Nyheter

Högt bensinpris drabbar kommunborna hårt

Nyheter Ett högt bensinpris drabbar kommuninvånarna hårt. Här kör man mest i länet – och ökar priset med fem kronor innebär det 3 100 kronor extra per år och och körkortsinnehavare. I Stockholm, däremot, ökar kostnaden bara med 1 400 kronor.

Drivmedelspriserna skjuter i höjden, inte minst sedan Rysslands invasion av Ukraina. För ett år sedan låg både bensin- och dieselpriserna kring 16 kronor litern och sedan krigsutbrottet har bensinen kostat över 20 kronor litern och dieseln över 22 kronor.

Hur priset påverkar konsumenten beror förstås på hur vilken bil man har, vilket drivmedel man använder och hur mycket man kör. Och hur mycket man kör skiljer sig åt över landet.

I Vaggeryd finns ungefär 7 200 privatägda personbilar, som under 2020 körde 8,6 miljoner mil. Utslaget på de 9 800 körkortsinnehavarna i kommunen är det 881 mil per år och person i snitt, vilket är en av de längsta sträckorna i Jönköpings län.

Om man tänker sig att genomsnittschauffören kör en bensinbil som drar 0,7 liter bränsle per mil innebär ett bensinpris på 19 kronor litern en total bränslekostnad på ungefär 11 700 kronor per år. Ett fem kronor högre bensinpris innebär att årskostnaden ökar med runt 3 100 kronor.

I Jönköpings län är Vaggeryd den kommun där genomsnittschauffören kör längst. Längst körsträcka per körkort i hela landet gjordes i Svalöv, 980 mil. I Tranås är motsvarande körsträcka 696 mil per körkortsinnehavare, och i Stockholm kör de i snitt 390 mil.

I vårt räkneexempel, där priset ökar med fem kronor, innebär det att kostnaden ökar med 3 400 kronor per körkortsinnehavare i Svalöv medan motsvarande ökning i Stockholm är 1 400.

Sätter man körsträckorna i relation till antalet personbilar i kommunen är skillnaderna inte så dramatiska. De flesta kommuner ligger i närheten av 1 000 mil per bil. Men räknar vi däremot körsträcka per körkortsinnehavare blir skillnaderna betydligt större, eftersom bilägandet ser olika ut i olika delar av landet. Det är till exempel vanligare att äga två bilar på landsbygden.

Det här är förstås ett grovt sätt att få en bild över hur drivmedelspriser påverkar olika delar av landet. Olika bilägare är olika beroende av bilen. Personer som bor på landsbygd är mer utsatta för ökade priser än de som bor i storstäder: De kör ofta mer, har ofta fler och större bilar som oftare drivs med diesel.

Och det finns skillnader mellan olika inkomstgrupper. Personer med högre inkomst kör oftare mer bil än personer med lägre inkomst.

– Bilanvändning korrelerar ganska nära med inkomst, i alla fall om man bortser från de som tjänar allra mest och allra minst. Ju högre inkomst gruppen har, ju större absolut belopp lägger de på bränsle, säger Roger Pyddoke, senior forskare på VTI.

Källa: Newsworthy

Taggar

Dela


2 reaktioner på Högt bensinpris drabbar kommunborna hårt

Hjälper inte med blå regering heller. Dom var med och röstade för reduktionsplikten! Vi har 30,5 procent i reduktion men resten av EU ligger på fem procent Den kan svenska staten sänker när den vill till EU:s minimumkrav. Skulle vi sänka till fem procent så skulle det göra 8-10 kronor vid pumpen på diesel.

Detta är en ren skandal att regeringen skyller på Putin är det är skatterna som är boven, men de verkar vilja att folket skall gå under ekonomiskt. Enda räddningen är att det blir en ny regering i höst som vill befolkningen väl.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *