Längre lastbilar – då måste vägarna breddas
Nyheter Trafikverket har i en remiss bett Vaggeryds kommun om synpunkter om att tillåta långa fordonståg i det kommunala vägnätet. Tekniska nämnden ställer sig positiva – men förväntar sig att Trafikverket tar kostnaden.
Bakgrunden till det hela är att regeringen 2022 beslutade om en ändring i trafikförordningen som ger Trafikverket och kommuner möjlighet att föreskriva att fordonståg med en längd upp till 34,5 meter får föras på ett utpekat vägnät. En ökning med tio meter längdmässigt. Syftet är att öka transporteffektiviteten och minska godstransporternas klimatpåverkan.
– De här stora lastbilarna tar mer plats och då måste man justera i infrastrukturen. Det kostar pengar och då borde Trafikverket vara beredd att ta kostnaden, säger tekniska nämndens ordförande Kenth Williamsson (S).
Längre lastbilar skapar naturligtvis en ökad svängradie och vid exempelvis omledningar av trafiken i händelse av exempelvis en olycka på E4 så kan det bli problematiskt. Kommunen har ett avtal med Trafikverket gällande omledning av trafik.
– Det avtalet gjordes när E4 byggdes. Så det är ju rätt gammalt och baserat på de förutsättningar vi hade då. Vill Trafikverket släppa in andra fordonstyper på våra vägar så har vi inte förutsättningar för det just nu. Men vi kommer kunna lösa det, men det kommer kosta pengar. Vi bär inte den kostnaden själva, säger vice ordföranden Olof Sjöholm (C).
Kan man tycka andra kommuner ocskå.
Exempelvis Stenungsunds. De borde räknat med att E6 skulle rasa eller…?
Tråkigt att man från kommunens sida är så dåligt informerad om hur de nya längdbestämmelserna påverkar utrymmesbehovet.