Kommunen vill spetsa insatserna för näringslivet
Nyheter Nu har det utarbetats en särskild verksamhetsplan för hur kommunen tänker sig att stärka insatserna för näringslivet
För två år sedan genomfördes en stor satsning gentemot näringslivet under namnet 101 företag på 101 dagar. Det handlade om att såväl politiker som tjänstemän skulle åka ut och träffa företag inom alla de olika branscher som har sin verksamhet i Vaggeryds kommun. I samband med att projektet avslutades inträffade personalskifte på näringslivssidan som innebar tappat tempo.
Förra året kom att präglas av en helt ny situation med en pandemi som slog till på alla plan. Verksamhetsplanen som antagits gav kommunstyrelsen pekar ut ett antal områden som man vill satsa på under året och till det har det brutits ned mätbara delmål. Att vi lever i en fortsatt situation med pandemi ställer naturligtvis särskilda krav på insatserna men verksamhetsplanen är inte direkt anpassad efter detta utan har mera prägel av den verklighet som följer. Men arbetet kommer fortsatt att påverkas av coronapandemin.
Vad vill kommunen med verksamhetsplanen?
- Enkelt och tillgängligt innebärande att de vill korta kontaktvägar. Dessutom görs en särskild satsning som riktar sig till nystartade företag
- Centrumutveckling, där en aktiv dialog med näringslivet om framtida etableringar samt hur handel, service och besöksnäring kan stärkas
- Etableringar som riktar sig till företag som vill starta eller utveckla verksamhet i kommunen genom att erbjuda industrimark
- Ett gott företagsklimat för att bryta den nedgång som visade sig 2020
- En attraktiv plats med attraktiva turismål och goda förutsättningar för besöksnäring, handel och service
- Samarbete och samverkan med ökad kontakter med skolor på alla nivåer och en tät dialog med näringslivet. Dessutom arbete inom regionen och mellan kommunerna där man särskilt pekar på det arbete som görs inom den så kallade GGVV-regionen (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo)
Mätbara mål som är tydliga att utvärdera
50 företagsbesök
10 digitala nyhetsbrev
4 frukostmöten
4 branschmöten
9 företag som Infopoints
1 tryckt tidning med fokus handel och besöksnäring
3 utskick av ’Välkommen nyföretagare’
300 följare på Instagram ”Vaggeryd näringsliv”
10 nya UF-företag
4 möten med Vaggeryd näringslivsråd