Nyheter

Jerry svarar Leif

Nyheter Leif Grave-Müller har gjort en skrivelse till kommunen om trafiksituationen i Bondstorp och tekniska nämndens ordförande svarar

Leif Grave-Müller

Frågorna som Leif ville ha svar på är ”I vilken fas av utvecklingen avseende ändring av bashastigheten på kommunens vägar med omnejd befinner dig Vaggeryds kommun idag i förhållande till framtiden? Anser kommunalfullmäktiges företrädare att det över huvud taget är nödvändigt med att ändra hastighetsgränsen till en miljövänligare trivselhastighet?
Enligt tekniska nämndens sammanträde 2019-05-14 har partiernas företrädande ledamöter redovisat följande ståndpunkter: (L) 40, (S) 40, (SD) 50, (M) 50, (KD) ?, (C) 50.

Tillägg: har de få ledamöterna i tekniska nämnden som redovisat ovan åsikter verkligen underlag av boende som besväras eller är det personliga åsikter?
Hur långt har diskussionen med polismyndigheter framskridit om att öka kontrollerna av efterlevnaden av hastigheterna i kommunen, däribland Bondstorp?

Vilken tidsram gäller för gång- och cykelväg vid norra infarten till Bondstorp?”

 

Jerry Karlsson (L)

Jerry Karlsson (L) svarar:

– Barhastigheten är en viktig fråga i vår nämnd. Ur miljöaspekten är inte så stor, men det är trafiksäkerhetsaspekten som är den största. Ändrar vi till 40, så ändras medelhastigheten från 60 till 50. Hastigheten kommer förmodligen att justerats nedåt. Som engagerad fritidspolitiker har man ett bra underlag från boende samtidigt som man är en del i samhället. Jag vet att ledamöterna är väl insatta i området.

Det finns ett löfte mellan polisen och kommunen och det finns en del som punkter som man jobbar med. Man kan inrapportera trafikproblem till 114 14, påtala att det finns problem. När vi kommer till gång- och cykelvägar finns den i Bondstorp med i vår planering. Vi har inte rådighet då markfrågan måste lösas och trafikverket är väghållare. Vi får står för alla kostnader. Om trafikverket anser att det är nödvändigt står staten för cykelvägen. Vi är fullt medvetna om trafikbekymren, säger Jerry Karlsson (L), tekniska nämndens ordförande.

Nedan finns Leif fullständiga skrivelse:

Efter en intensiv debatt under åren 2014–2015 avseende trafikförhållande gällande hastigheter i kommunen har Vetenskapen ytterligare framskridit avseende all dess miljöaspekter. Boende från Bondstorp inlämnade ett medborgarförslag 2015 om sänkta hastigheter som mottogs under livlig och stundom positiv diskussion.

Sedan 2011 när uppdrag gavs inom kommunen att genomföra en hastighetsöversyn har många boende väntat på resultat. Efter mitt medborgarförslag (2015-04-26) gällande sänkt bashastighet, beslutade Tekniska utskottet (2015-09-22) och senare kommunfullmäktige att inte acceptera förslaget om 40 km/tim inom Vaggeryds tätort med omnejd. Men i samma protokoll föreslås också att tekniska utskottet får i uppdrag att föra en ”diskussion med polismyndigheten om att öka kontrollerna av efterlevnaden av hastigheterna i kommunen, däribland Bondstorp”.

Nåväl, efter denna sejour som efterspel av inlämnade skrivelsen och även från namninsamlingen av boende i Bondstorp angående trafikintensiteten och bullret 2012-09-25, har det dröjt många år utan förändringar. Uppmuntran till ett nytt medborgarförslag som inlämnade 2017-03-20, om sänkt hastighet lokalt i Bondstorp sågs tyvärr av kommunfullmäktige inte någon anledning att ompröva befintliga hastigheter.

Vi i Bondstorp är utan tvekan i stor utsträckning drabbade av mången fortkörande bilist. Den allvarligaste aspekten är utan tvekan trafikmiljön där vi boende dagligen drabbats av såväl hörsel- som andningsorganens påfrestning. Man kan undra hur en samhällsplanering lyckats åstadkomma en större väg som stryker nära intill gårdar, skarp och trång kurva vid skola (!!) där fordon av alla slag, mindre som mer kraftfulla med höga hastigheter som genererar en mycket hög bullernivå med utsläpp av en stor mängd skadliga ämnen kan göra till tals. Dock är det lyckligtvis 30 km/tim vid skolan.

Förutsättningar i trafiken har som alla förstår dessvärre inte förändrat sedan 2011 när uppdraget om hastighetsöversyn skulle genomföras. Det är fortfarande vid norra infarten i Bondstorp upp till 10 utfarter med nedsatt sikt, ingen Gång- och cykelväg (dock planerad sedan många, många år), inga nedsättande farthinder. Långtradare och timmerbilar i en livlig mängd, men ingen tycks bero!
Tekniska nämnden skall återremittera ärendet ”hastighet i tätorterna” till hösten, men dessvärre känns det som ytterligare sätta att fördröja. Man tänker inte inbjuda NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) om informationen kring olycksstatistik, och det är ju lovvärt, men fortfarande kvarstår miljöaspekten, som för många boende är mycket påfrestande. Tycker nog att denna omfattande miljöaspekt i diskussionen ytterligare bör beaktas.

Taggar

Dela


1 reaktion på Jerry svarar Leif

Jag förstår fortfarande hur man resonerar inom tekniska nämnden gällande hastigheter , när man tidigare hade ett förslag att HÖJA hastigheterna på prov på vissa områden från 30 km/timmen till 40 i villaområden på Västra Strand, där det bor flertalet barnfamiljer,,,
Ingen har kommenterat hittills vad jag vet detta förslag.
Sänk bashastigheten i samhället till 40 km/timmen men behåll 30 km/timmen i villakvarter!

Lämna ett svar