Har du koll på vinterdäcken?
Nyheter Så kom snön – och vinterväglaget. Men på CC-Service i Vaggeryd förväntas ingen större panik.
Snön föll ymnigt i går eftermiddag, helt klart vinterväglag. Bild: David Alin
Ett av kommunens däckhotell finns hos CC-Service i Vaggeryd. Där har de lagom mycket att göra med att byta däck på folks bilar just nu. Kanske uppåt 20 bilar kan de ha hand om på en dag. Och snön som kom nu kanske inte behöver smälla till med större tryck hos dem, de flesta av deras kunder har redan bytt till vinterdäck.
– Ja, nu får det inte smälla högre, vi har precis så det räcker med jobb här att byta däck. Men jag ser i vår förvaring att det börjar bli på sluttampen här med däckbyten hos oss. Det har varit en jämn och hanterbar säsong för oss. Vi fick ju lite kallt för flera veckor sedan och det är en bra påminnelse för folk att byta däcken, säger Christer Carlsson på CC-Service.
Från den 1 december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder.
Så står det på Transportstyrelsens hemsida.
Vinterdäck kan antingen vara dubbade eller dubbfria, och då är det viktigt att de är märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga” (ett berg med tre toppar och en snöflinga). Det är det nya nu sen förra säsongen. Utan den symbolen är däcken olagliga här i Sverige. Christer och hans kollegor har stött på många som har köpt fel däck.
– Det finns ju nordendäck och det finns europadäck. Det är europadäcken som inte är godkända. Men åker du till lokala däckhandlare här i kommunen så kommer du inte ha det här problemet. Det har du när du sitter på nätet och köper själv, säger Christer.
I övrigt ska däckens mönsterdjup vara tre millimeter under perioden 1 december till 31 mars om det är vinterväglag. För personbilar klass 2 med totalvikt över 3 500 kilo är kravet lite högre, då ska däckdjupet vara minst fem millimeter.
Utan eller med dubbar, det är frågan. Bild: Jenny Almlöf
Ska man välja dubbdäck eller dubbfria?
Enligt Christer Carlsson beror det på om man kör mest i samhället eller ute på vägarna.
– Jag frågar alltid mina däckkunder om de är en ren samhällsåkare, då brukar jag rekommendera dubb. Pendlar du däremot flera mil om dagen och är lite halvt emot dubb så rekommenderar jag att du kör på lamelldäck. Men det är mycket psykologi i det här. Det är din känsla, att du känner dig trygg med de däck du har på bilen, säger Christer och fortsätter:
– Om du väljer något som du känner dig trygg med så blir du också en bättre bilförare. Det är också så olika med olika bilar. Vissa bilar lämpar sig bättre för dubbdäck och andra bättre för lamelldäck. Vissa bilar är också bättre vinterbilar än andra.
Större bilar brukar i regel ha lättare att ta sig fram på vintern, medan mindre bilar ofta kan vara lite slirigare i vinterväglag. Men har man vinterdäck så följer man in alla fall lagen. Och så här skriver Transportstyrelsen om vinterväglag:
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Så, säkrast kanske är att ha vinterdäcken på när man kör under vinterperioden, även då man tycker att vägbanan är ren och inte alls vintrig. Polisen kan ju tycka annorlunda än vad du som förare tycker. Men det finns faktiskt vissa undantag då det är okej att köra med sommardäck. Som ifall man provkör, eller bogserar bilen i samband med reparation eller liknande, om man är på väg till besiktningen och kör den kortaste vägen dit, eller om bilen man kör är 30 år eller äldre.
Om det är Försvarsmakten som kör fordonet så går det också bra att köra med sommardäck trots vinter. De har undantag från vinterdäcksreglerna, enligt Transportyrelsens hemsida.