Nyheter

Hur resonerade femklövern?

Hur resonerade femklövern?

Nyheter Den frågan ställde sig Kenth Williamsson (S) när kommunens frivilliga driftbidrag till enskilda vägar togs upp under fullmäktigekvällen

En enskild väg i kommunen

Förslaget om att avslå tekniska nämndens besparingsåtgärd genom att dra ner på kommunens frivilliga driftbidrag till enskilda vägnätet godkändes vid måndagskvällens fullmäktige.

– Vi fick bifall på vårt förslag när femklöverns besparingsförslag togs bort. Nu täcker det upp till 100% och den är mycket viktig för landsbygden. Vi tycker att det är spännande hur de borgliga politikerna och miljöpartiet resonerar när man funderade på det här avslaget, säger Kenth Williamsson (S).

– Tekniska kämpade för att hitta något att dra ner på. Vi får se vad det slutar i, det här är inget vi vill spara på, men det finns inte så mycket att lägga en besparing på, säger Magnus Thelin (L).

– När vi diskuterade budgeten så sa vi att det kunde vara besparingsbeslag som kommer att tas i fullmäktige. Därför lyfter vi denna fråga här, säger Gert Jonsson (M).

Ett enhälligt kommunfullmäktige avslog tekniska nämndens förslag att sänka det frivilliga bidraget till enskilda vägnätet med 10%.

Det var i oktober månad som tekniska nämnden föreslog kommunstyrelsen och kommunfullmäktige att kommunens frivilliga driftbidrag till enskilda statsbidragsvägar ska uppgå till 90% av statens uträknade teoretiska driftskostnad, där statsbidraget är mellan 60 – 80%) från och med i år. Tidigare bidrag har varit att det täckt upp till 100%. Besparingsåtgärden skulle motsvara ungefär 300 000 kronor. Kommunledningens tjänsteman tyckte att förslaget var bra och bifaller förslaget i sin skrivelse. Dock blev det stopp för förslaget om sänkt bidrag för landsbygdens vägar hos både kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunstyrelsen. Så även i högsta instans, kommunfullmäktige, som nu bibehåller bidraget upp till 100% för det enskilda vägnätet som har statsbidrag.

Taggar

Dela


2 reaktioner på Hur resonerade femklövern?

Ja man kan ju undra hur de tänkte här.
Först vill man värna om landsbygden, sen drar man in på det enda bidrag som gynnar landsbygden direkt. Det låter lite schizofrent.
300 000 skulle man spara. Det är ju en fjätt i fria luften. Det måste väl finnas bättre sätt att få in de pengarna.
Sen tackar jag personligen nej till asfaltering av samtliga våra vägar. Behåll de få välskötta grusvägar vi har (som vår väg tex.) Det är kulturminnen som är levande och lika viktiga som museumen är
Lasse Olsson
Ekesås
Kassör i vägsamfälligheten
Ekesås-Jutabygget

Båramo i all ära och otroliga pengar som försvinner i långsiktiga mål men landsbygd och gator som ej som har pengar till asfalt. Hur tänker ni igentligen. Tycker det luktar skit lång väg. Eller är det bra jag som tycker detta.

Lämna ett svar