Nyheter

Kamrem gick av – kund fick rätt att häva bilköp

Nyheter Firma från kommunen förlorade i tvisten med bilköpare.

Kamremskit. Bild: Pixabay

Bilägaren, som kommer från en annan ort i länet, drabbades av motorhaveri hösten förra året på en bil som inköptes på en firma i kommunen.

Kamremmen byttes av tidigare ägare vid 16 000 mil som var fyra år innan aktuella köpet. När haveriet inträffade hade bilen rullat 23 000 mil. Enligt anmälan till reklamationsnämnden ska en kamrem hålla i minst 15 000 mil. Bilen behövdes bogseras och ett kostnadsförslag, på byte av motor och topp, till kunden uppgick till närmare 150 000 kronor.

Enligt reklamationsnämnden är det säljaren som är ansvarar för en felaktig kamrem oavsett om det är en annan verkstad som har utfört arbetet. Dessutom var varudeklarationen felaktig då bland annat bromsskivorna inte fått någon anmärkning trots att de gick sönder efter fyra månader.

Bilfirman motsatte sig kravet och överklagade nämndens rekommendation om att ta tillbaka bilen samt betala tillbaka vad kunden köpt bilen för. Bilfirman meddelar till nämnden att ”Verkstaden tycks ha bedömt att kamremmen är felaktigt monterad och det ifrågasätts att den var felaktig vid leverans och att kunden får vända sig till den verkstad som bytte kamremmen samt att det vid varudeklarationen hade bilen inte något fel med bromsskivorna och att bilen inte omfattas av någon garanti. Kunden har använt bilen i åtta månader och kört cirka 2 000 mil”.

Förra veckan meddelade nämnden anmälaren och motparten, bilfirman, att omprövningen av beslut inte är uppfyllda och att begäran därmed avslås. Bilfirman får nu betala tillbaka vad kunden köpte bilen för, 165 896 kronor, mot att kunden lämnar tillbaka bilen. Bilfirman får också bekosta återlämnandet av bilen.

Taggar

Dela