Nyheter

Går det inte att bygga bostäder intill järnväg?

Nyheter Den frågan ställde politikerna under onsdagens frukostmöte med planprocessexperten Johan Thein gällande den attraktiva och centrala fastigheten söder om kommunkontoret

Johan Thein förklarar vad som gäller för byggnationer i närheten av järnvägsspår

Kommunen vill sälja centrala tomten där vårdcentralen i Skillingaryd tidigare inhysts då ett avtal med Regionen just nu ligger på bordet. Ett förslag från två medborgare lämnades in om kombinera vårdcentral och bostäder i fem plan. Frågan avgjordes i kommunfullmäktige för snart tre månader sedan och då blev svaret; nej. Anledningen var att markanvändningen tillåter vårdverksamhet och området bedöms inte som lämpligt för bostäder på grund av närheten till järnvägen. Jörgen Johansson, nu oppositionsråd, tyckte då att ”det rätta ordet är att man inte vill. Allt går att lösa om man vill, jag tycker det är ett bra sätt att förtäta och få en bättre centrumbild” om att bygga en kombination med både vårdcentral och bostäder. 

Men är det verkligen helt omöjligt att bygga bostäder i närheten av järnvägen som delar tätorterna och varför kan man inte få till en ändrad central detaljplan i söder inom ett år medan det i norr ges förslag på en handfull nya uppdaterade detaljplaner på Östermo i Vaggeryd. Politikerna kring frukostbordet på fiket i Skillingaryd under onsdagsmorgonen undrar hur planprocessexperten Johan Thein tänker kring järnväg och centrumutveckling. Johan tar fram detaljplanen på sin dator, funderar en kort stund och delger:

– Det här är ett unikt centralt läge som ska fylla många funktioner och förutsättningar. Tittar man på omgivningen så ser man att det finns förutsättningar att bygga i högre våningsplan. Järnvägen går intill och då finns det bestämmelser gällande både buller, hur snabbt tågen transporteras förbi och transporternas innehåll – farligt gods. Generellt sett är det så att man inte ska bygga inom 30 meter från spåret, det gäller genomgående trafik och inte där det är växelspår. Man tar då ställning, och hänsyn, i ett detaljplanearbete vilken hastighet tåget har, typ av gods med mera. Men inom dessa 30 meter från spåret kan det vara exempelvis vägar, parkeringsplatser och man kan utveckla annan bebyggelse i ”vaket tillstånd” och främja centrum. När man studerar detaljplanen så kan man exempelvis angöra parkeringsplatser i väster, entréer till bostäder åt öster. Så visst, det känns högst rimligt att se en utveckling i området.

I detaljplanen som vann laga kraft i september 2011 anges att efter planändring tillåts en större del av marken inom kvarteret att byggas (mindre prickmark). Kvarteret används till bostäder i flerfamiljshus och planen används för allmänna ändamål, vårdcentral samt kommunkontor och för centrumverksamheter såsom bank, bibliotek, tandläkare. Planbestämmelser A för allmänt ändamål har bytts ut mot CD, vilket betyder centrum och vård. Bred tolkning ska gälla så att centrum betyder kontor/handel och andra publika lokaler. Hela detaljplanen är 1,3 hektar och omfattar i dag lägenheter, tidigare vårdcentral, parkeringar och kommunkontor inom kvarteret. Planändringen som gjordes 2011 innebär att en yta som används som park mellan kommunhuset och vårdcentralen bebyggs. Området är inte planenligt för parkändamål och delar av kommunhusets utbyggnad är planenlig. Men ändringen i den fysiska miljön innebär att en en grönyta i centrala Skillingaryd tas i anspråk för bebyggelse. I Skillingaryds centrum är det långt till iordningsställda lekplatser. Bostäder i kvarteret Slätten har egna gårdar vilket gör att förlusten av grönytan inte blir betydande. Däremot bör kommunen på sikt försöka tillskapa en lekplats/park i centrala Skillingaryd. Byggnationen av området är även positiv med tanke på miljömålet ”god bebyggd miljö” eftersom redan utbyggt gatu-, vatten- och avloppsnät nyttjas. Tillbyggnad av kommunhuset och påbyggnad av Vsbo:s flerbostadshus bidrar till en tätare bebyggelse. Att bygga tätare kan förbättra serviceunderlaget på orten.

Omdiskuterad tomt som regionen vill köpa, riva befintlig byggnad och bygga ny vårdcentral

Taggar

Dela


7 reaktioner på Går det inte att bygga bostäder intill järnväg?

Hur många meter är det från spåret till vårdcentralens östra del, någon som vet? Man kan ha parkeringsplats på den sidan som är närmst och lite parkdel med träd, bänkar och belysning samt entré.
Är det ”bör” inte bygga närmre än 30 meter eller är det tvingande? Det är skillnad på.
Andra nya fastigheter som byggts nära, till exempel hyreshusen i direkt anslutning till stora Ica-parkeringen i Vaggeryd, varför gällde det inte där? Det är supernära tågrälsen.
Andra kommuner som bygger nytt nära tågräls, varför gäller annat för dem?

Man har ju tunt på nya lägenheter, bostadsrätter i Skillingaryd och man tvärbommar chansen på en sådan central plats.
I söder har vi industrimark och militär, i öster har vi militär och i norr har vi industrimark. Man bör inte slösa bort denna yta när man redan är låst för exploatering.
Många invånare verkade dessutom tycka att det vore ett bra förslag, som politikerna är tänkt ska representera. Det blir ett billigt köp för regionen som man aldrig kan få tillbaka sen. Vsbo hade väl dessutom i uppdrag att få fram lite bostadsrätter.

Ska vi inte kunna göra något i närheten av tågrälsen framöver, som oftast ligger centralt i de flesta kommuner för att det ska vara nära och smidigt?

Jag tror som Jörgen, man vill inte.

Från västra spårets mitt, genomfartsspåret, och till vårdcentralsbyggnaden är det enligt kommunens gis-karta på http://www.vaggeryd.se cirka 55 meter.

Byggrätten är i dag 6 våningsplan med fri höjd, annat än bostäder; vård, kontor, affär med flera möjligheter. Byggrätten omfattar hela fastigheten förutom mindre område om någon meter runt tomtens gränser, en extremt generös byggrätt.

Fullt möjligt att sälja plan 1 i befintlig detaljplan, vård, sedan göra en ny detaljplan för ovan liggande plan omfattande bostäder, så kallad tredimensionell fastighetsbildning.

Kommunstyrelsens ordförande är sannolikt inte fullt ut informerad om hur detta går till med tanke på tidigare svar i frågeställning respektive inget svar alls.

Möjligt att kommunledningskontoret arbetar på liknande sätt här som i översiktsplanearbetet och skolbyggnation, det vill säga i strid med fakta.

Per-Erik, det stämmer att det är 55 meter från västra spårets mitt till vårdcentralens längsta del som går från norr till söder.
Mäter man närmsta avståndet på vårdcentralen är det från den västra delen av byggnaden som sticker ut mot vägen är det ganska exakt 30 meter även där, det vill säga att båda delar av den befintliga fastigheten är innanför det angivna området personen i artikeln hänvisar till.
Kommunstyrelsens ordförande har också vart ute och kommenterat att det ligger för nära järnvägen, det vill säga att man ljuger för de man ska representera.
Dessa mätningar går enkelt att göra på Lantmäteriet. Så att det ligger för nära järnvägen är inte sant och en ny fastighetsutformning behöver dessutom inte byggas på samma vis.
Varför säger man bara inte som det är, att man hellre skänker iväg en väldigt attraktiv bra tomt, extremt billigt till en region.
Takbytet är en skandal i sig, man byter tak, flyttar hela vårdcentralen, sedan ska den rivas och när invånarna tycker: bygg nytt med bostäder, säger politikerna nej med hänvisning till en lögn.

Vilgot,
En kommun kan inte skänka hur som helst.
Finns säkert privata aktörer som tar emot byggrätter för flera miljoner med öppna armar. Praktikertjänst kanske både vill ha tandläkare, vårdcentral, vårdboende, ett litet sjukhus söder om kommunhuset?

Per-Erik, jag instämmer.
För kommunen är det dåligt på alla vis att göra detta. Regionen äger marken för framtiden och bristen på nya lägenheter uteblir centralt, hindrar utvecklingen på sikt när vi dessutom har militären som motpart på andra sidan.
Man hade äntligen kunnat utveckla den del av samhället till något bra. Nu är det en gråzon där borta som inte blir utnyttjad trots dess läge och form.
Har vart inne i nya lägenheter, de är otroligt tysta idag från ljud och buller när det byggs i betong/tegel/dött material.
Här hade man kunnat göra en bra kombination av antingen det du föreslå ihop med apoteket, fik alt ett litet köpcentrum eller bara vårdcentral och bostäder.
Det som gör mig mest bestört är att man skyller på att det är för nära järnvägen när det inte är sant. Där flera stycken i kommunen dessutom försöker hänvisa till detta och dessutom har man fått bygga närmre järnvägen i Vaggeryd.

Hur många kvadratmeter är byggbar yta på tomten enligt den nu gällande detaljplanen?

Hur många våningsplan är tillåtet enligt gällande detaljplan?

Hur hög är högsta tillåtna byggnadshöjd enligt gällande detaljplan?

Sammantaget, vilken total byggrätt; kontor, handel och vård köper Regionen för 1 000 000 kronor?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *