Kränkningarna i skolan minskar: ”Tröskeln kan vara högre”
Nyheter Antalet anmälda kränkningar i de kommunala skolorna minskar. Under det förra läsåret inkom 327 anmälningar.
I skollagen står följande gällande kränkande behandling i skolan.
6 § Huvudmannen ska se till att det inom ramen för varje särskild verksamhet bedrivs ett målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling av barn och elever.
7 § Huvudmannen ska se till att det genomförs åtgärder för att förebygga och förhindra att barn och elever utsätts för kränkande behandling.
8 § Huvudmannen ska se till att det varje år upprättas en plan med en översikt över de åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling av barn och elever. Planen ska innehålla en redogörelse för vilka av dessa åtgärder som avses att påbörjas eller genomföras under det kommande året. En redogörelse för hur de planerade åtgärderna har genomförts ska tas in i efterföljande års plan.
Nytt för i år i Vaggeryds kommun är att man presenterar siffrorna per läsår, tidigare var det kalenderår. Det man kan se är att antalet anmälda kränkningar fortsätter att minska. 327 anmälningar inkom under läsåret 23/24 och de fördelades per skola såsom nedan.
Källa: Vaggeryds kommun
Skolchefen Per-Erik Lorentzon berättar att det är viktigt att ha med sig att upp- och nedgångar i statistiken kan ha många olika anledningar.
– Det har minskat på de flesta områden. Sedan kan vi se att det på Götafors/Östra ökat, men där har även elevantalet ökat. Det har minskat på Hjortsjöskolans mellanstadie.
Han pekar också på en annan i sammanhanget tänkvärd detalj.
– Det är skillnader mellan yngre och äldre barn. Tröskeln kan nog vara högre för äldre innan de berättar för någon.
Ni borde visa statistiken på lite längre sikt tex fem eller tio år, så man får ett bättre sammanhang.
Hjortsjöskolan jämfört med Fågelforsskolan för 4-6 sticker verkligen ut. Man kan undra varför den skolan, i detta avseende, är så pass mycket sämre. Är eleverna där mer lättkränkta eller är det helt enkelt mer av en problemskola?
Tänker att det största ansvaret ligger hos rektorn som ska uppmana lärarna till att skriva alla kränkningar. Det känns som att de flesta lärarna ser mellan fingrarna för mycket.
Absolut. Men då gäller det att rektorn också vill att det ska skrivas. Min erfarenhet är att även rektorn blundar för mycket och vill ha bra statistik 🤷🏻♀️
Klart att det minskar när de inte skriver ned allt som egentligen ska skrivas ner alla kränkningar. Av alla vårt barns kräkningar skrev en eller två ned. De andra bara försvann. Mminst 5-7 stycken skrevs aldrig ned och de mindre som jag också ville ha dokumenterade skrevs aldrig ned heller.
Rektorns svar på det var ”man måste göra skillnad på kräkning/utsatthet och konflikt”. Att samma elev utsatte vårt barn för olika sorters kränkning (både mindre och större) var inte enligt rektor utsatthet/kränkning, det var en konflikt. 🤦♀️ Hennes tolkning av utsatthet var att det måste vara ett mönster, vilket det borde vara när samma elev utsätter samma elev.
Andra svaret var ”vi har jobbat med det och då behöver vi inte skriva något”. Hur ska det då kunnas följas upp om det inte finns nedskrivet.
Statistiken ser ju bra ut, men ett stort mörkertal finns. Så kanske dags att visa hur det egentligen ser ut.
Tror inte att kränkningarna minskar utan att många lärare inte ”orkar” att skriva dem. Vet barn som har blivit kränkta många gånger både i och utanför klassrummet där lärarna inte har gjort något åt det.
Skulle vi vuxna bete oss likadant på jobbet som barnen beter sig i skolan så hade många stått utan jobb.