Nyheter

Koenigsegg: Förstklassig ingenjörskonst från Proton

Nyheter "För att bli leverantör till Koenigsegg måste du vara ett superproffs på det du gör." Det säger Proton Engineeering i Skillingaryd som är en av leverantörerna

Det finns inte många megacars i världen men svenska Koenigsegg är en av dem. Den lyckliga ägaren till en Koenigsegg Jesko kan dessutom glädja sig åt rörbockning i toppklass – gjord i Skillingaryd.

Säg Koenigsegg till en bilentusiast och denne vill aldrig sluta prata. Koenigsegg Automotive är Sveriges enda, och en av världens, få tillverkare av supercars. Eller som de själva kallar dem; megacars. En megacar är precis vad det låter som. Ett riktigt vrålåk som är innovativt i teknik och design. En megacar måste vara både snabbare och snyggare än konkurrenterna, den ska tänja på gränserna för vad som är möjligt och sätta en ny prestanda. I Koenigseggs fall handlar det om hantverksmässigt tillverkade bilar i avancerade metall- och kolfiberkonstruktioner. Företagets grundare, Christian von Koenigsegg, tillverkade sin allra första bil 1994, när han bara var 22 år gammal. Sedan dess har utvecklingen gått i racerfart och Koenigsegg är i dag ett av världens ledande varumärken inom segmentet.

Varje bil är unik
– Koenigsegg är ”haute couture”, varje bil är unik. När vi utvecklar en ny modell tar vi först fram en prototyp som presenteras för marknaden. Kunderna – som ofta är samlare och har Koenigseggbilar sedan tidigare – beställer sedan sitt personliga exemplar som byggs helt enligt önskemål gällande utrustning, färg och detaljer, förklarar Shino Lövstad Waldegren på Koenigsegg.

Shino, som ursprungligen kommer från Japan, har lång erfarenhet inom biltillverkarbranschen och har bland annat jobbat för Hondakoncernen i Storbritannien. Att jobba för en svensktillverkad megacar är förstås något helt annat.

– Ur ett inköpsperspektiv så är det här så långt från massproduktion som det går att komma. Därför är det också viktigt för oss att hitta långsiktiga leverantörer som förstår och gillar utmaningen med att producera högkvalitativa prototyper och detaljer i små serier till en relevant kostnad. Vi jobbar med ett nätverk av noggrant utvalda leverantörer och de allra flesta är faktiskt svenska.

Ett precisionshantverk
En av de utvalda är Proton Engineeering i Skillingaryd. Exakt vad Proton Engineering tillverkar för Koenigsegg är, förstås, topphemligt. Men köper du en Koenigsegg Jesko så kan du vara säker på att en del av investeringen innehåller förstklassig ingenjörskonst från Skillingaryd. Jesko lanserades på bilmässan i Geneve 2019 och blev en omedelbar succé. Bilen, som är avsedd för bankörning och är namngiven efter Christian von Koenigseggs far, har en 5-liters V8-motor med tvillingturbo. Varianten Jesko Absolut är den snabbaste Koeningseggbilen hittills med en toppfart på över 500 kilometer i timmen.

Koenigsegg och Proton Engineering har samarbetat förut, bland annat har Engineerings utvecklingsavdelning hjälpt till med prototyptillverkning. Den här gången handlar det dock om serietillverkning, om än i mycket kortare serier än vad Engineering vanligtvis levererar till stora lastbilstillverkare som Volvo och Scania. I våras besökte Koenigsegg Proton Engineering i Skillingaryd och innan samarbetet drog igång fick också Engineerings utvecklingsteam chansen att se Koenigseggs tillverkning i Ängelholm.

– Bilarna är jättehäftiga, men personligen så tycker jag att Koenigseggs bilfabrik är något i hästväg. Här produceras inget på sedvanliga produktionslinor – istället har man ett fåtal arbetsstationer där varje bil monteras en och en, med superprecision.
Det är bilhantverk i den högre skolan och vi är så stolta över att få vara med och tillgodose deras behov genom vårt eget hantverkskunnande, säger Proton Engineerings försäljningschef Iosif Hampel.

 

Proton Engineering på studiebesök hos Koenigsegg. Längst till vänster försäljningschef Iosif Hampel och längst till höger Shino Lövstad Waldegren som är Junior Strategic Purchaser på Koenigsegg. Pressbild

Ett prestigeuppdrag
Det spelar ingen roll vem kunden är, oavsett om det är en stor lastbilstillverkare som beställer stora volymer eller en exklusiv sportbilstillverkare som behöver hjälp med serier så korta att man kan räkna dem på fingrarna: alla relationer bygger på förtroende, menar Iosif Hampel.

– Vi går in i ett samarbete där vi bidrar med vår kunskap om rörbockning, ändformning, svetsning och ytbehandling. Det är yrkesstolthet från båda sidor. Koenigseggs konstruktörer är mycket skickliga och har tydliga krav och standarder. Det vi kan bidra med är förslag kring materialval och tillverkning som inte påverkar konstruktionen men ändå gör detaljen bättre. Om det går att få en ännu smartare lösning genom att svetsa på ett annat sätt – då är vi där med vår kompetens. Självklart handlar det också om prestige.

– Att vi har förtroendet från ett premiumvarumärke som Koenigsegg och att vi jobbar med den här typen av fordon är naturligtvis något som stärker Proton Engineerings varumärke och öppna dörrar hos andra kunder. Fast det viktigaste av allt är ändå inspirationen! Vi är otroligt imponerade av Koenigseggs sätt att jobba. Att få se produktionen i fabrik är verkligen superhäftigt. Eller ska jag säga megahäftigt?, skrattar Iosif.

I våras släppte Koeningsegg nyheten att man kommer att bygga ut sin fabrik ytterligare för tillverkningen av den fyrsitsiga modellen Gemera. Fabriken får en arkitektur inspirerad av dragspelsformen hos äldre tiders svenska industrier med högt i tak och mycket dagsljusinsläpp. Men känslan är ändå futuristisk och anläggningen kommer att anpassas för att möta framtidens utvecklings-,
produktions- och marknadsföringsbehov. Fabriken kommer att rymma kundlounge, showroom, monteringslinjer och lager som ger utrymme för tillväxt.

”Roligt tillsammans”
Men vad krävs då för att komma ifråga som leverantör till Koenigsegg? Du måste vara flexibel och bra på att kommunicera, säger Shino Lövstad Waldegren. Dessutom måste du vara ett superproffs på det du gör:

– Vi vill ha leverantörer som kan erbjuda oss specialistkunskaper inom sitt tekniska område och som kan inspirera oss till ännu bättre lösningar. Sedan måste man förstås ha leveransförmåga, även om det inte handlar om massproduktion. Flexibiliteten är minst lika viktig för oss, eftersom vi gärna villha utrymmet att göra förändringar under resans gång.

– Vårt samarbete med Proton Engineering har präglats av ett ömsesidigt utbyte av kunskap som jag vet att vi båda uppskattar. Vi förstår varandra!, säger Shino.

– Vi upplever verkligen att Proton Engineering tycker att det är kul att göra affärer med oss och bidra till att utveckla våra processer. Koenigsegg är ett premiumvarumärke som är internationellt känt för sina megabilar – jag är själv jättestolt över att få vara den del av den framgångsresan och det märks att gänget på Proton Engineering är det också. Vårt samarbete präglas av positivitet och vi har verkligen roligt tillsammans, tycker Shino och svarar på frågan om:

Kör du Koenigsegg i tjänsten?
– Haha, nej det gör jag inte. Men vi har en stark företagskultur och känner oss alla väldigt delaktiga i varumärket. Varje sommar har vi ett event enbart för medarbetare och deras familjer då alla får chansen att se och uppleva våra bilar.

Pressmeddelande från Proton i Skillingaryd

Pressbild

Taggar

Dela


2 reaktioner på Koenigsegg: Förstklassig ingenjörskonst från Proton

Häftiga bilar, förstås, men den snyggaste bil som någonsin byggts är fortfarande Ferrari 328 GTS. Hur man än försöker kommer man aldrig att få fram en mer estetiskt tilltalande bil. Punkt. Om man bortser från rent ekonomiska aspekter skulle jag hellre ta en välvårdad 328:a än någon av Köningseggs modeller.

Lämna ett svar