Nyheter

M-toppar besökte Båramoterminal

Nyheter Under fredagsförmiddagen var det riksdagsbesök hos PGF vid Båramoterminalen i Skillingaryd.

Maria Stockhaus trafikpolitiska talespersonen i Moderaterna  [1/17]

  [2/17]

  [3/17]

  [4/17]

Stor truck, minsann  [5/17]

Maria Stockhaus och Richard Herrey fick varsin åktur för att hämta och lämna containrar  [6/17]

  [7/17]

  [8/17]

  [9/17]

Kanske på väg ner till Indien?  [10/17]

Tomas Arvidsson och Richard Herrey (M)  [11/17]

  [12/17]

  [13/17]

  [14/17]

Mats Green (M) bjöd in sina riksdagskollegor till länet och kommunen idag. "Bra om man inte bara har Stockholmsfokus"  [15/17]

I trafiken på terminalen med riksdagens trafikutskott och trafikpolitiska talesperson  [16/17]

  [17/17]

Det var fint toppbesök i dag vid Båramoterminalen och PGF i Skillingaryd under fredagsförmiddagen. Efter att politikerna träffades inne i mötesrummet fick vi en pratstund med riksdagsledamöterna Maria Stockhaus, Richard Herrey och Mats Green. Tillsammans med lokale Allan Ragnarsson besökte sällskapet Tomas Arvidsson, terminalen, stora trucken och alla container som skulle lastas på järnvägsvagn…

– Vi vill satsa mer på underhålla av järnväg- och vägnätet, menar Maria Stockhaus (M), partiets trafikpolitiska talespersonen i riksdagen.

Tomas Arvidsson vid PGF terminalen vid Båramo, om vad det här besöket betyder för terminalen;
– Vi pratar med alla riksdagspartier. Underhållet av järnväg- och vägnätet är akut. För att lasta på järnvägen måste vi använda vägnätet och alla transportslag måste utvecklas. 

Mats Green (M) som är från länet och är andre vice ordförande i arbetsmarknadsutskottet förklarar varför länet är så viktigt att visa upp: 

– Vårt fantastiska län. Vi exporterar otroligt mycket och vi har 7 000 företag i vårt län. Vi behöver bättre infrastruktur för att expandera. Jag bjöd ned Stockholmarna till länet då våra riksdagsledamöter inte bara ska ha ”Stockholmsfokus”. Vi börjar förmiddagen här med besök hos Tomas och sedan vidare till Smålandsstenar i eftermiddag, berättar Mats Green. 

– Den nuvarande regeringen tar alldeles för lång tid på sig att få till processerna, menar Maria Stockhaus (M). 

Reportern tog såklart plats bredvid Richard Herrey, ledamot i riksdagens trafikutskott, i baksätet när vi åkte från kontoret till terminalen. I Vaggeryds kommun hade han ”säkert varit på något lastbilsflak någongång” men var imponerade över terminalen, området och kommunen. 

– Vi är runt och lyssnar på vad företagen säger men helt klart är att vi behöver tillbyggnad av nät, oavsett om det är väg eller järnväg, kommenterar Richard Herrey (M) som också är första Eurovisionvinnaren som har en riksdagsplats. 

Lokale M-toppen Allan Ragnarsson nickar instämmande och kommenterar:

– Ja, jag håller med om allt i det här, det tar väldigt lång tid till beslut av nuvarande regering. 

Tomas Arvidsson berättar om terminalens arbete, och att man ingår i ett stort internationellt transportnätverk medans Maria Stockhaus och Rickard Herrey tog plats i den stora containertrucken och följde med på en tur i området.

Varje vardag lämnar tåget med över 40 vagnar terminalen i Båramo för färd mot Göteborgs hamn där de fördelas ut över hela världen. Containerna kan komma till terminalen från olika delar av kommunen men innehåll från Waggeryds cell är merparten.

Riksdagsledamoten Maria Stockhaus sitter med och lastar containern

Taggar

Dela


6 reaktioner på M-toppar besökte Båramoterminal

Tågen måste vända och krångla en massa för att komma intill vid Waggeryd Cell. Och det är begränsat utrymme för ett tåg med 48 vagnar.

Traktorerna körde tidigare mellan terminalen och Waggeryd Cell på den lilla vägen väster om järnvägen. Men det satte markägaren stopp för så nu har du dem på lokalvägen i stället.

Det är inte krångligare att komma in till Waggeryd Cell än Båramo.
Varför skulle man ta in 48 vagnar?
Cell har tidigare lastat många vagnar på sitt område. Vagnarna ställdes in ena dagen och hämtades en annan.

Det är det visst krångligare. För att det ska löna sig så behöver tågen gå fullastade, dvs 48 vagnar. Samt vansinne ur miljö synpunkt att köra med halvfulla tåg.
Extra krångligt blir det när du ska ha två tåg på cell som det blir om man ska lämna vagnarna.
Samt att det är dyrt och ineffektivt att köpa in en container truck för 5 miljoner för att lasta 4 timmar om dagen 2-3 dagar i veckan.

Visst går det väg på båda sidorna järnvägen. Men om det körs containrar från cell på den vägen så ställer bonden traktorn på vägen och säger att han ska flytta korna. Vilket har gjort det omöjligt att flytta containrar på den vägen.

Lämna ett svar