Magnisa stuga och museiföreningen del 3 – Vagnstillverkningen
Nyheter I Vaggeryds centrum finns ett museum med minnen från samhällets historia. I en artikelserie kommer vi att berätta om vad man kan se i Magnisa stuga.
Tredje delen handlar om vagnstillverkningen under slutet av 1800- och början av 1900-talet.
Vagnstillverkningen var den dominerande verksamheten i Vaggeryd och det tillverkades både vagnar, hjul och flera garverier bearbetade skinn och gjorde läder som behövdes till vagnarna. Det var den första industriella verksamheten men när hästarna ersattes av traktorer och bilarna kom så fanns det ingen marknad för det här längre. Då försökte man under en kort period att göra bilar här i Vaggeryd bland annat på Vaggeryds vagnfabrik. Det blev ingen fortsättning på det. Även i Skillingaryd tillverkades många vagnar.
I slutet av 1890-talet fanns en vagnsfabrik i Götafors som innan sekelskiftet flyttade till Sveavägen i Vaggeryd på området Oden där man byggde en ny fabrik i anslutning till C. Svenssons smedja. De båda byggnaderna brann ner i den stora branden 11 mars 1920. Branden uppstod i virkestorken och den lilla brandstyrka som fanns arbetade förtvivlat med en liten brandspruta. Man bildade en kedja för att hinka vatten från Hjortsjön men troligtvis fanns det inte många droppar kvar i hinkarna när de kom fram.
Branden och konkurrensen från andra åkdon som cyklar och personbilar gjorde att C. Svensson gick i konkurs 1923. Fabriken drevs vidare med namnet Waggeryds vagnfabrik AB som senare gick i konkurs 1935.
Lokalerna togs över av möbelindustrin som drev verksamhet där fram till 1968 då epoken med fabriker tog slut på området.
Den andra stora vagnindustrin i början av 1900-talet var Alexius & C. J. Anderssons vagnfabrik. Bröderna startade sin verksamhet vid sekelskiftet i hörnet Smedjegatan-Storgatan men byggde 1909 en ny vagnfabrik vid Karlavägen. Fabriken övergick på 1920-talet till att tillverka karosser till bussar och lastbilar. Alexius söner Valter, Karl och Gustaf startade på 1930-talet Bröderna Anderssons vagnfabrik. Efter några år delades den fabriken upp i möbelfabriken Andersson & Hagsjö, som fanns till 1969, och Vaggeryds karosserifabrik, som Karl Andersson startade. Den sistnämnda fabriken flyttade 1946 till Ödestuguvägen och blev så småningom Mig Svets.
Vid sidan av dessa industrier fanns även andra åkdonstillverkare.
Just nu frågar jag mig själv:
Varför är det så svårt att besöka det som finns på nära håll?
Måste bli en koll på utställningen i Magnisa stuga när det finns en chans!