Mentorskapsprojekt på Fågelfors
Nyheter Supermentorerna Roger och Vlora är redo för skolstarten på Fågelforsskolan i Skillingaryd.
Det var i våras som Roger Svenningson och Vlora Llapashtica fick frågan om att börja arbeta med ett nytt skolprojekt som heltidsmentorer vid Fågelforsskolan. Projektet innebär att Roger och Vlora blir mentorer för årskurs 7 istället för att en ämneslärare är klassföreståndare. Roger jämför det med poliser som kan ha en assistent för att sköta det administrativa medan de själva kan vara ute och jaga bovar.
– Detta gör att ämnesläraren slipper lägga tid på mentorskapet utan kan ha fullt fokus på ämnet och undervisningsprocessen, berättar Roger. Planering har stulit mycket tid från undervisningen, med detta system blir det en effektivare skola för eleverna.
– När man sitter såhär med bara mentorskapsdelen ser man att det är väldigt mycket arbete runt omkring, berättar Vlora. Det här är en del i skolverkets satsning för att avlasta lärarna och ge dem mer tid till att faktiskt lära ut istället för att sitta med administrativa uppgifter. När skolan blir effektivare kan man kanske också minska mängden läxor, idag orkar eleverna inte med den stora mängden
Det blir alltså Roger och Vlora som ansvarar för utvecklingssamtal, konflikthantering, ledighetsansökningar, frånvaro, mentorstid och stödfunktion med mera för eleverna. De kan nu ta tag i konflikter direkt när de uppstår och konflikthantering kommer också få mer utrymme än tidigare. Det blir deras uppgift att se till att barnen kommer till skolan, att de går på lektionerna och att de känner sig trygga.
I årskurs sju är det fyra klasser på totalt 88 elever vilket är några fler än vanligt då antalet brukar ligga på tre klasser med ungefär 75 elever. Eleverna delas upp mellan Roger och Vlora som kan fokusera helhjärtat på att hjälpa eleverna och föräldrarna med problem och frågor.
– De ska känna att vi är deras försvarsadvokater, vi ställer upp för dem i alla lägen, säger Roger.
För att presentera sig har information och videomaterial skickats till såväl föräldrar som elever. I år blir det inget föräldramöte och utvecklingsdag på grund av Corona utan kontakten har skett vid internet men det har fungerat bra meddelar de båda. Hittills har det bara kommit positiva tillrop, framförallt från lärare. Nu är tanken att Vlora och Roger ska följa klassen tills de avslutar niondeklass. Om projektet blir en lyckad insats kommer det bli genomgående även för kommande årskurser.
Höstterminen börjar i idag och det gäller att ta hand om de nya eleverna som kan vara nervösa och förväntansfulla.
– Det ska bli spännande och vi ser fram emot det väldigt mycket, säger de båda.
Vlora Llapashtica och Roger Svenningson är redo för skolstart
Tycker verkligen det låter som en superbra idé! Hoppas att det slår väl ut!