Höghastighetsjärnvägen blir mycket dyrare
Nyheter Det planerade nätet av höghastighetsjärnvägar, som lär komma att passera genom Vaggeryd och Värnamo kommuner ser ut att bli betydligt dyrare än beräknat.
När projektledare inom Raka spåret, Claes-Göran Carlsson från Ljungby, informerade i samband med fullmäktigemötet i Skillingaryd i måndags, utnämnde han projektet till det största i landets historia och att kostnaden var beräknad till 150 miljarder.
Sedan dess har kostnaden skjutit i höjden på ett anmärkningsvärt sätt. Den nya notan för höghastighetsjärnvägarna som ska knyta ihop Stockholm, Göteborg och Malmö via Jönköping beräknas enligt Dagens Nyheter nu kosta 256 miljarder, alltså dryg 100 miljarder mer än man tidigare räknat med. Var ska man hitta alla dessa miljarder?
Enligt DN kan kostnaderna stiga ännu mer än till 256 miljarder kronor. I beräkningarna ingår nämligen inte kostnader för stationsbyggnader eller spår som måste byggas från de kommuner som inte blir stationer i den nya stambanan, men som snabbt ska kunna nå höghastighetstågen.
Det gäller i hög grad Vaggeryds kommun som vill ha en station för regionalt snabbtåg från Båramo till höghastighetsstationerna i Värnamo och Jönköping.
En faktor som höjt kostnaden sägs var risken för sättningar i marken. Vilken tur då att det ingenstans lär vara billigare och enklare att bygga järnväg än genom Vaggeryd och Värnamo kommuner…
Enligt beräkningarna ska projektet vara i mål 2035 då tågen ska gå minst 325 kilometer i timmen.