Nämnden föreslår: Riv eller betala
Nyheter Tekniska nämnden vill att kommunstyrelsen ska fatta beslut om kända fastigheten på Skruvstycket 1 i Vaggeryd. "Riv eller ta hand om kapitaltjänstkostnaderna"
För några år sedan inköptes fastigheten Skruvstycket 1 i Vaggeryd. Av strategiska skäl. Men fastigheten kostar tekniska nämnden pengar där den står. Nu ställer sig politikerna i tekniska nämnden frågan till kommunstyrelsen; riv eller betala.
Olof Sjöholm (C) vice ordförande i tekniska nämnden berättar:
– Om inte kommunstyrelsen väljer att ersätta oss för att hålla lokalen i gång så föreslår vi att vi river fastigheten. Driftskostnaden årligen är 350 000 kronor och vi har ingen intäkt i fastigheten i dagsläget. Därav vi föreslår kommunstyrelsen antingen det ena eller det andra.
Kenth Williamsson (S) nämndordförande menar att ”fastigheten köptes för markens skull, inte för fastigheten, och att utredningen om planfria korsningar snart är klar”.
I skrivelsen till kommunstyrelsen anges också att fastigheten har brister som behöver åtgärdas som exempelvis nytt avlopp, ventilation, belysning, oljepanna och ett ytskikt. Dessa brister ska göras vid om fastigheten ska bli uthyrningsbar.
En rivning av fastigheten uppges kosta 700 000 till 800 000 kronor.
Angående väntetiden vid bommarna, vad baserar du dessa uppgifter på om att en ombyggnad av signalsystem skulle minska tiden drastiskt?
Larhal31, jag förlitar mig på saklig info från lokala ortsbor.
En enkel bonde i Tenhult har noterat att den planerade nya järnvägen Byarum-Tenhult inte kan användas då belastningen Falköping-Nässjö är så stor att några fler tåg kan inte släppas in vid Tenhult från Byarum utan ett nytt Dubbelspår förbi Jönköping, vad sägs om den?
Det var i och för sig inte svar på min fråga, men så korkade är inte ens trafikverket, att de bygger en ny bana som inte kan användas. Visst kommer man att få glesa ut trafiken mellan Nässjö och Jönköping något för att få en bättre plats. Och jag håller med om att det skulle behövas dubbelspår mellan Tenhult och Jönköping. Om du undrar hur jag vet, så kör jag själv tåg i området.
Eftersom frågan om planerna korsningar inte på något sätt är klar så är det väl lämpligt att i stället för en rivningskostnad om 700 000– 800 000 kronor som igen ska tas ur den aldrig sinande kassan från hushållen i vår kommun inväntar en sund politisk behandling av planfri korsning och säljer fastigheten? Enligt vad som erfars så är frågan om planfria korsningar i Vaggeryd dels en kostnad strålande för hur mycket ytterligare majoriteten ska lägga på hushållen Eftersom Trafikverket inte alls är med på noterna som tjänstepersonerna hittar på. Väntetid vid bommar i centrum felkalkylerad och sänks avsevärt uppdatering av signalsystemet.
Är hushållen beredda att betala majoritetens påhitt med en mängd planfria korsningar?