Nyheter

Insändare: 30, det nya 50?

Insändare: 30, det nya 50?

Nyheter – Vad är det här med att man ska införa 40 i hela samhället? Vi kör ju ändå det som passar för stunden och följer trafikrytmen. Inte ska väl kommunen lägga sig i om jag har bråttom att skjutsa mina barn till skolan eller ska till ICA för att hämta mitt paket från Amazon? Det menar en läsare i en insändare.

Man har ju sett dem – skyltarna med gul botten, röd ram och en siffra. Siffran anger i vilken hastighet jag ska framföra mitt fordon. Mest förvirrande och kanske lite onödiga?

Att det är 30 förbi förskolor är ju jättelätt att glömma och är vi säkra på att det stämmer? Det är ju väldigt osannolikt att ett barn skulle springa ut när just jag åker förbi. De har ju oftast sångstund och skulle de vara ute är det ju vuxna som har koll på dem. Mina barn skulle aldrig springa i väg, och nästan alla föräldrar jag känner har full koll på sina barn.

Förbi skolor, jag vet inte. De har ju lektion hela dagen och de flesta elever slutar väl runt 13-14, i alla fall mina barn. Så efter det lär det väl inte springa ut något barn efter en boll (Spelar de ens boll längre?). Det har i alla fall aldrig hänt någon olycka, så det lär ju inte hända bara för jag råkar köra 50.

Vad är det här med att man ska införa 40 i hela samhället? Vi kör ju ändå det som passar för stunden och följer trafikrytmen. Inte ska väl kommunen lägga sig i om jag har bråttom att skjutsa mina barn till skolan eller ska till ICA för att hämta mitt paket från Amazon? Om jag kör snabbare förbi en skola måste ju risken minska då barnen knappt hinner se mig. Har någon räknat på det?

Man har ju varit i kommuner där det är 40 och där vet jag inte alls hur väluppfostrade barnen är, så det blir hemskt oklart hur snabbt man egentligen får köra. Det skapar bara förvirring. Men utifrån att ändå alla andra verkar köra mer än 40 så misstänker jag att även andra kommuner har pålitliga barn.

Har också lagt märke till att man i andra kommuner har någon konstig markering, tjocka streck i gatan där gångtrafikanter kan springa ut hur som helst och att man som bilist måste stanna. Har ett svagt minne av att det funnit sådana markeringar i vår kommun också, men osäker. Det verkar i alla fall helt tokigt att man som gångtrafikant kan förvänta sig att en bil ska stanna för att man kunna gå över gatan. I Vaggeryd kan vi vara trygga med att vi kan gasa på utan att behöva tänka på att sakta ner, och barnen kan vara trygga i att bilar inte stannar, eller ibland stannar, och ibland stannar bilen från ena hållet, men den andra inte, och ibland stannar man och sen börjar köra igen för att vänta på mötande bil. Helt solklart för barnet som vill över, finns inget utrymme för missförstånd eftersom våra barn oftast har koll på vad de vuxna i bilarna tänker göra.

Ja, det rimligaste verkar ändå vara att vi prioriterar biltrafik och vuxnas behov i trafiken. De flesta barn har koll (i alla fall mina), och de som inte har koll får vi helt enkelt skjutsa i stället.

Dela


8 reaktioner på Insändare: 30, det nya 50?

Trams med 30 i våra samhällen. Det var inte så längre sedan E4 gick genom hela Vaggeryds kommun och det var 50 med tunga transporter av alla möjliga slag och mycket trafik. Folk fick lära sig hur man skulle gå över denna högtrafikerade E4. I dag har man både gågator och separata cykelvägar och ändå så är man och begränsar bilismen hela tiden både med avsmalningar, vägbulor och alla möjliga påhitt som kostade skattebetalarna en massa pengar. Bara avsmalningar och borttagning kostade 500 000 för inte så längre sedan. De gående och cyklister får inte tro att de har hela tiden företräde i trafiken. De får inte korsa vägen hur som helst och de borde titta innan de går över eller bara cyklar över utan och titta. Det borde var mer suntförnuft på alla områden.

Att sänka kommer man inte att vinna någonting på bara en kostnad. Skribenten har rätt i att man anpassar hastighetn efter andra, ja och det är väldigt svårt att lätta på gaspedalen. De som skrivit motionen om att sänka till 40 kan börja med att köra rätt i gångfartsområden i centrum Vaggeryd och Skillingaryd. För jag har ännu inte sett någon som kör rätt, och gör man det så har man direkt två, tre bilar som ligger för nära. I dessa områden får man köra på ettans växel på tomgång med foten på bromsen för att hålla 5 till7 kilometer i timmen. Man kan börja med att hålla hastigheten här innan man börjar prata om att sänka, ellr ska vi ha våra egna trafikregler. Nej, skärpning. Börja först att hålla de hastigheter vi har innan man lägger motioner att sänka till 40.

Jag tror och hoppas att detta är ett skämt!
Någon fyller jämnt och kompisarna skickar in en så uppenbart korkad insändare på personen vägnar att alla förstår att det inte är på riktigt. Eller?🙉

Instämmer till fullo med ”frågande”. Att bilister ska hålla hastigheten och lämna företräde vid övergångsställen, inga problem. Men att det bara är bilister som ska ta ansvar, det köper jag inte. Blir en falsk säkerhet i mina ögon.

Lämna ett svar