Länsstyrelsen: Vi bevakar att kommunen bevakar riksintresset
Nyheter En timma innan kommunfullmäktiges start fanns Länsstyrelsens representanter i Folkets hus i Vaggeryd för att förklara vad en översiktsplan innebär samt svarade på frågor. Som väntat, det blev diskussioner kring byggnation i inflluensområde...
Länsstyrelsens tre företrädare berättade för fullmäktigeledamöterna:
Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen av den fysiska miljön. Översiktsplanen ska ange grunddragen i den avsedda användningen av mark- och vattenområden.
Översiktsplanen ska visa hur kommunen tänker ta hänsyn till allmänna intressen samt hur riksintressen ska tillgodoses och hur miljökvalitetsnormen ska följas. Översiktsplanen ska ge vägledning för hur den byggda miljö ska användas, utvecklas och bevaras.
En vägledande plan som inte är juridiskt bindande. Medborgaren ska veta vad kommunens bild av utvecklingen framåt. Eftersom det är på en översiktligt nivå så kanske det är någonstans man vill göra en detaljplan som inte förenlig med översiktsplanen? Det som händer är planläggning, och då är det samrådshandläggning på tre veckor, kungörelse och en samrådsredogörelse.
– Vi träffar er i många olika sammanhang i en översiktsplan. Förslag på process som de flesta kommuner jobbar efter. Planeringsstrategi tittar vi på ett planeringsstrategi. Vid behov kan kommunen bjuda in länsstyrelsen för en genomgång av underlag, vi var här för några år sedan och pratade om vår gemensamma bild och våra roller. I startskedet ser vi gärna att kommunen bjuder in Länsstyrelsen och regionen till ett uppstartmöte. Vi träffar då kommunen och vi vill ha en bra dialog. Vi ska ta tillvara på statliga intressen, vi verkar för att mellankommunala frågor samordnas, tillhandahålla planeringsunderlag och ge råd om allmänna intressen.
I samrådet ska vi särskilt bevaka de statliga intressen som är de ingripande grunderna och vi ska ge råd. När det ska granskas ska vi endast bevaka.
– Ingripandegrunderna är riksintressen, miljökvalitetsnormen, landsbygdsområde i strandnära områden bland annat. Granskningsyttrandets roll kan man säga att översiktsplanen är inte bara ert besked utan också vårt när det gäller mark- och vattenförhållanden. Det handlar om en tydlighet för att i efterföljande detaljplan så ska man kunna räkna med att i den övergripande nivå så ska ni förvänta er att ni kan planera som ni gjort i översiktsplan. Ställningstagande är viktig och ni skriver vilka frågor som ni tycker är viktig. Risk för förening, översvämning, farligt gods intill en väg, det kommer att utredas i detaljplan framöver och då behöver vi inte ha invändning, men saknas det ställningstagande så kan det vara så att vi vill komplettera med ett ställningstagande.
Länsstyrelsen nämner vilka statliga och regionala perspektiv Vaggeryds kommun har:
– E4.an.
– Skillingaryds skjutfält, vi har fattat ett beslut om bullerrisk som påverkansområde. Vi har tillsyn över detaljplaner men vi kan också utöka detta då vi tittar på bygglov och planbesked. Vi prövar alla bygglov inom området. Omvärldsläget och återupptagen totalförsvarsplaceringen och bedömningen om vad som skadar riksintresset.
– Grundvatten, lite mörkgrönt på kartan är grundvattenförekomster längs med hela E4.an och under Skillingaryd och Vaggeryd. Det är något man behöver titta på när man utreder verksamhetsområde att något inte förorenar grundvattnet.
Länsstyrelsen fortsätter: ”Under framtagande av översiktsplanen sker en dialog mellan staten via Länsstyrelsen och kommunen om hur riksintressen ska tillgodoses. Kommunen redovisar riksintressen och vi redovisar vår syn och ser efter att de tillgodoses. Det handlar om att ni ska kunna förutse vad som kommer att ske härnäst. Ni ska veta vår syn på det och det det är vi skriver i granskningsyttrande. Syftet med dialogen är tydligheten”.
Efter redogörelsen var det dags för politikerna att ställa frågor:
Kenneth Åberg (S); Hur ser ni på järnvägsdragningar både befintlig och ny?
Länsstyrelsen svarar: ”Det är också riksintresse, men vi såg inte något särskilt i översiktsplanen”.
Thomas Axelsson (KD); Det har varit en ganska lång process, jag var med och lyssnade på er för tre år sedan. Sedan vet vi alla att det varit stort intresse från allmänheten, både i samråd och utställningen. En skrivning som har varit väldigt tydlig är hur man ska beakta buller. Oppositionen tycker att det är orellevant att sätta en regel i översiktsplanen. Vi tycker att det är något som förändras över tid. Inte hur högt man får bygga, den skrivningen hade jag gärna velat se. Man frågar sig varför man måste skriva ett bullerkrav i översiktsplanen. Vi hade gärna sett att ni hade kommit till oss politiker under granskningen.
Länsstyrelsen svarar: ”Det här påverkansområdet, buller eller annan risk, är utformad i en bullerkurva. Det som kan skada riksintresset är att bebyggelsen kan störa försvarsmaktens intresse. Det får inte tillkomma någon ny bebyggelse inom det här påverkansområde spelar ingen roll, det är samma sak. Vi kan jämföra med inflygningen till flygplatsen i Jönköping”.
Ulf Abrahamsson (C); Militären har sedan länge varit ett kärt ämne. 2012 tog vi den rättigheten med vad vi vill med vår mark. Då fick vi ett särskilt förordnade. Om vi nu skriver att det inte ska bli någon byggnation kan någon förklara för mig vad som är skillnaden. Vi kan ju inte bygga oavsett. Men då har vi backat från vårt ställningstagande.
Länsstyrelsen svarar: ”Som ni skrivit i granskningen är inriktningen på lång sikt att det inte ska bebyggas. Då är det utvecklingen. Om ni inte skriver det så gör vi det. Planen behöver gå ut på ny granskning och då kommer det vara tydligt att vi inte är överens. Tydlighet mot invånaren. Det är en viktig aspekt att trycka på”
Ulf Abrahamsson (C); Det är inte Länsstyrelsen som ytterst prövar byggnation inom bullerzonen. Ni säger nej, då kan man överpröva. Om det är så att det inte medför något negativt för militären?
Länsstyrelsen svarar: ”Om ni har ett ställningstagande att ingen bebyggelse och ni skickar till försvarsmakten, om ni beslutar om det så prövas det och i de fall blir det inte byggnation”.
Ulf Abrahamsson (C); Grunden på hur vi säger blir resultatet detsamma.
Jörgen Johansson (C); Jag har sökt bygglov och fått nej. Det spelar ingen roll hur vi skriver. Det innebär ingen skillnad för mig som fastighetsägare. Jag förstår inte skillnaden. Om inte vi har något förordnade, jag får bygglov, jag överklagar, jag överklagar igen, i grund och botten hamnar man på samma ställe.
Länsstyrelsen svarar: ”Ni har jobbat med en översiktsplan 2012 och nu har ni jobbat länge med. Ni har Skillingaryds skjutfält och i översiktsplan ska ni visa att ni tillgodoser, eller ha någon annan åsikt. Vi har tillsyn över detaljplan och vi kan ha ett förordnade ändå. Så ser lagstiftningen ut. Vi bevakar att kommunen bevakar riksintresset”
Jörgen Johansson (C); Vi bevakar invånarnas intresse. Hur ser ni på bullerservitutet begränsar byggande är det förslag på riks att man ska ha ett bullerservitut, skulle det då kunna vara möjligt med bygglov?
Länsstyrelsen svarar: ”Tydligt för medborgare vad faktiskt som är möjligt. Angående bullerservitutet kan vi inte kommentera”.
Kenth Williamsson (S); Vi har levt under ett särskilt förordnade sedan 2012 vilket gjort att ni har fått till er bygglov och förhandsbesked. Godkänd skrivelse från försvarsmakten att få till viss byggnation, detta har som jag uppfattat att ni inte köpte skrivningen, är det rätt uppfattat?
Länsstyrelsen svarar ja.
Jörgen Johansson (C) frågade Länsstyrelsen som var på plats under kommunfullmäktige