Nyheter

Korsell sköter kontrollerna

Nyheter Trafiksäkerhetschefen Christer Korsell på Ing2 gjorde trafikkontroller vid Östra lägret i Skillingaryd under slutövningen Våreld.

Christer Korsell är trafiksäkerhetschef under slutövningen Våreld

När vi träffade rekryterna Karlsson under deras övning vid Östra lägret dök en man i gulfluorescerande väst och kontrollerade förarbevisen.

– Vi kontrollerar allt så att vi följer lagar och regler. Det kan handla om körkort, förarbevis och vi kontrollerar chaufförernas vilotider. Vi har en regel att sex timmars sömn måste intas under ett dygn. Det finns ett tidkort där man rapporterar hur mycket man sovit. Det finns möjlighet att dela upp sömnen 3 timmar + 5 timmar, men fem timmar måste vara sammanhängande under dygnets mörka timmar. Vi har hand om all trafiksäkerhet under en övning som denna, bland annat sätta upp alla skyltar och informera bland annat lokalradion om vår verksamhet. Vi använder oss av MP (militärpolisen) och vi gör alkoholkontroller och radarkontroller under övningen. Jag är underställd garnisonchefen, berättar Christer Korsell på Ing 2 som finns med under slutövningen Våreld.

Innan avfärd på morgonen ska allt kontrolleras, fordonet besiktigas med kontroll av däck, lampor, bälten och lastsäkring. Christer menar på att alla kontroller är viktiga och det är fordonsföraren som är ansvarig.

– Trafiksäkerheten är viktig. Vi bryr oss om de gröna fordonen och allt ska vara lastsäkrat enligt lagbestämmelserna innan vi ger oss iväg. Här är ingen dag den andra lik och jobbet innefattar en mycket stor variation, berättar Christer som utgår från Ing 2 i Eksjö.

När han inte är ute och kontrollerar övningar utbildar han i trafik-, körning- och riskutbildningar och där planeras det alltid med en röd genomgående tråd för rekryterna.

– När man ansöker till vår utbildning, och vill/ska köra fordon, ska man ha B-behörighet. Vi vidareutbildar sedan på de körkort vi behöver. Idag är oftast inte rekryten 21 år, som krävs för tung lastbilskörkort, utan får gå utbildningen här hos oss och när rekryten är ”laglig ålder” görs uppkörning och fler bokstäver fås på kortet. Nackdelen idag är att många ungdomar inte tar körkort. Rekryten krigsplaceras senare efter slutövning utifrån sitt förarbevis, avslutar Christer Korsell.

Taggar

Dela


Lämna ett svar