Inriktningsbeslut väntar för industriprogrammet
Nyheter För få antal elever på industriprogrammet gör att politikerna bör förbereda för olika alternativ. – Det finns inte i mitt huvud att vi lägger ned programmet, vi måste öka attraktivitet, menar nämndordförande Corkovic (S).

Arkivbild från industriprogrammet
Totalt är det 18 elever i dag på industritekniska programmet fördelat på sju elever i årskurs tre som på fredag tar studenten, fem elever i årskurs två och sex elever i årskurs ett. Industriprogrammet tillsammans med vård- och omsorg är de som lockar mindre än 20 elever totalt över tre årskurser.
I den preliminära antagningen inför hösten, som gjordes den 15 april, ses åtta sökande till industriprogrammet som i dag hyrs in i lokaler hos AQ. De hyrda externa lokalerna kostar 850 000 kronor per år och nu tittar förvaltningen på alternativ. Det som politikerna i barn- och utbildningsnämnden fick till sig vid det senaste sammanträdet var att gymnasiet på Fenix 1 byggs om till verkstadsdel och anpassas för att få plats med industriprogrammet, avveckla programmet eller att externa klassrummen på AQ blir en långsiktig lösning. Det informerade om att det fanns både för- och nackdelar med de olika alternativen:
AQ blir en långsiktig lösning, fördelar: industrimiljö och potential till vuxenutbildning. Nackdelar: Logistik framför allt mat, avskilda, socialt begränsat både för elever och lärare, sämre arbetsmiljö för personalen och att det är dyrt.
Avveckla industriprogrammet, fördelar; minskade lokalkostnader med 850 000 kronor. Nackdelar: Vuxenutbildningen avvecklas samtidigt, kompetensförsörjning, reaktioner näringsliv/politiskt.
Verkstad på Fenix 1, fördelar; minskade lokalkostnader 850 000 kronor, samarbete med teknikprogrammet, social begränsning och logistikproblem upphör, möjlighet att få fler elever på industriprogrammet och teknikprogrammet, potential vuxenutbildning, ökad kompetensförsörjning, bättre arbetsmiljö för personal. Nackdelar ses som reaktioner näringsliv/politiskt, investering och ingen industrimiljö.
Per-Erik Lorentzon, förvaltningschef:
– Vi tittar på hela GGVV-området, var har vi brist och man utgår från planeringsunderlagsbehovet. Skolverket anser att vi ska ett antal procent och grovhugget blir det någon form av riktning. Vi ser att det är dåligt med antagna elever i industriprogrammet i alla fyra kommuner och vi behöver få i gång det här. Förstahandsvalen på Fenix har minskat mot Jönköping, men det har ökat från Värnamo. Just nu har vi preliminärt åtta ansökta till industriprogrammet i höst men två av dessa är från Värnamo kommun och det är oklart om de kommer att börja på Fenix. Praktiska lokaler utgör hjärtat och här stänger vi inga dörrar för högskolan, det finns möjlighet att plugga vidare när man gått industriprogrammet. Vi ser hur andra har lyckats med industriprogrammet genom bland annat lärlingsdel. Det är egentligen två saker vi tittar på: integrerade lokaler och lärlingsanställningar. Hyran per elev är ganska mycket på externa lokaler och man behöver landa i om det här är okej eller inte. AQ kan bli en långsiktig lösning men det blir dyrt, logistikproblemen som uppstår samt att det blir socialt begränsat.
Marijo Corkovic (S) barn- och utbildningsnämndens ordförande:
– När vi flyttade till AQ trodde vi att det skulle öka attraktiviteten, men tyvärr har det inte gett resultat, varken uppåt eller nedåt. Men det är frågan om man kan bedriva ett program under sex stycken elever per årskurs. Det finns inte i mitt huvud att vi ska lägga ned, vi måste öka attraktiviteten.
Förvaltningschef Lorentzon igen:
– Vi tycker att det ska vara upp mot tio elever samt att en vuxenutbildning måste till. I dag finns ingen sådan på industriprogrammet. Vi måste prata med företagen att man kan fortbilda sig, exempelvis inom svets. Den stora nackdelen är om vi avvecklar så kan vi inte kompetensförsörja. Att avveckla programmet ligger vi långt ifrån. Ytan finns på Fenix 1 men tunga maskiner krävs en del för att få ihop det och det är bland annat svetsutrustning som måste separeras. Det hade också varit hjärtat i Fenix eftersom det var så Fenix startade en gång i tiden. Jag ville ha ett inriktningsbeslut på sammanträdet men nämnden ville beräkna alla förslag först. Vi har planerat frukostmöte med arbetsgivarna i höst och det är viktigt att få ut eleverna och att företagen tar emot i arbetsplatsförlagt lärande, APL.
På nämndens sammanträde yrkade Marijo Corkovic (S) på att nämnden ska besluta att avvakta med inriktningsbeslut för lokaler för industritekniska programmet. Samt innan inriktningsbeslut fattas gällande flytt från de externa lokalerna på AQ till Fenix 1 ska uppgifter om kostnader för extern respektive intern hyreskostnad tas fram samt ytterligare ska för- och nackdelar belysas, inte minst ur ett attraktivitetsperspektiv, med en flytt till egna lokaler. Vice ordförande Carl Johansson (M) höll med och så blev därmed beslutet på senaste sammanträdet för barn- och utbildningsnämnden.
Självklart borde det finnas ett industriprogram – det som är lite intressant är självklart vad elevpengen blir per industrielev kontra de andra som går på gymnasiet. Marijo och gänget borde ju ha nån form av rättvisa utifrån elevpeng som är satt i Vaggeryds kommun och då borde de ta kostnaden inte alla andra elever som inte får samma elevpeng. Sen är det ju väldigt intressant att man måste kolla med företagen, om man nu haft detta i 10-20 år borde ju nån form av kontakt redan etablerats och man borde ju veta alla företagens behov, annars är det ju någon som misslyckats rejält i sitt uppdrag om man nu inte vet det.