Larsen (KD): ”Man ska ha en normal personalomsättning”
Nyheter Ordföranden i barn- och utbildningsförvaltningen, Jenny Larsen (KD), håller inte med om att det skulle vara högre omsättning bland lärare än normalt i Vaggeryds kommun. Hon upplever inte heller att det skulle vara ojämlik resursfördelning mellan skolorna beroende på geografisk hemvist i kommunen.
Vi har i tidigare artiklar belyst det så kallade föräldraupproret i Hok och Svenarum. Det handlar bland annat om ett missnöje från vårdnadshavare om att man till hösten ska börja med åldersintegrerad undervisning. Men det finns även andra saker som de är missnöjda med. Bland annat vill föräldern David Lagerstrand se en plan för hur man ska få lärare att stanna i landsbygdsskolorna.
Så här sa han i en tidigare artikel:
– Få dem (Lärarna) att stanna några år så man inte bara är nöjda när rekryteringen är klar. Inte bara en eller två terminer, utan bygga upp så de håller sig kvar ett tag för att skapa trygghet för barnen.
– Man kan se att det är lättare att hålla kvar lärare i tätorterna och man måste kunna hitta kreativa lösningar även i ytterskolorna så de stannar även där.
”Vad är då rimligt?”
Jenny Larsen är ordförande i barn- och utbildningsnämnden och hon berättar att det i Svenarum handlar om en lärare som sagt upp sig på grund av att det varit mycket vikarier på fritidshemmet och flera lärare på skolan i Hok som sagt upp sig samtidigt i protest mot den åldersintegrerade undervisningen som startar i höst.
– Läraren som sa upp sig i Svenarum var där i tre år och vad är då rimligt i hur länge en lärare stannar? Förstår du hur jag menar?
Jenny Larsen utvecklar sitt svar med att vi inte vet idag vad det är för personalomsättning och att därför är det svårt att bemöta fullt ut.
– Det är givetvis inte bra när många lärare slutar på en och samma gång. Man ska ha en normal personalomsättning och det upplever jag att vi har på skolorna i kommunen även på de mindre enheterna.
Jenny Larsen berättar att det finns en utredning som kommer presenteras i september där man tittar på de här sakerna som lärarnas arbetssituation med mera.
– Jag tycker att det är viktigt att lärarna har en rimlig arbetssituation och att man kan ta ut sina raster.
Upplever inte ojämlik resursfördelning
I den skrivelse som vårdnadshavarna i Hok och Svenarum inkom med för ett tag sedan tog man upp att man upplevde att skolorna i ytterområdena fick sämre resurser än de i tätorterna.
– Det är taget ett politiskt beslut att det ska finnas skolor i ytterområdena, och då tycker inte jag att man bara kan nöja sig med att det finns, berättade David Lagerstrand för Skillingaryd.nu tidigare.
Jenny Larsen upplever inte att det skulle vara ojämlik resursfördelning mellan skolorna beroende på geografisk hemvist.
– Jag tyckte vi bemötte det påståendet med statistik i nämndens svar på deras skrivelse. Det är en svår fråga hur man får en likvärdig skola överallt, men utifrån ett resursperspektiv har vi absolut det i Vaggeryds kommun.
Jenny Larsen fortsätter:
– Likvärdig utbildning innebär att alla elever ska ha tillgång till en verksamhet med en så hög kvalitet att de fastställda målen för utbildningen nås oavsett vilken skola de går i. Utbildade lärare är en viktig parameter för kvalitet. Kommunen har en hög andel utbildade lärare och fritidspedagoger i vår verksamhet.
Att alla får en rättvis undervisning är helt fel, det är så många barn som inte når upp till kunskapskraven på grund av för lite personal. Hur kan det annars vara möjligt att det ser ut som det gör i korridorerna på Hoks skola? Hade det hänt om det funnits vuxna där för att stötta?
Statistik är just statistik och det kan vara otroligt missvisande, som i det här fallet där de olika rektorsområdena i Vaggeryds kommun och dess resurstilldelning jämfördes.
Det aktuella rektorsområdet som är geografiskt utspritt på fyra skolor i kommunen (Hok, Svenarum, Byarum och Bondstorp) ska ha fyra fungerande verksamheter igång och man ska täcka fritids/skola från öppning till stängning på fyra olika ställen varje dag. Detta kan ju inte jämföras med de rektorsområden som ser helt annorlunda ut, de som har all, eller i stort sett all sin verksamhet på samma ställe.
På det aktuella rektorsområdet är det geografiskt svårt att fördela om resurser efter de behov som uppkommer i den dagliga verksamheten. Att blint läsa av statistiken och hävda att detta rektorsområde har högst personaltäthet då det gäller ledning, specialpedagog och lärare (antar att det även innefattar fritidslärare) är direkt missvisande. Som nämnts tidigare är det fyra olika skolor med geografisk spridning som personalresurserna ska täcka från öppning till stängning, vilket givetvis inte genererar samma personaltäthet som det skulle gjort om det endast varit en eller två skolor som skulle bedriva verksamhet med samma personalstyrka. Den personal som ska delas mellan de fyra skolorna får naturligt mycket restid (upp emot en timma tur och retur/tillfälle mellan vissa av skolorna) tid som på en annan enhet skulle kunna läggas både direkt och indirekt på verksamheten och eleverna. Det tillkommer också att samtliga skolor på denna enhet är beroende av skolskjutsar och undervisningsresor. Detta i sig kostar inte bara pengar utan även personal i och med tillsynsansvaret.
För att göra en rättvis jämförelse måste man se till hur verksamheterna ser ut och hur de måste bedrivas i verkligheten, det går inte att bara titta sig blind på siffror!
Det var något som föräldrarna tydligt gav som svar till förvaltningens svar på skrivelsen.
Sen är det anmärkningsvärt att ordförande i BUN – barn- och utbildningsnämnden – står på en presskonferens och hävdar att det kommer att finnas lärare anställda på alla tjänster i Hok till hösten samtidigt som skolans rektor skickar ut information till alla vårdnadshavare att en tjänst fortfarande är vakant och en tjänst som skulle funnits helt plötsligt inte finns med alls i rektorns sammanställning av tjänster till hösten.
Det är också anmärkningsvärt att man som ordförande i BUN försöker vinkla fakta. En lärare har sagt upp sig i Svenarum, en lärare av en. Den som var anställd på fritids sa också upp sig. Att bara kommentera att det bara var en lärare som sa upp sig blir missvisande när det inte fanns fler än så på skolan.
I Hok sade lärarna och elevassistent inte upp sig bara för att det skulle bli åldersintegrerad undervisning som Jenny Larsen påstår, utan för att det blir färre och färre tjänster för varje år, med i stort sett lika många elever. Lärare som redan går på knäna har sagt upp sig för att kunna behålla hälsan och inte bli utbrända.
Politiker vrider och vänder på fakta och siffror så att det ska se så bra ut som möjligt för dem. Med statistik kan man till och med få Sodom och Gomorra att se ut som Edens lustgård.