Nyheter

Lilja bakom att bryta med Bombardier

Nyheter Länstrafiken är redo att säga upp serviceavtalet men Bombardier. Under tisdagens möte med TIM-nämnden lyfte ledamoten Berry Lilja (S) frågan.

Berry Lilja (S). Arkivbild

Han föreslog om att avtalet bör sägas upp eftersom det är oacceptabelt att verkstaden inte kan ge den service som Region Jönköpings län betalar för. En enig nämnd ställde sig bakom förslaget.

Berry Lilja (S) anser att tågtrafiken under en längre tid har fungerat väldigt dåligt i Jönköpings län. Tåg har fått ställas in eller ersatts med buss. Bombardier, bolaget som sköter reparation och servicen för tågen, har inte kunnat leverera service i tid, enligt det avtal som företaget har med, JLT, Jönköpings länstrafik. Nämnden för trafik, infrastruktur och miljö (TIM), som fungerar som styrelse för JLT, hade möte under tisdagen 24 april.

– TIM är beredd att säga upp avtalet med Bombardier. Det är konstigt att vi inte kan få ordning på våra tåg och det är oacceptabelt att verkstaden inte kan ge den service som vi betalar för. Vi måste ta tag i det här politiskt, alliansledningen har inte lyft frågan tidigare men vi från oppositionen har tyckt att nu får det vara nog, säger Berry Lilja (S) som lyfte frågan om att bryta avtalet med Bombardier på TIM-mötet.

Bombardier har tidigare pressats av JLT att presentera en åtgärdsplan för underhåll av tågen. Men problemet har bestått och kostar länstrafiken många miljoner kronor i extra kostnader eftersom det bland annat behöver sättas in extrabussar för att upprätthålla trafiken.

– Det här är en situation som är fullständigt orimlig. Länstrafiken tappar både resenärer och förtroende när tågen inte går. Som resenär ska du inte behöva dubbelkolla tidtabellen varje morgon, tågen ska gå på utsatt tid. Det tar tid att bygga upp förtroendet hos resenärerna igen, säger Berry Lilja.

Taggar

Dela


3 reaktioner på Lilja bakom att bryta med Bombardier

På ångtågens tid hölls tidtabellen, vist det var ett långsammare fortskaffningsmedel men hällre det än att inte komma fram als. Det handlar om planering, man kunde titta i tidtabellen och viste oftast på minuten när man kom fram till destinationen.
Denna lyx kan naturligtvis inte ett multinationelt företag som Bombardier tillhandahålla, dom har ju sin lönsamhet att tänka på, förmodligen motsvrar komunens affär med Bombardier inte mycket mer än deras frimärkskassa.
Det måste ju finnas något alternativ mellan ånga och snabbtåg.

Varför skall Länstrafiken betala för de extra kostnaderna som orsakats av Bombardier?
Bombardier skall naturligtvis stå för de kostnader som de har orsakat.
Vem har skrivit kontraktet?

Det är inte alltid tiden som spelar störst roll…
Det är många handikappade som inte kan åka buss och som i frånvaron av tågen blivit tvungna att ta färdtjänsten istället till en högre kostnad dessutom…

Lämna ett svar