Fyra av tio saknar rätt utbildning
Nyheter Hela 41 procent av personalen i förskolorna i Vaggeryds kommun saknar rätt utbildning. – Det är skamligt. Hur tänker politiker när de väljer att inte satsa på barnens viktiga tidiga lärande? säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
41 procent av alla anställda i förskolan i Vaggeryds kommun saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Bara 46 procent av personalen har förskollärarexamen. Det visar statistik från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.
– Alla barn måste garanteras undervisning av behöriga lärare i förskolan oavsett var de bor i landet. Allt annat är helt fel väg att gå, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Det finns stora regionala skillnader i utbildningsnivån på förskolan. Bland kommunerna i Jönköpings län sticker Mullsjö ut med särskilt hög andel personal utan rätt utbildning – hela 44 procent. Jämfört med andra kommuner har Vaggeryd en förhållandevis hög andel personal utan utbildning.
Sveriges Lärares genomgång av Skolverkets statistik visar att det råder stor brist på behöriga lärare i förskolan. För att förskolorna ska klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av personalen ha förskollärarexamen. Men det är bara tre kommuner i hela Sverige som når den nivån. I Vaggeryds kommun hade 46 procent av personalen förskollärarexamen förra året. Det innebär att det saknas knappt 40 behöriga lärare i kommunens förskolor. I landet som helhet är det 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen.
– Den kunskap och trygghet rätt utbildad personal bidrar med är ovärderlig. Regeringen måste ta detta på allvar nu. Förskolan lägger grunden för barns framtida skolgång, säger Anna Olskog.
Bristen på behörig personal är inte bara ett problem för barnen, utan också för de anställda. I en enkätundersökning bland medlemmarna i Sveriges Lärare svarade hela 86 procent av lärarna i förskolan att bristen på utbildade kollegor leder till högre arbetsbelastning. Därför är behovet av planeringstid skriande.
– Eftersom förskollärare har ansvaret för undervisningen i förskolan blir det oerhört tufft för dem när de har för många outbildade kollegor. Då blir planeringstiden ännu viktigare. Det måste regleras i lag eller i avtal, säger Anna Olskog.
Kommun för kommun – här saknar flest rätt utbildning i förskolan i Jönköpings län
Kommun |
Andel som saknar rätt utbildning |
Andel med förskollärarexamen |
Mullsjö |
44 % |
40 % |
Gislaved |
43 % |
40 % |
Vaggeryds kommun |
41 % |
46 % |
Aneby |
39 % |
50 % |
Vetlanda |
38 % |
47 % |
Nässjö |
38 % |
37 % |
Eksjö |
38 % |
39 % |
Värnamo |
37 % |
41 % |
Tranås |
31 % |
51 % |
Sävsjö |
29 % |
53 % |
Gnosjö |
29 % |
53 % |
Jönköping |
27 % |
54 % |
Habo |
18 % |
63 % |
Källa: Pressmeddelande Sveriges lärare och Skolverket
Håller med Daniel.
Den fröken som är absolut bäst, mest engagerad, glad och positiv på vår förskola har inte nån utbildning. Detta är egenskaper som är långt mycket viktigare än någon utbildning.