Hur få vi besökare till kommunen att trivas?
Nyheter Under tisdagen träffades representanter från kommunen tillsammans med olika näringsidkare och föreningar på Hooks Herrgård för att forma vår egen strategi för hållbar besöksnäring.
Träffen anordnades av Simone Fejde, platsutvecklare och Jennie Svensson, näringslivsutvecklare i Vaggeryds kommun.
Vi har ställt några frågor till Simone Fejde:
Varför anordnas en träff om besöksnäringen?
– Besöksnäringen i Vaggeryds kommun är på frammarsch. Bara senaste året har Hagshultskossorna, Byarums skafferi och Ängabackens björksoda blivit nationellt prisade för sina produkter. Många aktörer satsar – Hooks herrgård bygger ut, Villa Vilan gör glamping, Kylås Vildmark satsar på vildmarkskonferens med pizzaugn och Stiftsgården Tallnäs lockar hit kända artister, för att nämna några exempel. Samtidigt ser vi populära evenemang som växer och väljer att satsa här.
– Besöksnäringen – och i förlängningen vår plats attraktivitet – är viktig för att bygga stolthet bland oss som bor här, locka besökare, inflyttning, kompetens och arbetskraft. Besöksnäringen är också viktig ur ett platsutvecklingsperspektiv – den ger starkare förutsättningar för service, ett gott värdskap och bidrar till en platsutveckling som är attraktiv för både invånare och besökare. Det är också den sektor som i regionala undersökningar pekas ut som den med störst tillväxtpotential, och med goda förutsättningar.
– Vaggeryds kommun ser alltså stora fördelar i att stärka och vässa samarbetet med besöksnäringen. Därför har vi nu påbörjat uppdraget med att ta fram en strategi som ska bli vägledande för hur kommunen riktar sina insatser för besöksnäringen. Strategin tas fram i samverkan med ”platsfrämjande” aktörer, så att strategin guidar kommunens insatser dit de behövs.
– Kommunen arrangerar besöksnäringsträffar två gånger årligen, men tisdagens möte var första gången då vi fokuserade på besöksnäringsstrategin.
Vilka typer av idéer kom upp under tisdagens möte?
– I tisdags angrep vi nuläget på olika sätt. Vi genomförde en SWOT-analys för att identifiera de styrkor, svagheter, möjligheter och hot som påverkar vår besöksnäring på både kort och lång sikt. Vi pratade också mer fokuserat kring evenemang på vår plats, för att lite sätta fingret på vår evenemangskultur.
– När man träffas på det här viset kommer det också fram många andra spontana tankar och idéer. Bland annat lyftes konkreta idéer på fördjupade samarbeten mellan besöksnäring och handel, vilket vi nu jobbar vidare med för att få fler invånare och besökare att upptäcka vad vår plats har att erbjuda.
Vad har vi för styrkor som kommun som besöksmål?
– Vårt fantastiskt centrala läge är en enorm styrka. Vi når 80 % av Sveriges befolkning inom en radie av 40 mil, och vi gynnas av vår närhet till andra internationellt starka besöksanledningar. Vi har också ett starkt och unikt kulturarv som dessutom är väldokumenterat tack vare det arbete som görs i hembygdsföreningarna. Vårt starka företagsklimat präglas av en lösningsorienterad entreprenörsanda, vilket leder till spännande besöksmål som utvecklas för att erbjuda det som besökare efterfrågar. Vi får inte heller glömma vår starka möbeltradition! Dessutom har vi en vildmarksliknande natur på sina ställen – vi är bortskämda med de vattendrag och naturmiljöer som våra utländska gäster älskar. Det ska bli väldigt spännande att i besöksnäringsstrategin sätta fingret på våra styrkor och hur vi kan vårda och förstärka dem.
Hur planeras arbetet med besöksnäringen framåt?
– Vi kommer att behöva involvera invånare och övriga näringslivet i det här strategiarbetet, för att sätta fingret på våra styrkor, vår kultur och hur vi kan ta tillvara på den på ett hållbart sätt. Besöksnäringen och vår platsattraktivitet berör ju oss alla. Så ni kommer att se enkäter som skickas ut på exempelvis sociala medier och på vår hemsida. Utöver det genomför vi intervjuer och fler träffar i olika forum. Parallellt med det pågår kommunens löpande arbete med hela näringslivet och företagsklimatet. Bland annat undersöker vi förutsättningarna för nya spännande projekt som ska stärka vår plats på kartan. Men det berättar vi mer om vid ett annat tillfälle.