Nyheter

I höst stängs järnvägsövergången i Hörle

Nyheter Den första oktober är allt klart. Då kommer järnvägsövergången vid Hörle Wire att stängas för gott.

Plankorsningen i Hörle försvinner, men blir kvar vid Hörle Automatic.  [1/5]

30 miljoner kronor kostar projketet.  [2/5]

Alla plankorsningar mellan Hörle och Klevshult försvinner från den första oktober.  [3/5]

Den första oktober ska de nya övergångarna vara klara.  [4/5]

Morgan Eliasson är en av 15 personer som arbetar med de nya järnvägsövergångarna.  [5/5]

Samtliga plankorsningar över järnvägen mellan Klevshult och Hörle försvinner också då.

De ersätts i sin tur av två stora övergångar,

Byggnationen av dessa är nu i full gång.

Sten Ramberg på Sandahls Entreprenad berättar att hela projektet kommer att landa på cirka 30 miljoner kronor.

För dessa pengar får man två stora broar och tre nya vägsträckor.

Sammanlagt är det 15 personer som är i gång med bygget, berättar han.

De två övergångarna som just nu byggs är strax norr om Hörle och vid infarten vid Jussö gård.

Samtidigt pågår arbetet med att bygga tre nya vägsträckor kring järnvägen.
Från Jussö gård och söderut kommer det att byggas en ny väg parallellt med järnvägen.

När samma arbete genomfördes strax söder om Skillingaryd så uppstod ett problem.

Ingen vägsamfällighet hade bildats och därför är det ingen som har tagit på sig exempelvis snöskottningen av den nya vägen där.

Men mellan Klevshult och Hörle ska inte detta problem uppstå.

– Det är Vägverkets sak att se till att det bildas två olika föreningar.

– Den tredje sträckan är allmän väg och där är det Vägverket som ska svara för underhållet, förklarar Sten Ramberg.

Under 2018 kommer så nästa steg i att förbättra järnvägen. Resultatet kommer att bli en markant ökning av tågens hastighet och en motsvarande minskning av restiden på den aktuella sträckan.

På vissa sträckor mellan Jönköping och Värnamo kommer tågen att kunna köra i 140 kilometer i timmen.

Taggar

Dela


Lämna ett svar