Gångstråket vid Södra Park planeras om 20 år
Nyheter Lars-Olof Hindersson (SD) lämnade in motion om att anlägga ett gångstråk avskilt från Södra Parksvägen i Vaggeryd. Motionen har studsat mellan nämnd och kommunstyrelsen och nu har ett förtydligande gjorts från tekniska nämnden vid det senaste sammanträdet.
I motionen som är inlämnad till kommunfullmäktige i början av förra året är uppdraget att be tekniska kontoret att undersöka möjligheten till att göra fritiden säkrare för invånarna i kommunen genom att anlägga ett gångstråk avskilt från personbilstrafiken vid Södra Parkvägen i Vaggeryd. Motionen har tidigare varit hos tekniska nämnden samt en vända till kommunstyrelsen som skickade tillbaka motionen till tekniska nämnden som nu har svarat igen…
Jerry Karlsson (L) förklarar vad som hänt sedan sist:
– Vi har fått en återremiss där kommunstyrelsen vill att vi ska förtydliga oss. Motionären vill ha en cementkant men det handlar om följa befintlig gång- och cykelväg. Ett litet förtydligande har gjorts samt det här förslaget ligger i vår prioritetsgrupp två. När det blir i tiden? Ja, det kanske är 20 år framåt. Det har diskuterats mycket om utökade bostadsområde och det kanske påskyndar gångstråket, men vi har en gång- och cykelplan som vi jobbar efter där en prioriteringsordning har gjorts upp. Utan extra medel till detta går vi enligt den planen vi har, förklarar Jerry Karlsson (L).
Svaret som tekniska nämnden förtydligar till kommunstyrelsen blir:
”Historiskt sett har man arbetat för att förbinda redan befintliga gång- och cykelvägar för att skapa ett sammanhängande gång- och cykelnät i kommunen. När det gäller Södra Parkområdet i Vaggeryd har man länge sett fördelar med en gång- och cykelväg längs Södra parkvägen utifrån friluftsändamål, pendlingsändamål samt förbindelse med Vaggeryds centrum och gång- och cykelväg mot Skillingaryd. I nuvarande gång- och cykelplan utgår man från en sträcka som går till Vallongatan till Dammgatan och Åviksstigen. Det innebär en separerad gång- och cykelväg på totalt en kilometer med belysning. Fördelen med en separerad gång- och cykelväg är att man ökar trafiksäkerheten då man skiljer gång- och cykeltrafiken från biltrafiken där rådande hastighet är 60 kilometer i timman på en stor del av sträckan.
Tanken är även att bygga säkra gång- och cykelpassager förbi korsande villagator samt vid övergången till Friluftsgården. Åtgärden finns med i nämndens gång- och cykelvägsplan under prioritetsblock nummer två i Vaggeryds tätort. Nämnden vill förtydliga att denna prioritering innebär att verkställighet ligger 20 år fram i tiden med nuvarande medelstilldelning.”