Kommunen planerar att sälja Båramoterminalen
Nyheter Vid kommunstyrelsens sammanträde diskuterades avtalet när kommunen planerar att sälja Båramoterminalen i Skillingaryd
Ett förslag gällande köpekontrakt för Båramoterminalen, i Skillingaryd, diskuterades vid kommunstyrelsen och ska vara klart för beslut senare i kommunfullmäktige.
Gert Jonsson (M) ordförande i kommunstyrelsen berättar;
– PGF har arrenderat av oss i många år och i det här grundavtalet är det möjligt för arrendatorn att lösa ut terminalen. Nu finns ett förslag. Vi har några justeringar kvar, men vi har sett grunden. Nu går detta upp till beslut i kommunfullmäktige och i det här beslutet sa vi att det vore bra om vi kunde få en historiebeskrivning av vad som hänt under åren. Alla ledamöter i kommunfullmäktige kanske inte känner till all bakgrund. Det här kommer att göras tillsammans med tidigare kommundirektör Bengt-Olof Magnusson.
– Vi yrkar bifall till det här förslaget till köpeavtal. Det är få kommuner som har en kombiterminal och det är vi väldigt nöjda med, menar Kenth Williamsson (S).
Ulf Abrahamsson (C) flikar in;
– Vi har haft ett ansvar att bygga ut terminalen. Vi tror att det blir en ökning av terminalen på kort sikt. Det här är bara början. Optionstiden på arrendet löper mot sitt slut och det här blir en naturlig förlägning att sälja terminalen. Vi fick EU-pengar för att starta igång , PGF vann upphandlingen av projektet och avtalet går ut 2025. Idag är det järnvägsspår in till Power och Aditro och terminalen har öppnat upp nya vägar för oss som kommun.
Kommunen kommer även i fortsättningen att äga en del av terminalsområdet, växel, grindar med mera och avtalet gäller själva terminalsområdet som är ”innanför grindarna”. Avtalet har jobbats med under en längre tid och en bra dialog har förts.
– Det är ingen kommunal huvuduppgift att äga en terminal, så det här är naturligt, menar Gert Jonsson (M) som inte avslöjar någon summa gällande försäljningen av terminalen.
Bra att det ska säljas!
Se till att ta bra betalt, så mycket asfalt bara som det är lagt på området så kan det inte bli billigt!
Sedan kan det omöjligt vara så att PGF har någon förköpsrätt bara för de har arrenderat!
Det måste ut på marknaden med ett utgångspris, sedan är det budgivning som gäller precis som på bostadsmarknaden!
Varenda skattekrona skall tillbaka till oss och helst lite vinst också då detta mastodontprojekt mig veterligen inte givit en enda (direkt) skattekrona till kommunen utan varit en enda stor subvention till PGF!
Bra skrivet Henrik Persson. Ekonomiskt sett så har det här varit en urusel investering. Det har handlat om ren företagssponsring. Ska bli intressant att se om kommunen har kraften att ta hem sin att ta hem sin investering inklusive värdestegring.
Bra och klokt svar Lennart.
Vore märkligt att skattebetalarna ska stå för investeringar som kapitalister kan göra kapital på genom att få ta över det förmånligt och på redan förmånlig hyra.
Låter som slöseri av skattemedel.
Kommunen måste börja tänka långsiktigt kring hanterandet av affärer så man inte hamnar i dessa taskiga utfall. Företag jobbar för att gå plus på alla plan, kommunen går med spenderarbyxorna på oavsett utfall.
Läs tidigare artikel, kommunen kan inte sälja till ngt överpris eftersom man fick Eu bidrag för detta och där med skulle bli återbetalningsskyldig, eller har jag fel?
Jag satt i kommunstyrelsen vid tiden då det begavs sig. Och min uppfattning hur man skulle prissätta vid ett eventuellt övertagande var att man skulle ta hänsyn till inflationen samt prisutvecklingen som skett under tiden framtill den tid då ett ev övertagande görs.
Hyressättningen av anläggningen har varit förmånligt under den tid som gått så nån avkastning har nog inte kommunen fått på det kapitalet som satsats på anläggningen.
Med underlag för investerat kapital samt med hänsyn till prisutveckling så bör kommunen inte ha så svårt att sätta en prislapp på anläggningen.
Men då blir summan nog så hög att ingen kan driva terminalen så det slutar väl med att det hela kommer att subventioneras till slut.
Hur kommer man fram till ett pris på detta?
Med tanke på hur attraktivt läget är, mycket transporter runt om, järnväg, ut med e4 an, marken som kanske hade vart intressant i framtiden till diverse saker.
Avställningsplats för bolag med mera eller för kommunens framtida innehav av ytor?
Bra att PGF nu vill köpa loss anläggningen.
Det är som Gert säger, det är inte en kommunal angelägenhet att låsa kapital för en privat verksamhet.
Nu frigörs förmodligen ett betydande kapital som kan investeras.
Varför inte färdigställa Storgatan i Skillingaryd?