Listan: Här kliver det på flest passagerare i kommunen
Nyheter Jönköpings länstrafik har kartlagt de mest använda busshållplatserna i Vaggeryds kommun. Tidningen har fått ta del av statistiken och vi presenterar dem i en artikel.
Här nedan följer listan på de tio busshållplatser med flest påstigande hittills under 2024 i Vaggeryds kommun:
1) Skillingaryd station
2) Vaggeryd station
3) Torsbo
4) Götafors
5) Verkstadsgatan
6) Kinnarps
7) Hok station
8) Södra Stigamo
9) Klevshult
10) Strandvägen
Ge, om det är mig du kallar haverist, så kan jag bara konstatera att jag inte känner igen den beskrivningen. Jag tror jag har bättre renommé än så.
De tre till fyra resenärerna på Krösatåget har varit lika många i 20 år, minst. Jag gick å andra sidan gymnasiet i Jönköping 1981-1984( drygt 40 år sedan). Då var det fullt 0700 till Jönköping, runt 1600 var det fullt tillbaka. Däremellan gick tågen till Jönköping t/r med tre till fyra resenärer. Ebberöds bank för skattebetalare och miljöexperter. Tyvärr ser det likadant ut idag.
Därmed drar jag slutsatsen att persontåg genom länet är miljöförstörande och kostsamt. Ska det överhuvudtaget ha en chans att motivera sin existens måste man angöra Hörle, Klevshult, Skillingaryd, Vaggeryd, Byarum, Ekeryd, Bratteborg, Månsarp, Taberg, Norrahammar, Hovslätt, innan det tar resenärens in till Jönköpings stationer.
Mats, det var inte riktat just mot dig.
Emellertid är det så att så fort något skrivs om kollektivtrafiken kommer kommentar av typen att det är ingen som åker. Så länge tågen gick mer enligt tidtabell var morgon- och kvällsturerna ganska välfyllda. Sedan är det ju så att man kan inte ha en kollektivtrafik med bara två turer om dagen. Det måste kunna finnas turer även mellan topparna. Man ska kunna bo i kommunen även om man inte har bil, eller om man är en familj med bara en bil som råkar vara upptagen. Det finns folk med udda arbetstider. Farmor kanske behöver åka till Ryhov. Betänk att det i stort sett bara går att handla bröd och mjölk i Vaggeryd numera. Behöver man nya gem eller sockiplast måste man till Jönköping för införskaffande av dessa.
Desto större anledning att tåget stannar på alla gamla stationer på vägen.
Bussarna går ju väldigt ofta från huvudorterna. Det jag adresserade var just tågen, de har i mångt och mycket förlorat mot halvtimmestrafik med buss.
Problemet med utbud i butikerna är det motsatta. Om Vaggerydsbor och Skillingarydsbor, med dem som bor i närområdet, handlar hemma och inte i Jönköping, så kommer våra centrum att blomma.
Tågpendlare har ju flyttats över till 500-bussens avgångar. Bussar som är knökfulla morgon och eftermiddag. Då kan ju haveristtyper illvilligt räkna tågpendlare men det är ju lönlöst eftersom tågen bara går sporadiskt. Det går inte planera en resa med krösatåg eftersom man aldrig vet om det går.
Lägg ner tågen. Flyg är bra på långa sträckor och buss på korta. Bussar kan ju ändra rutten när behovet ändras. Betydligt svårare med tågen. Dessutom verkar de inte gå att reparera. Finns ju inga reservdelar på över ett år. Underhållet av räls och kontaktledningar är ju uselt. Bara runt 65 procent av SJs tåg kommer fram i tid.
Pendlare, jag är inte så insatt, men kan konstatera att det brukar sitta 3-4 personer på tågen som åker genom Vaggeryd.
Går de inte när de behövs är det nog bättre att inte köra alls. Kostnaderna idag lär vara extremt mycket större än nyttan.
Än mer intressant hade statistiken för beläggning på Krösatågen varit.
Fantastiskt fin statistik! Men dock rätt ointressant, intressant är hur många som åker 500-bussen i snitt per vecka? Den statistiken lär ni inte få, den är mer intressant hur många som åker i snitt på varje tur i en dubbeldäckare buss….
Att jämföra med tåg nu vore helt ointressant, eftersom det nu inte går några tåg de tider då flest resenärer åker till/från jobbet.
Pendlare som numera åker buss.