Nyheter

MP har många synpunkter om trafiken

Nyheter Miljöpartiet presenterar övergripande svar på remissen om trafiksäkerhetsprogram.

Cykelväg. Arkivbild

Vi presenterar här svaren i sin helhet med Mikael Wahss (MP) som presenterar dem:

De senaste åren har vi sett ett ganska stort antal medborgarmotioner och motioner som handlat om att införa olika typer av trafiksäkerhetsåtgärder i våra tätorter. Önskemålet från allmänheten att förbättra trafikmiljön är alltså tydligt. Motionerna handlar i stort sett om att sänka hastighetsgränser eller införa säkra gång- och cykelpassager inom tättbebyggt område. Flera av dessa motioner har besvarats med att ett nytt trafiksäkerhetsprogram är under utarbetande och det har antytts att svaren ska komma i detta program.

Några exempel på önskemål:

”Sänka hastigheten inom Bondstorps tätort”

”Sänkt hastighet och fartdämpande åtgärder på Bondstorpsvägen i Vaggeryd”

”Övergångsställe på Storgatan i Vaggeryd”

”Förslag att hastighetsbegränsningen på Smedbygatan i Vaggeryd ska sänkas från nuvarande 50 till 30.”

”Ändring av bashastigheten i villaområden till 40 kilometer i timmen”

”Övergångsställe i korsningen Ödestuguvägen-Storgatan”

”Övergångsställe vid Götafors skola”

”Blinkande övergångställe vid Storgatan i Skillingaryd”

Jönköpingsvägen i Vaggeryd. Arkivbild

Inget av dessa förslag har hittills lett till någon åtgärd utan det har i stället hänvisats till det kommande trafiksäkerhetsprogrammet. Av den anledningen vill vi i Miljöpartiet poängtera att det nya trafiksäkerhetsprogrammet måste innehålla utförligare och tydligare svar på de frågor som ställts genom dessa motioner. Så är inte fallet i det nu liggande utkastet. Visserligen nämns under ”mål och åtgärder” att det pågår en ”hastighetsöversyn” och en ”utredning för att se över och klassificera säkra GCM-passager”. Vi anser här att resultatet av dessa utredningar – i form av förslag på åtgärder och riktlinjer – borde vara en del av programmet från början.

De inledande texterna med bakgrundsfakta i utkastet till trafiksäkerhetsprogram ger tydliga signaler om vad åtgärderna i programmet bör handla om.
Vi kan bland annat konstatera att:

• Det finns ett antal faktorer som i hög grad påverkar trafiksäkerheten. Det som är av störst betydelse är hastigheten.

• Vaggeryds kommun är ”ej i linje med nödvändig utveckling” när det gäller ”andel cyklister med hjälm” samt ”god kvalitet på gång- och cykelvägar”

• På det kommunala vägnätet är det olyckor med oskyddade trafikanter som är överrepresenterade, det vill säga olyckor med fotgängare, cyklister och mopedister.

40 är en bra hastighet. Arkivbild

• Sänk till 40
Eftersom de oskyddade trafikanterna är just oskyddade och därmed har högst risk att drabbas av personskador anser vi att trafiksäkerhetsprogrammet bör fokusera extra hårt på åtgärder som skyddar denna grupp. ”Rätten” att inte skadas/dödas i trafiken väger självklart tyngre än ”rätten” att få köra fort med sin bil. En generell sänkning av bashastigheten i våra tätorter till 40 km/h kan såväl höja trafiksäkerheten som minska behovet av andra typer av åtgärder. Lägre hastighet leder dessutom till sänkt bränsleförbrukning. Vi anser därför att en sänkning till 40 km/h som bashastighet i tätorterna ska tas med som en självklar åtgärd i trafiksäkerhetsprogrammet.

• Övergångsställen
Debatten om ”övergångsställen” är ständigt pågående och nya önskemål om övergångsställen inkommer från allmänheten med jämna mellanrum. I trafikprogrammets faktadel kan man läsa att ”Ungefär var tredje tillfrågad, fler kvinnor än män, har svarat att bilarna sällan stannar när de ska korsa gatan på ett övergångsställe”. Det är alltså tydligt att ett övergångsställe inte är en garanti för att bilarna stannar och att passage ändå alltid måste ske i samspel mellan gående/cyklist och fordonsförare. Av den anledningen anser vi att trafiksäkerhetsprogrammet bör vara tydligt i om kommunen över huvud taget ska ha några skyltade övergångsställen (Herr Gårman) – och om dessa ska finnas bör det även finnas riktlinjer för när det kan vara aktuellt.

• Vill ha med om fler åtgärder
Programmet bör också tydligt peka på vilka andra åtgärder som kan komma att sättas in som alternativ till traditionella övergångsställen, såsom förträngningar, vägbulor, ”rödljus”, andra typer av ljussignaler eller fartkameror. Varje sådan tänkbar åtgärd bör tas upp i programmet och motiveras var den kan komma att bli aktuell i vår trafikmiljö. I programmets ”åtgärdsdel” nämns att ”utförandet av gång- och cykelpassager eller övergångsställen görs enligt trafikverkets standardritningar”. För att tydliggöra hur vi hanterar säkra passager bör riktlinjerna för dessa passager finnas med direkt i trafiksäkerhetsprogrammet, alternativt som bilaga.

• Mer tydlighet önskas
De flesta olyckor med oskyddade trafikanter sker vid våra genomfartsleder och i tätorternas centrum. Därför är det extra viktigt hur vi utformar trafikmiljön på dessa platser. Dessvärre är det också just dessa platser som är i störst behov av förbättringar för de oskyddade trafikanterna. Som cyklist är det svårt att veta var man ska cykla. Det saknas ofta skyltning och uppmärkning av cykelväg. Till exempel i Vaggeryd längs Jönköpingsvägen och Storgatan riktning sydost från Järnvägen – där det korrekta idag är att cykla i vägbanan – trots att trottoaren är flera meter bred. Tydlighet i trafikmiljön är avgörande för trafiksäkerheten.

Mikael Wahss (MP). Arkivbild

• Total översyn
Miljöpartiet vill därför se att trafiksäkerhetsprogrammet innehåller en total översyn av skyltning och uppmärkning av gång/cykelvägar längs genomfartsleder i samhällena samt i samhällenas centrum.

• Vill ha sammanhängande cykelvägar
Vid våra genomfartsleder och i tätorternas centrum finns också mycket att önska gällande utformningen. Förutom att det är otydligt vart man ska cykla är det dessutom väldigt krångligt att ta sig fram och cykelvägarna hänger inte ihop. Uppmärksamheten hamnar snarare på vart man ska ta vägen än på medtrafikanterna. Storgatan i Vaggeryd mellan järnvägen och Jönköpingsvägen är ett exempel där utformningen är extra dålig. Cyklister och bilar samsas här om samma körbana med bara ett streck i vägen. Vintertid är detta extra problematiskt när snö plogas upp över ”cykelvägen” och alla trafikanter tvingas dela på samma yta. Miljöpartiet anser att det ska vara säkert och smidigt att ta sig fram med cykel. Raka sammanhängande cykelvägar som är bekväma att cykla ska eftersträvas.

Vi anser därför att trafiksäkerhetsprogrammet även ska innehålla en översyn över ”helheten” i cykelvägsnätet längs genomfartsleder i samhällena och i samhällenas centrum, med fokus på att cykelvägarna ska hänga ihop.

Miljöpartiet de gröna i Vaggeryds kommun genom Mikael Wahss

Taggar

Dela


3 reaktioner på MP har många synpunkter om trafiken

Lämna ett svar