Miia fortsätter föreläsa ideellt: ”Koll på pengar”
Nyheter Det är nästan ett år sedan Miia gick i pension. men hennes vilja att hjälpa andra gör att hon fortsätter att arbeta ideellt. Vi har besökt treorna i lektionssalen vid Fenix Kunskapscentrum i Vaggeryd.
Miia Anserén berättar mer:
– Viljan att hjälpa unga till ett liv, med så lite ekonomiska bekymmer som möjligt, sitter djupt rotat i mig och jag fortsätter föreläsningar på Fenix i Vaggeryd. Lektionen är en dubbeltimme och handlar både om spelmissbruk och om de ”nio stegen till kronofogden”, berättar Miia när vi träffar henne i lektionssalen.
Miia har klippt och klistrat ihop film och ljud i många timmar, i många månader och år för att filmerna ska bli så intressanta och korta som möjligt så att intresset stannar kvar hos eleverna under hela lektionen. Något som har bidragit till att Miia har lyckats hålla sig kvar på Fenix för att undervisa i mer än sju år. Hon har nu genomfört 70 lektioner, allt på grund av envishet, grundlig noggrannhet och precision. På filmerna, som hon visar för eleverna, berättar en person i taget i olika former om hur de hamnat i spelmissbruk och hur de lyckats ta sig ur det. Miia visar statistik både i filmerna och även under samtalen med eleverna mellan filmerna.
Den andra delen av lektionen handlar om vad som händer om man inte betalar sina skulder i tid och om de nio stegen från fakturan fram till dess att den hamnat hos Kronofogden. En stor vikt läggs vid att ta tag i skulderna innan de hamnar hos Kronofogden. Miia har sedan 2013 först undervisat i årskurs ett och berättat vad som händer om man inte betalar sina skulder och därefter har Miia återkommit efter två år, när eleverna går i trean, där en tävling utlyses för att se vad eleverna lärt sig och kommer ihåg från årskurs ett.
När vi besöker årskurs tre i samhäll- och ekonomi vid Fenix träffar vi Tobias Sjölin, Byarum, Lukas Möller, Jönköping, Alexander Palm, Skillingaryd och Agnes Albertsson från Boda. Raymond Pettersson är mentor för elverna i lektionssalen.
– Viktigt att eleverna får information om skulder och dess inverkan. Många ungdomar faller för spel och man kanske inte vet hur man hanterar pengar, menar Raymond Pettersson och fortsätter. Jag har jobbat här länge och innan man är 18 år kan man vara skuldsatt. Till slut reder man inte ut det hela. Skulder kan vara en anledning att man inte fixar skolan, då man känner sig jagad.
En film visades i klassrummet om att ha koll på pengar och spelberoende. En tävling utlyses och Miia ställde frågorna och de fyra eleverna skrev flitigt ned sina svar. Frågorna som skulle besvaras var bland annat om vad en förfallodag är, en påminnelse, dröjsmålsränta, inkasso, betalningsföreläggande, invändning och ett utslag, en betalningsanmärkning, utmätning och ett förbehållsbelopp. Nio frågor och flest poäng fick Lukas Möller, från Jönköping, ihop och vann biobiljetter dagen till ära.
Miia har totalt föreläst på Fenix 70 gånger, där två av gångerna var för SFI-elever och de resterande 68 gångerna för årskurs ett och tre.
Raymond Pettersson:
– Vi redovisar gymnasiearbete under våren och går man ekonomiskt program får man välja ett ekonomiskt problem, och ett samhällsekonomiskt problem om man går samhällsprogrammet. Om man befinner sig i ett missbruk så kanske man inte förstår själv, då är samtalet med någon kompis väldigt viktigt.
Alexander Palm från Skillingaryd har gjort ett gymnasiearbete om spelberoende och han berättar:
– Det handlar främst om spelmissbruk och hur spelreklamen påverkar rollen i missbruket. Jag valde detta ämne för att spel generellt har blivit populärt och det räcker att lyssna på reklamfinansierad radiokanal, summerar Alexander Palm.
Miia fortsätter;
– I slutet av mars fick jag den stora äran att bjuda in en god vän och tidigare kollega kommundirektören Annika Hedvall, till min lektion. Hon var under lektionen behjälplig med att dela ut frågorna till eleverna inför min tävling, samt testade sedan sig själv genom att svara på de frågor som eleverna hade.
Annika Hedvall, kommundirektör, kommenterar lektionen:
– Den 28 mars hade jag förmånen att vara med när Miia Anserén höll föreläsningen ”Koll på pengar” för en klass från samhällsprogrammet på Fenix. Det var även en del elever från ekonomiprogrammet med, så det var en stor och engagerad klass. Det var en mycket intressant föreläsning med fokus både på hur du som ung hanterar din ekonomi och på problematiken med ett ökat spelberoende. Det här är viktiga frågor att känna till och diskutera i olika sammanhang, och jag tycker att Miias upplägg med filmer och diskussionspunkter var både intressant och lärorikt. Lektionen avslutades med en tävling där det visade sig att eleverna hade bra koll. Tack Miia för inbjudan!
Linda Davidsson är verksamhetschef för gymnasiet och vuxenutbildningen vid Fenix Kunskapscenter och menar att det här arbetet betyder mycket för skolan:
– När Miia gick i pension i somras skrev jag med flera andra ett långt citat till Miia om samarbetet vi haft som var att när Miia startade upp det här tillsammans med Martin Alkemark och under de år som samarbetet pågått har Miia väglett hundratals elever. Hennes klokskap och kunskap inom området privatekonomi kopplat till spelberoende och skulder har gett eleverna mycket viktiga – ja, jag vill till och med sträcka mig så långt som till att säga livsviktiga insikter som de sedan burit med sig in i vuxenlivet. Med Miias hjälp och vägledning har eleverna vid Fenix stått bra rustade för framtiden och vi på Fenix kommer att sakna henne och hennes rättframhet och värme, berättar Linda Davidsson.
– Det här är ett otroligt viktigt ämne, det är ständigt aktuellt och vi pratade om det förra veckan att all reklam som spelbolagen har i radio och på tv, påverkar unga. Det är väldigt lätt för unga att hamna i skuld och då främst sms-lån. Fenix är i framkant och det är en förmån för ungdomarna att få den här undervisningen Miia gör. Så länge Miia orkar så kommer hon att vara behjälplig och dörren är alltid öppen här på Fenix för Miia, alla skulle behöva få den informationen Miia ger. Det kanske är sådant man inte pratar om ”där hemma”. I Miias lektion ingår också kunskap om att flytta hemifrån, vad det kostar med hyra, mat och att inreda sin egna första lägenhet. Vi har som skola möjlighet att ta in föreläsare. Miia har gjort ett mycket gott arbete för våra elever, summerar Linda Davidsson.
Miia avrundar:
– Till sist så vill jag säga att jag känner mig mycket stolt över det faktum att jag aldrig, en endast gång, under de pågående åtta åren sedan startan 2013, behövt att ställa in, eller ändra någon av de 70 lektioner jag genomfört på Fenix. Mina lektioner ”Koll på pengar” har alltid genomförts på de tider som kontraktet inledningsvis har omfattat. Jag vill tacka er lärare och övrig personal samt även tidigare rektor Martin Alkemark och verksamhetschef Linda Davidsson som jag arbetat närmast med i alla år. Jag är mycket stolt över åren tillsammans med er, avrundar Miia Anserén.
Spelberoende med dess konsekvenser – en inblick i vad som sägs på Miias lektion
Spelberoende är en impulsstörning. Ett problem som varken syns eller luktar och som blir ett problem när det lett till negativa konsekvenser och då man inte längre kan kontrollera sitt spelande. Man kan vara i riskzonen när man ständigt tänker på spel, jagar förluster och ljuger för att dölja att man spelar för mycket. Ofta tas det upp som en lättvindig sak men de som är köpberoende av att spela kan lida av svår ångest och depression. Det kan leda till stora skulder och svårigheter att betala sina skulder. Och även att man begår brott för att få råd med att betala sina skulder.
Skuldernas nio steg till Kronofogden – en inblick i vad som sägs på Miias lektion
En räknings förfallodag är sista datumet då skulden skulle vara betald. Betalar man inte är nästa steg en påminnelseavgift. Betalar man inte nu heller börjar en dröjsmålsränta ticka. Betalar man inte ändå så ansöker fodringsägaren eller inkassoföretaget om ett betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. ”Det är nu som Kronofogden börjar leta efter den skyldige med blåslampa”, berättar Miia. Leder det fram till ett utslag, som är samma sak som en dom hos Kronofogden så förs det in i deras databas som i sin tur leder till en betalningsanmärkning. Finns det kvar en skuld som inte är betald kan fordringsägaren begära att Kronofogden ska göra en utmätning, vilket innebär att Kronofogden driver in saker eller pengar. Det Kronofogden kommer fram till behövs till uppehälle, det är det beloppet man får behålla och det kallas för förbehållsbelopp.
Att eleverna på Fenix får del av denna information om om att hantera sin ekonomi och risker med spelande är ovärderlig. Jag har själv varit med på en av Miias lektioner och hon kan verkligen sin sak. Då jag jobbat i socialtjänsten vet jag också hur mycket tragik som kan bli följden av att få trassel med ekonomin. Viktigt att ungdomar får kunskaper tidigt vilket kan förebygga stora problem längre fram.