Inga skäl till miljözon
Nyheter Veckans fråga har engagerat många läsare, vad kör ni på för bränsle? Upp till varje kommun att införa miljözoner och Trafikverket kommer framöver vara kontrollmyndighet. Här resonerar Kenth Williamsson (S) om miljözoners vara eller icke vara.
– De flesta tycker att miljön är en viktig fråga och vill använda sitt engagemang för att förändra till det bättre. Hur man gör det ser olika ut för olika personer och varje individ har också olika förutsättningar. Men oavsett vad man gör för insatser så bidrar det till en bättre framtid. De flesta vill göra något positivt för vår värld och vi tror att det är viktigt om kommunerna underlättar för invånarna att göra bra miljöval och vi tycker också att kommunen som organisation ska göra miljösatsningar som är långsiktiga och hållbara, börjar Kenth berätta.
– När det gäller frågan om miljözoner så har man infört detta i ett flertal städer i Europa, Asien, Kanada, Sydamerika och USA. Man har gjort det för att luftkvalitén är för dålig och det påverkar människors hälsa. I ett tv-inslag så visar det sig att barn och unga påverkas mest av dålig luftkvalitè och även barn så unga som 7-10 år påverkas. Forskare räknar med att 3 miljoner människor om året dör av luftföroreningar. Därför görs mycket globalt för att minska luftföroreningarna. Hur stora luftföroreningarna är på olika platser varierar dock väldigt mycket. I större städer är som regel problemen mycket större. I Sverige finns miljözoner i ett antal städer där vissa tyngre fordon är förbjudna, säger Kenth.
– Vaggeryds kommun är en liten kommun såväl nationellt som internationellt. Vi har heller inte några problem med gränsvärden när det gäller luftkvalitén. Därför ser jag inga skäl till att införa miljözoner och det är heller inte någon fråga vi diskuterat politiskt. Däremot har vi mycket goda möjligheter att bygga ut kollektivtrafiken så att fler åker kollektivt vilket kommer att påverka luften positivt, avslutar Kenth.