefsposter i organisationen, Helené, Erik och Frida
Ett 100-tal funktionärer behövs under dagen i Hestra när Skillingaryds MK kör sina tävlingar Skilling 5 och Skilling 50. På förmiddagen är det SM-deltävling av sprintkaraktär och senare under eftermiddagen är det Skilling 50 som är deltävling i lokal rallycup.
Att engagera närmare 100 egna funktionärer frivilligt under en semestermånad kan anses vara nästintill omöjligt. Men hos motorklubben lyser förmågorna extra starkt under hemmatävlingen.
Vi har träffat tre funktionärer som tar sig an nya uppdrag under dagen. Erik Bergman administrativ chef, Frida Lindström teknisk chef och Helené Thelin sträckchef.
Erik Bergman bor i Vaggeryd tillsammans med sambo och 10-månader bebisen Albin. Erik flyttade nyligen hem igen efter närmare 15 år i Göteborg.
Vad har Eriks uppgifter inom klubben varit tidigare?
– Tidigare har jag bara kört för klubben med inhopp som funktionär när tid funnits, berättar Erik.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut idag?
–Till de här tävlingarna tar jag nu klivet in i organisationskommittén som administrativ chef. Mycket av mitt arbetet är gjort innan tävlingsdagen där jag förberett den information som respektive funktionärer ska behöva för att klara av sina uppgifter, säger Erik och avrundar med att ”Jag är glad och stolt över att vara med i den här klubben som är så aktiv. Vi har många tävlingar och många aktiva medlemmar”.
Just administrativ chef har Frida Lindström varit tidigare. Hon är 27 år och bosatt i Plombo, Stengårdshult. När Frida inte jobbar med klubben jobbar Frida på ett lager på en metallindustri i Gnosjö, Gnosjö Automatsvarvning.
Vad har dina uppgifter varit tidigare i klubben?
– Började min funktionärskarriär när jag var runt tio år. Då var jag i serveringen. Därefter som sträckfunktionär, både startlinje, ankomst tidkontroll och stopplinje i några år tills jag för nio år sedan hoppade in som biträdande tävlingsledare. 2015 började jag min resa som administrativ chef vilket innebär att jag har haft hand om allt pappersarbete, anmälan med mera. Nu 2022 tar jag klivet över till den tekniska sidan, vilket jag har gästspelat inom hos andra klubbar i några år, samt på Rally Sweden under åren 2019, 2020 och 2022.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut idag?
– I helgen blir det att ta hand om besiktning, tekniska kontroller under och efter tävling och se till att alla bilar är regelrätta, berättar Frida och är ödmjuk inför uppgiften och tillägger att Skillingaryds MK är som en andra familj, där man hjälps åt för att få till det bästa resultatet.
– Vi har många aktiva tävlande på alla nivåer, allt från ”bonnatävlingar” till svenska eliten och funktionärer som jobbar på samma nivåer, avrundar Frida som under dagen är klubbens första kvinnliga tekniska chef.
Helené Thelin bor i Bor och är en rallyintresserade kvalitetssamordnare. Under Skilling 50 tar hon nytt chefsuppdrag.
Vad har du tidigare gjort för uppgifter inom klubben?
– Jag har varit i tidskontroller både i start och mål på rallysträcka. Under Skilling 500 på Bredasten var jag i anmälan på morgon och sedan huvudstarten.
Hur ser dina arbetsuppgifter ut på dagens tävling?
– I dag ska jag vara sträckchef för första gången. Jag ska hjälpa mina funktionärer att komma på plats och ge dem förutsättningar för att göra ett bra funktionärsjobb, och givetvis se till att alla trivs. Jag kommer att knyta ihop säcken på rallysträckan, enkelt beskrivit.
– Det bästa med att jobba i en förening är mötet med alla människor som har samma intresse som jag. Att man delar med sig av sin kunskap och få ny kunskap. Jag är uppvuxen med fyra äldre bröder med motorintresse, så jag har haft en frikoppling under min vänsterfot hela livet, berättar Helené Thelin.
Mats Bergman, tävlingsledare, berättar att i år görs något som inte hänt sedan 80-talet då klubben arrangerar tre rallytävlingar. Skilling 500 i juni med Värnamo som centralort och nu på lördag Skilling 5 och Skilling 50 på samma dag.
– Var kommer då dessa namn ifrån? Det började 1971 med Skilling 500. Namnet ska för det första skapa en association till en av världens största motortävlingar, Indy 500 i USA. För det andra var priset till totalsegraren 500 kronor. En ansenlig summa som i dag skulle motsvara cirka 4 200 kronor, berättar tävlingsledaren Mats Bergman.
Redan efter något år ville klubben göra något för den stora mängden förare som inte hade nått högsta licensklassen så Skilling 50 kom till. En kortare tävling där A-förarna inte fick vara med. Spännande för de andra att för starta först i fältet.
– I slutet av 1970-talet startades det en serie i Finnvedsregionen med korta tävlingar och ofta så kallade vändsträckor. Det innebär att man kör in och vänder och sedan tas tiden när bilen står still vid startplatsen igen. Just vid målgången var det ofta konor placerade för att markera platsen för stoppet. Att köra på en kona innebar tidstillägg och oftast en förlorad segerchans. Det var Skilling 5 det, berättar Mats Bergman.