Kassaplus när cykelvägen till Tofteryd summeras
Nyheter Vid tekniska nämndens sammanträde fanns slutredovisningen för cykelvägen Skillingaryd-Tofteryd med.
Det har varit en lång process som startade med ett medborgarförslag 2008 från ungdomsrådet till kommunfullmäktige. Då var målet med gång- och cykelvägen från Skillingaryds tätort till kommunala badplatsen vid Linnesjön.
Resan att få vägen har varit krokig och lång då tillståndsprocesser, arkeologi, markåtkomst och finansering har satt käppar i cykelhjulen. Från början skulle Trafikverket vara med och bidraga med 30 procent ekonomiskt men deras regelverk ändrades och till slut blev det bara en bevakad projektledare från deras sida i cykelvägsprojektet. När byggnationen skulle upphandlas kom nästa bakslag. Försvarsmakten som meddelade att oexploderad ammunition i marken och då krävdes en historisk utredning över markanvändningen. Undersökningen visade ingen anträffad gammal ammunition. Den ekonomiska slutredovisningen är uppdelad i två olika tidsperioder då kommunen införde investeringsstopp.
Mellan mars 2009 och januari 2020 projekterades en budget med 7 175 000 kronor och kostnaden under denna nämnda tid blev nästan 2,8 miljoner kronor. ”Överskottet” på närmare 4,4 miljoner kronor gick i stöpet när beslut om invensteringsstopp gjordes.
Mellan oktober 2021 och mars 2024 gjordes således utbyggnad etapp två där projektets budget var 10 800 000 kronor och den totala kostnaden uppgår till 10 499 000 kronor. Ett positivt resultat noteras således med 301 000 kronor.
Kenth Williamsson (S) ordförande i tekniska nämnden:
– Det har blivit ett positivt resultat. Redovisningen är uppdelad i två olika tidsperioder.
Olof Sjöholm (C) vice ordförande i nämnden:
– Första delen avslutades i samband med investeringsstoppet och sedan startade man upp det igen. Det var 4,3 miljoner kronor som drogs tillbaka och inte fick nyttjas under första perioden. Det blev mer asfalt än vad vi hade planerat från början. Det var tänkt att det skulle vara mer grusunderlag. Mot Trafikverkets del ska det vara asalt och då skulle det bara asfalteras på vissa delar men vi har höjt ambitionsnivån lite och det blev då på fler ställen.
Eftersom det blev ett projektplus, varför valde man inte att lägga mer asfalt som invånarna önskat?
– De 300 000 kronorna som blivit över hade inte räckt med asfalt till nästa korsning ens…, kommenterar Olof Sjöholm (C).
Slutredovisningen godkändes av tekniska nämnden.
När vi från Skillingaryd tar oss ut mot Linnesjön så är första delen, fram till Hultsgärdeinfarten belagd med grus och den sträckan är 2,5 kilometer lång. Vid Hultsgärdeinfarten och mot Tofteryd är det asfalt på gång- och cykelvägen fram till infarten till Tofthagaskolan och badplatsen. Den asfalterade delen mäter 2,1 kilometer.
...och här slutar asfalterade cykelvägen
Gör om gör rätt!
Asfaltera nu så fort som möjligt! De flesta cyklar på asfaltsvägen, det var väl meningen att alla ska cykla på cykelvägen.
Jag och många andra cyklar ju på bilvägen när den inte är asfalterad. Är det meningen med en cykelväg att åka bredvid?
Nä, asfaltera resten nu!
Förr fanns det däck till cyckel som klarade att framföras på grusväg. Belägg vägen med en avgift som går till asfalten. Om en grusväg används packas gruset och blir hårdare.
Jag och vi cyklar denna cykelled nästan varje dag, bor i Mölnarp.
Men vi cyklar på den del som är asfalterad och undviker sanddelen för det går mycket tyngre för att hjulen sjunker ned i det dåliga underlaget.
Många vi mött på denna cykelled önskade att den varit med rätt underlag på sanddelen.
Snälla ni som styr denna kommun med järnhand
Gör rätt, asfaltera eller cykla Gert.
med vänlig hälsning
Per-Arne Andreasson, Mölnarp
Återför överskottet 4,4 miljoner som tidigare tagits ifrån projektet och asfaltera resterande delen.
Som det nu är väljer de flesta att undvika grusvägen och ge sig ut på stora vägen, vilket gör att risken för att en olycka ökar.
Det finns inga pengar att återföra, man kan säga att det redan är gjort i och med att projektet återstartade med en ny budget.
Asfaltera nu!