Nedläggning av skola: Förvaltningsrätt gav nämnd rätt
Nyheter I oktober förra året beslutade dåvarande barn- och utbildningsnämnd att lägga ner Åkers skola, förskola och fritidshem. Det överklagades till förvaltningsrätten av en politiker men nämnden gjorde rätt…
Det var arbetsutskottet i nämnden som tog beslutet om nedläggningen av landsbygdsskolan i Åker.
Carina Stridh Bjurhager, då även med angiven nämnd, överklagade beslutet till förvaltningsrätten där yrkanden var: ”Ett beslut om skolnedläggning är en lång process med många intressenter; barn, vårdnadshavare, politiker, tjänstemän, företagare med mera. Det påverkar inte bara många invånare i vardagen utan påverkar även boendestrukturer, arbetstillfällen med mera. En nedläggning innebär att kommunen inte längre kan erbjuda undervisning för berörda elever på annat sätt än i en tätortsskola. Många människor som bor på landsbygden söker sig dit bland annat. för att kunna låta sina barn få sin utbildning på en mindre skola utanför tätorterna. I och med det aktuella beslutet försvinner möjligheten att inom rimligt avstånd ordna skolgång på landsbygden.
I Vaggeryds kommun finns dessutom fler skolor på landsbygden som kan komma att ställas inför nedläggningshot inom en nära framtid. En skolnedläggning är därför en mycket viktig fråga i en kommun och behöver därför fattas i kommunfullmäktige. Fullmäktige har att fatta beslut i principiellt viktiga frågor och det är oklart om beslutet föregåtts av en barnkonsekvensanalys och vilken kvalité den i så fall håller”.
En utredning om framtida skolorganisation har gjorts av förvaltningen, men klagande anser att den bör föregås av en opartisk utredning.
Förvaltningsrättens prövning i sak anger att beslut endast kan upphävas om det finns grund i detta i kommunallagen. Av detta följer att det endast är ett besluts laglighet som kan prövas och inte dess lämplighet eller skälighet. Frågor om bland annat kvalité i beslutsunderlaget innebär således lämplighetsbedömningar som kommunen själv styr över.
Beslutet som nämnden tagit strider inte mot någon lag eller författning och förvaltningsrätten ger alltså dåvarande barn- och utbildningsnämnd rätt i samtliga beslut gällande nedläggningen av skolan i Åker.
Ibland är det dags att acceptera att något är över.
Domslutet är överklagat till kammarrätten. Jag menar absolut att det är en fråga för kommunfullmäktige hur många grundskoleenheter en kommun ska ha. Förvaltningsrätten har tittat på de av kommunfullmäktige beslutade riktlinjerna till barn- och utbildningsnämnden. Det gäller för fullmäktigeledamöter att läsa dessa noga så att beslutsrätten inte ”ges bort” till nämnd i onödan. Sedan är det ju som förvaltningsrätten skriver i sin dom, att de inte alls prövat lämpligheten i beslutet utan bara om det finns något lagligt hinder. Men fortsättning följer så långt det går.
Jag hoppas att även kammarrätten tar upp till prövning var beslutet ska ligga, hos nämnd eller hos kommunfullmäktige. Skulle det bli nämnden så tycker jag absolut att riktlinjerna bör ändras. I dag står det att skoletableringar ska beslutas av fullmäktige, då bör det motsatta, skolnedläggning, också ligga hos fullmäktige. Fullmäktige är vårt enda demokratiskt valda beslutsorgan. Alla nämnders sammansättningar är grundade på förhandlingar efter val.
Vad kostar inte detta? Fråga istället varför föräldrarna väljer andra skolor. Beslutet har gått demokratiskt tillväga dessutom så låt demokratin ha sin gång. Finns nog annat att lägga resurserna på om jag inte läst helt fel i media.
Väljer man att sätta sina barn i Klevshult eller Skillingaryd framför Åkers skola så blir det så. Inte kommunens fel att föräldrarna väljer annan skola i kommunen tyvärr. Bara otroligt synd