Nyheter

Liberalerna debatterar vår trafiksäkerhet

Nyheter Trafiksituationen i våra samhällen och med anledning av debatten som började i Hok. Ändra till 40 kilometer/timman i alla våra samhällen och inför fler gångfartsområden

Vi Liberaler tycker att vi är på fel spår och anser att Fullmäktige bör ändra sitt beslut om 50 kilometer/timman i våra samhällen. Inför snarast 40 kilometer/timman, vi är faktiskt lite som en ö mitt i alla kommuner med 40 kilometer/timman.

Ändra till 40 kilometer/timman i alla våra samhällen, anlägg vägbulor vid alla skolor, dagis och andra övergångar som kräver en lägre hastighet, dessa ersätter då också alla sträckor med 30 kilometer/timman.
Visst blir det mer gupp, men en faslig massa mindre skyltar att hålla reda på och faktiskt det man vill uppnå, LÄGRE HASTIGHET.

Övergångställen, här är ju bara en tidsfråga innan någon blir allvarligt skadad. I Vaggeryds kommun har vi tagit bort många övergångsställen men platserna ser fortfarande ut som det är ett övergångsställe, visst skylten är borta, men allt ser precis ut som tidigare, det blir väldigt otydligt, och otydlighet i trafiken är livsfarligt.

När vi själva kör bil inträffar det då och då att människor bara traskar rakt ut i tron att detta är ett övergångsställe, man försöker köra på ett sätt så att det ser ut som att man ”INTE ” tänker stanna, detta blir väldigt jobbigt när det står ett barn och tittar på en, men släpper man över så kanske inte nästa bil stannar! Men det känns ju helt fel att inte stanna.

När man går på gatorna så händer det typ varannan gång att en förare stannar och vill släppa över mig trots att det inte är något övergångsställe, är det bara den bilen på gatan så är det väl ok, men kommer det någon ifrån andra hållet så går det inte vara säker på att denne också stannar, det blir otydligt och farligt.

Varför behålla denna otydlighet? Vi anser att kommunen bör backa tillbaka även här, för vi har tagit bort alldeles för många övergångsställen, och våra innevånare får en vana att hantera även övergångsställen som ”ICKE” övergångsställen.

Gångfartsområden, mer av detta i bägge huvudorterna för ännu mer säkerhet, och för att skapa mer centrumkänsla, det ger också mer parkeringsmöjligheter vilket gynnar den lilla handel vi har kvar.

Skillingaryd: Storgatan ifrån El-Agenten till Artillerigatan,
Vaggeryd: Storgatan framför Ica precis såsom ett antal motioner och medborgarförslag redan föreslagit.

Alla trafikanter, länstrafik, snöröjning med flera får bara acceptera att så här är det i vår kommun. Säkerheten måste gå först.

Vi Liberaler vill att kommunfullmäktige snarast tar upp detta för ändring och att det läggs upp en plan för att korrigera till en säkrare trafikmiljö, vi har nog inte dessa pengar idag, men förhoppningsvis imorgon.

Liberalerna 
Vaggeryd/Skillingaryd

Taggar

Dela


8 reaktioner på Liberalerna debatterar vår trafiksäkerhet

Av alla olika varianter på Storgatan i Skillingaryd är den som är nu den bästa av alla som varit genom tiderna
Fungerar verkligen trafiken flyter bra och när rondellen är byggd så blir det än bättre

Kan inte Liberalerna trafikreglerna? Vid passagerarna där det tidigare varit övergångsställen så gäller samspel mellan gångtrafikant och bilist. Det betyder att du ska släppa över gångtrafikanter om gångtrafikant visar att den tänker passera. Givetvis stannar man alltid för barn så de kan passera säkert.

Här måste jag rätta Mammamia. Så här står det på wikipedia angående passagerna.

Ordet ”gångpassage” förekommer inte i Trafikförordningen[2]. På en gångpassage i Sverige (som inte är övergångsställe) gäller alltså samma trafikregler som var som helst på en väg- eller gatusträcka, det vill säga att gående har väjningsplikt, men också att fordonsförare ska anpassa hastigheten så att gående som redan börjat korsa gatan ska beredas tillfälle att passera på ett säkert sätt. Trafikförordningen 7 kap. 4§ kan tillämpas och uttrycker detta som ”Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken”.

Mycket bra förslag från Liberalerna. Om vägbulor byggdes upp utanför förskolan Åviken skulle det helt förändra trafiksituationen. Jönköpings kommun
har de senaste 10 åren satsat på hastighetsbegränsande åtgärder utanför förskolor. Varför är det helt omöjligt med sådana i vår kommun? Det är dags att det händer något med ”Södra Park motorväg” som passerar Åviken. Snart får någon sätta livet till och vem bär då ansvaret?

Jag är inte liberal, men i detta kan jag bara hålla med. Jag har tidigare skickat ett medborgarförslag om sänkt hastighet och/eller övergångsställen på Jönköpingsvägen, men fick avslag med argument så dåliga att det inte ens kändes värdigt att gå till motsvar.
Det känns bra att någon uppmärksammar trafiksituationen i kommunen- oavsett politisk färg. Tack för det!

Jag välkomnar att liberalerna vill införa 40 km/timmen som bashastighet i kommunen och tycker verkligen det är på tiden. Det är en hastighet som både Trafikverket, myndigheten för trafikanalys och NTF rekommenderat sedan lång tid. Under min tid som ordförande för tekniska utskottet så förberedde vi för denna förändring men alliansen som då var i opposition var inte beredd att ställa sig bakom detta. Därför är det bra att detta nu kan omprövas.
All forskning visar att det är lägre hastighet som är den avgörande faktorn för en lugnare trafikmiljö och färre olyckor.
En säker trafikmiljö handlar om samspel mellan bilister, fotgängare och andra. Ögonkontakt, ömsesidig hänsyn där vi visar att vi ser varandra underlättar. Här tycker jag att vi bilister kan bli mycket bättre att visa de som går och cyklar större hänsyn.

Lämna ett svar