Nyheter

(KD) lämnar synpunkter på vindkraft

Nyheter Inför vindbruksplanens antagande har vi inom Kristdemokraterna tagit del av samrådshandlingar, som vi härmed kommenterar.

Arkivfoto

Vår ambition är att visa på frågor som inte utretts eller punkter där vi har antagit en annan ståndpunkt. Vi har även försökt ge vår synpunkt på områden som inte är lämpliga för etablering.

Vi redovisar nedan våra ståndpunkter och ställningstagande.

Kristdemokraterna ställer sig bakom tidigare ställningstagande i kommunen såsom:

  • ”Vaggeryds kommun anser att utbyggnaden av vindkraft är högst angeläget och något positivt, förutsatt att lokaliseringen av dessa är lämpliga ”.
  • ”Kommunens intentioner är att bidra till de uppsatta miljömålen samt att sträva efter en god hushållning med mark- och vattenområden.”

Kristdemokraterna anser att vindbruksplanen justeras/kompletteras enligt våra synpunkter nedan.

  • Vindbruksplanens syfte (sidan 13). En tydligare skrivning saknas om områden som inte är utpekade som lämpliga lokaliseringar är att betrakta som stoppområde. Dvs att kommunen inte kommer tillåta några etableringar inom dessa områden. Vi vill att det i planen skall skrivas som ett uttryckligt förbud mot vindkraft inom dessa områden.
  • Vindkraftteknikens utveckling (sidan 15). Nu föreslås i aktuella ansökningar verk med en höjd på 250 m. Planen bör beakta och beskriva även konsekvenser för denna storlek av verk.
  • Sammanfattning av bedömningsgrunder och kartanalysen. (sidan 6,7)
    Intressen för enskild person och enskild egendom, är inte tillräckligt belysta. Respektavstånd till bebyggelse, buller, solreflex-och skugg-störningar är beskrivna på ett bra sätt.
    Ekonomisk påverkan för den enskilde, är exempel på konsekvenser för den enskilde. Dessa eller andra mer mjuka värden för den enskilde måste prövas i varje ansökan. Planen måste beskriva dessa konsekvenser och den enskildes rätt att pröva detta.
  • Intressen ur ett folkhälsoperspektiv saknas i planen. Kommunen skall skapa förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen dvs både för landsbygd och tätort.
  • Synpunkter från berörda markägare som gränsar till tänkta nyetableringar måste ges större vikt.

(Sidan 18–48). Som det är nu saknas skrivningarna i planen, om hur prövningar görs av berörda markägare.

  • Buffertzon för nationalpark bör införas. Förslag 700 m.

Potentiella vindbruksområden som berör försvarsmaktens riksintresse och betecknas med A-V har ej utvärderats av oss.

Potentiella vindbruksområden för område 1–32 bedöms nedan för justering eller strykning.

Följande områden är vi överens om som potentiella områden

  • 1,2,3,4,12,17,18,19,20,21,22,23,26,27,28,29,30,32.

Kommunens ställningstagande är att särskild inventering och lokaliseringsprövning avseende rödlistade arter eller fågelliv kan bli avgörande i samtliga utpekade områden i framtida beslut ifall vindkraftsetableringar får komma till stånd eller ej. Detta är vi överens om. Till detta vill vi dock tillägga i planen, att dessa inventeringar skall utföras av lokala föreningar typ SOF. M a o exploatörens egna inventeringar skall inte vara tillräckliga för beslut. I planen nämns ofta tjäderinventering. Vi menar att i planen skall framgå att detta skall gälla och inventeringar skall genomföras för alla rödlistade arter.

Följande områden skall strykas helt

Områden 8,9,10,11,13,14,15,16 skall strykas som potentiella områden.

Anledningen är att områden är att betrakta som högriskområden, både för häckande fågel och sträckande fågel. Mark- och miljödomstolen i Växjö har 2016, med hänvisning till förekomsten av kungsörn i närliggande områden (Gnosjö kommun), fastslaget att dessa ej är lämpliga för etablering för vindkraft.

Dessa områden är att betrakta som en fortsättning in i våran kommun.

Områden 5,6,7 kan vara potentiella områden att stryka. Orsaken är hur man beräknar riskområden för vissa rödlistade arter. Därav bör planen beskriva att detta först kan fastställas efter utförd inventering.

Område 31 skall strykas helt

Inom och i anslutning till området förekommer naturområden med särskilda bevarandevärden såsom nyckelbiotop som att detta område bör undantas som potentiellt område för vindkraft.

Områden 24 och 25 är delvis högriskområden för rödlistade arter. Dessa bör omarbetas i planen efter genomförd inventering av rödlistade arter.

Kartbilder där fladdermuslokaler är utmärkta saknar förklaringstext

För Kristdemokraterna, 2017-08-15
Lars Kinderbäck
Jenny Larsen
Thomas Axelsson

Taggar

Dela


Lämna ett svar