Nyheter

Lång debatt gällande investeringsriktlinjer

Nyheter Ny modell för kompensation av internhyra för nyproducerade verksamhetslokaler skulle kommunfullmäktige besluta om. Efter 2,5 timmas debatt om 90% eller 100% gick våra politiker till beslut efter ajournering och det avslutades i en spännande och oavgjord votering där ordförande fick avgöra

(SD) begärde ajournering. Här i samspråk med (EMP)

– Vad är det vi ska bygga och det är viktiga frågor det här med investeringar. På 90-talet behövde vi göra om skolan och vi höjde skatten med 50 öre för att orka med. Vi byggde äldreboende och Fenix. Vi hade inte skrivit av våra fastigheter. Sedan kom 2000-talet och reformen kom med maxtaxan och då skulle vi bygga alla förskolor. Sen hade vid 2010-talet där vi byggde klart Fenix 2. Vi har investerat under en lång tid. Både nu och då hamnar man i hetluften då vi haft mycket på gång och när vi landat i mer pengar än vad som tänkt. Vi behöver ha ett mer strukturerat sätt att jobba med. Vi måste få styrning. Från majoritetens sida behöver vi trygghet. Effektiviseringen har vi skilt oss från en del. Och det är ganska viktigt att ha med den här effektiviseringen redan här. Det är inte säkert att man ska få 100% täckning. Vi måste pröva det här. Måste vi ge 100%? Vi har haft en ganska lång tradition när det gäller självfinansierade projekt, Det betyder att man kan göra att en tidigare hyra ska betala. Det har varit en blandning mellan skatter och självfinansiering. Vi måste pröva varje objekt och vi bereder först ärenden i kommunstyrelsen och sedan till kommunfullmäktige. Riktlinjerna är viktiga och jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag, säger Gert Jonsson (M).

–Det är viktigt att ta upp det här nu när haft den här diskussionen om både rutiner och överskridning av konto. Det kommer dock lite sent. Det finns många detaljer i programmet, den ena synpunkten är att man inte får använda driftmedel och det är en viktig princip som vi inte haft riktigt fullt ut. Av handlingarna som framkommer är det stora investeringar i vår kommun. De innebär också stora utbetalningar och driftskostnader belastar och det gör det även lång tid därefter. Det är viktigt att ha med sig den diskussionen. Soliditeten är viktigaste ekonomiska målet. Jag upplever inte, som Gert, att det varit ett långsiktigt tänk, tvärtom, det har handlat mer om året och inte långa strategiska över åren. Vikten av tydlighet när det gäller ansvar och befogenheter är otroligt viktigt för att vi ska upprätthålla investeringsprocessen. Barn- och utbildningsnämnden är enhälligt emot det här förslaget. Jag vet inte riktigt vilken grupp du har diskuterat med. Vi noterar att det här är ett förslag för att hålla tillbaka investeringar. Viktiga investeringar ska inte hålla tillbaka utan nödvändiga investeringar behövs i samhället. Därför är det ett tveksamt förslag och vi går emot det här tydligt. Jag tycker inte att det är så att man ska göra en investering i en ny lokal så ska man inte göra något annat bara för att driftbudgeten drabbar hårdare än en investering. Vi yrkar bifall till vårt förslag som innebär att man ska säga nej till förslaget om 10% besparing när man gör en investering, säger Kenth Williamsson (S).

Gert Jonsson (M) replikerar;

– Det är så här när vi går igenom det här men läser man det har man förståelse för 10% besparing. Jag har stämt av samma sak med socialnämnden idag. Vi skriver att man har en utgångspunkt på 10% men den är inte statisk, menar Gert Jonsson (M).

– Njae. Det där är en omskrivning du säger. I vårt förslag är att nämnderna erhåller 100% ersättning men ni har ett annat förslag att effektiviseringskravet utgår från 90%. Nu låter det som att vi står för besparingen. Om man läser barn- och utbildningsnämndens handlingar är man väldigt kritiskt till det här. Om man ska bygga in ett dolt investeringarskrav är det svårt för politikerna att se konsekvenser på verksamheten, svarar Kenth Williamsson (S).

Femklövern diskuterar

– En fråga till Gert, hur ska driftbudgeten hanteras på Sörgårdsskolan? Kenth har sagt mycket gällande tjänsteskrivelsen från barn- och utbildningsförvaltningen. När den kommer till kommunstyrelsen blir det tvärtom. Varför vänder sig (SD) när frågan kommer upp på kommunstyrelsen? Undrar Marijo Corkovic (S).

– Jag är inte hundra på vilket beslut som togs först. Att vi lade ner rösten i kommunstyrelsen är att vi inte vill ha klasser med 35 elever, det gäller att hålla kvar det vi har, jag förstår inte varför en besparing skulle göras när befolkningen ökar. Jag vill ajournera innan beslut tas, säger Jan-Olof Svedberg (SD).

– Det var så att vi fick från kommunstyrelsen att vi ska yttra oss gällande riktlinjer för investeringsbudgeten. Vi lämnade ett uppdrag till Per-Erik och det yttrande var på vår nämnd, svarar Marijo Corkovic (S).

– Jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag. Vi diskuterar hela kommunens politik, inte bara barn- och utbildningsnämnden. Att köpa grisen i säcken är det väl ingen som vill göra. Bra kontroll på genomförande är a och o i denna process. Jag konstaterar Kenth, att du är nästan överens med oss. Trots detta har det säkert inte gått förbi någon då detta varit en följetong i media och det diskuteras nästan varje vecka. Allmänheten kräver ansvar, inte minst hos oss politiker. Hur kunde det gå så fel? Trots att det fanns instruktioner och reglemente. Det är lätt att skylla på politiken, men förvaltningarna är också ansvariga. Därför tog femklövern väldigt tidigt initiativ till investeringsstoppet. Åtgärder har tagits fram och det som är kvar nu är ansvarsbiten, som kommer att informeras om i höst. Likväl att sitta på läktaren kan du inte låta bli att kritisera oss, Kenth. Kom istället för konstruktiva förslag på hur vi löser det här. Riktlinjerna är väldigt bra och kommer att hjälpa oss framöver. Det bygger på en femstegsstabell med ansvar på alla nivåer. Vi tror att investeringarna innehåller någon form av effektivisering, utrustning, energi med mera, säger Thomas Axelsson (KD).

– Med all respekt för dig Thomas, att vara här i talarstolen och tycka det är synd att vi diskuterar barn- och utbildningsnämndens politik. Det tycker jag är märkligt att du inte vill diskutera våra barns framtid, säger Marijo Corkovic (S).

– Det blev en intressant diskussion. Jag yrkar bifall till förslaget. Det är inte så mycket att prata om, vi är överens. Men om vi ska vara riktigt ärliga så är det ett antal investeringar som vi gjort, titta på de svar på behov som BUN har givit så är det nästan i alla att man kan få flera avdelningar och få ekonomisk vinst. Vi fördelar behovet och att man då under det året är det inte mer än rätt att det kommer tillbaka, då får man äska det som vilket ärende som helst. Jag tycker att nämnderna ska tycka till, blir det någon form av driftbesparing, säger Ulf Abrahamsson (C).

– Jag yrkar bifall till (S)-förslaget. Vi som sitter i den här församlingen har fått förtroende att företräda kommunens invånare. Vi är den högst beslutande. Vi bor i en kommun som har många goda sidor, så att många fler kan bo, verka och leva här hos oss. Investeringar i skola, förskola, vård- och omsorg, planera för boende, vårt näringsliv, beslutat här ikväll är att det funnits stora brister i styrning i de investeringar som skett. Här finns det möjligheter till förbättring om man ska utrycka det positivt. Vi som är här har det yttersta ansvaret och då är det viktigt att vi får underlag till beslut. Som jag uppfattar det, är riktlinjerna i sig, med något undantag innehåller inget nytt utan det handlar om att tydliggöra, säger Carina Ödebrink (S).

– Den här skrivningen vi hade i BUN har ni visst diskuterat ordentlige. Vi gav inget förslag till beslut. Vi kan göra en effektivisering men vi lägger olika förslag till beslut där man prövar det här med olika skrivelser. Det som är viktigt att ta med det här är att man inte gör en bedömning i efterhand, utan att vi har dialogen i tidigt skede. Blir vi effektiva, hur kan vi göra den här investeringen så att den blir effektiv. Vi ska värna om skattemedlen. Vilken effektivisering är det som den här investeringar görs? Vi behöver bli bättre när vi diskuterar effektiviseringar, säger Jenny Larsen (KD).

– Jag uppfattade så att vi var överens att vi inte kan belasta vår budget med effektiviseringskrav, undrar Marijo Corkovic (S).

– Nu pratar du om investeringar, det är investeringsprocessen vi diskuterar idag, svarar Jenny Larsen (KD).

– Jag yrkar bifall till (S)-förslaget. Vi ska nu ta beslut om en inriktning och vi måste säkerställa alla våra investeringar. Vad jag däremot gick upp beror på att Axelsson nämnde att vi bara prata BUN. Ska vi inte ta upp det här om vi inte ens ska ta hänsyn till vad våra nämnder skriver. Det här måste vara ett hjälpmedel. Självklart måste jag ta hänsyn till om någon av nämnderna visar oro. Det tycker jag är respektlöst. Jag är praktiskt lagd och vad är en risk- och konsekvensanalys. Vi pratar om stora förskolor, vi effektiviserar eller besparar, någonting ska bort, samtidigt som vi står inför den stora utmaningen att rekrytera ny personal. Hur vill vi ha vår kommun och vad vill våra nya kommuninvånare, säger Annelie Borgström (S).

– Den här frågan har debatteras och vi har tagit in från alla nämnder, vi har tagit in åsikter från alla nämnder, menar Thomas Axelsson (KD).

– Annelie var inne på effektivisering i skolan. Hämta eller lämna sent och man kan lämna på samma förskola och barnen kan få gå mellan olika avdelningar. Det ska vara likvärdighet i hela kommunen, menar Jenny Larsen (KD).

– Jag menar inte att det är något fel. Men bygger man större skolor, blir det en praktisk hantering inte teoretiskt. Är det här våra barnskötare eller föräldrarna vilja ha? Kontrar Annelie Borgström (S) med.

– Jag kan konstatera att vi i mångt och mycket är överens om vikten av ökad tydlighet. Det finns en fråga som skiljer oss åt. Ulf (C) utryckte sig så att effektiviseringskraven på 10% var feltänkt och det har vi tänkt hela tiden. Lite luddigt i förslaget som Gert (M) har yrkat på. Jag är aktiv inom socialnämnden och den här frågan har varit viktigt för socialnämnden och varit eniga om att effektiviseringskrav varit ett felkrav. Det som Gert har lagt förslag på är att effektiviseringskrav på investeringar bedöms från fall till fall. Man får en känsla av att man börjar darra på manschetten. Det kan vara 5, 3 eller 2%. Vad står de principen, vilka fall är viktigare och vilka fall är mindre viktiga. Jag vill ha tydlighet i femklövern. Jag yrkar på förslaget som (S) lagt att det ska uppnå 100%, säger Tomas Strand (S).

Ulf Abrahamsson (C) till vänster blev besviken när (S) pratar svaghetstecken. Vad Anna-Karin Slunges (S) betyder förtäljer inte historian

– Jag blir lite besviken när du vill göra det här som ett svaghetstecken. Hela den här mandatperioden har vi i (C) varit transparenta. Vi behöver inte skämmas för att vi kommer med en annan infallsvinkel. Vi ska få en samsyn i ett sånt här viktig dokument. Jag hoppas inte att du vidhåller att det är en svaghet. Jag tycker att det vore förödande för kommunen om vi inte kan diskutera små och stora frågor, svarar Ulf Abrahamsson (C).

– Jag tycker att du allierar rätt så mycket i din argumentation. Jag tycker att vi har varit tydliga. Det är inte givet på förhand. Skillnaden i vårt förslag är att vi vill i förväg vad effektiviseringen blir. Ni vill göra det i efterskott, det är det som är skillnaden, säger Thomas Axelsson (KD).

– Det brukar vara så när vi i oppositionen kritiserar säger man som Ulf att vi är besvikna och Thomas säger att vi allierar. Det är en seger för oss i (S). Vi i (S) träffas innan och diskuterar förslaget. Jag tycker att det är en styrka att man har den här raka linjen rätt ut. När varken Ulf eller Gert får bestämma, hur blir det då? Det förslag som vi har lagt är mer klart, svarar Thomas Strand (S).

– Jag ger dig rätt Marijo när det gäller vår skrivelse. När man frågar Gert noggrant och får höra av flera ledamöter här och ibland är det svårt att utläsa allting, 10% är inte generellt. Det ska prövas från fall till fall här i kommunfullmäktige. Det här förslaget är bra och jag yrkar bifall, säger Atcha Adinda (L).

– Jag vill tacka för de goda inspel. Tack (S) för era inspel. Det är en viktig del som skiljer de här förslagen. Politiken ska vara på rätt ställe och vi ska ha relevanta underlag. vi måste politiskt göra en bedömning, säger Gert Jonsson (M).

– Det här var spännande, trodde debatten var död, men Thomas gick in och rätade upp det, kontrar Kenth Williamsson (S).

– Mycket intressant som sagts ikväll. Carina hade ett bra inlägg. Jag saknar att vi bara lämnar över det till tekniska, men förvaltningen har inte hållit sig inom budgetramen och vad är det som säkerställer att varje förvaltningen och nämnd ser över det ekonomiska. Thomas var inne på det tidigt att det tar 1,5 år eller 2 år innan vi vaknar när signalerna anlänt från kommuninvånarna, elaka kommenterar i media som vi kanske inte har velat läsa men har varit sanna. Det är stor styrka att man kan ändra sig. Effektivisering, man skulle kunna säga att debatten skulle kunna effektivisering, för jag är rädd när några ser rött när man säger effektivisering, säger Jörgen Johansson (C).

Efter 10 minuters ajounering blev det votering där femklövern röstar ja (förutom MP som lämnade fullmäktige tidigt), (S) och (V) fick med sig (SD) och (EMP) och röstade nej. Det blev 20 – 20 och ordförande röst avgjorde i frågan då Maritha Bengtsson (KD) höll med sina partikamrater.

Beslut som togs under kommunfullmäktige blev att effektiviseringskraven bedöms från fall till fall och modellen innebär att frågan om effektiviseringskrav prövas med utgångspunkt av kompensation av 90% av lokalhyran.

Taggar

Dela


Lämna ett svar