Nyheter

Maten tog slut på kommunal restaurang

Nyheter Under söndagen var det ett högt tryck på Mejeriets restaurang i Skillingaryd. Maten tog slut innan lunchen var över.

En läsare kontaktade redaktionen i måndags gällande nya restaurangen i Mejeriet. Öppettiderna för restaurangen var i söndags 11.30–13.30. Klockan 12.45 fick matgäster beskedet att maten var slut.

– Den nya fina restaurangen hade ingen mat kvar och det var beskedet som hugade middagsgäster fick under söndagen. Kan man inte plocka fram något annan rätt än den eller de man har att erbjuda som dagens eller är det tomt i skafferiet? frågar sig en Skillingarydsbo.

Liv Svensson som är verksamhetschef på socialförvaltningen förklarar.

– Detta är bara att beklaga. Det var några stycken matgäster som inte kunde beställa mat, utan fick hänvisas till andra restauranger. Våra restauranger har endast haft öppet i två veckor efter pandemin och det har därför varit svårt att beräkna hur många gäster som kommer. Vi tar med oss detta i framtiden och jobbar fram rutiner för att det inte ska upprepas igen. Vår målsättning är och kommer alltid vara att våra gäster lämnar oss mätta och belåtna. Det är glädjande för oss att så många vill komma och äta på våra äldreboenden i kommunen, säger Liv Svensson från socialförvaltningen.

Arkivbild från Mejeriet i Skillingaryd

Taggar

Dela


11 reaktioner på Maten tog slut på kommunal restaurang

Håller med Bo Holst. Känsliga dataslingor i golvet och framtidens teknologi är väl bra. Men det är illa ställt med framtidens teknologi i skafferiet. Verkar lika snålt tilltaget med matvolymen som det är på antalet omsorgspersonal. Alltför många tomma platser bland hyllorna? Det blir som det blir. Vi vill beställa god och tillräckligt med mat i matsalen. Och vi vill beställa fler fast anställda i omsorgen. Man kan inte bara prata tulipanaros. Lev upp till kommunen med bra personalpolitik och bra äldreomsorg. Trivsel vill vi ha. Få man ta med sig egen snaps?

Sådant kan lätt hända i början.
Var där och åt god mat i fredags med boende på gruppbostad. Jättetrevlig och serviceinriktad personal.
Vi kommer att återkomma

Inte överraskad då jag vet att äldreboende har fått ojämn matstandard från starten utav denna restaurang. Det hjälper således inte att bygga dyrt med senaste hyperteknologi som känsliga dataslingor i golvet hos de äldreboende när det är sådant som jämn matkvalite som skapar trivsel. Finns nu bara en åtgärd anställ fler personer såväl i äldreboende som i reasturangen. Nu handlar de om att rädda ryktet för denna vansinnigt investeringsvolym räknat per boende.

Du skriver ”ojämn matstandard från starten”.
Vad har du för belägg för det? Vet du något som jag inte känner till?

Är man inte insatt i en verksamhet tillräckligt mycket så kan man tydligen skriva precis vad som helst. Jag vet hur hårt kökspersonalen sliter för att leverera goda och näringsrika måltider till brukarna/kunder.
Jag har själv ätit maten som serveras på Mejeriet och den är god, men alla kan inte tycka om allt jämt.
Det finns alltid två sidor av ett mynt.

Det är konstigt att de som äter där så får man inte samma efterrätt
Läste matsedeln och skulle vara chokladpudding
men det var bara för de boende inte för gäster då ingick en liten kaka
(I-landsproblem😉)

Förmodligen en uppstart av miljösatsningen minska matsvinnet! Det är en kommunal restaurang som också granskas. Förresten mycket av överbliven mat kan återprocessas till lunchlådor och skänkas till behövande via vår fina Mötesplats!

Hyresgäster får sedan slänga mat när frysen går sönder i lägenheterna. Det tar flera veckor att få en ny.
Dessutom finns en massa lokaler som inte används: gym och bad med mera.

Lämna ett svar