Nej, nya 135:an är inte för alla kommunbor
Nyheter Vi har tidigare berättat om nya busslinjen 135 som nästa vecka börjar trafikera sträckan Skillingaryd till/från Jönköping. Alla hållplatserna trafikeras inte och Klevshult är fortsatt bortglömt när det gäller bussförbindelser
Trafikerade hållplatser i kommunen för den nya linjen 135 anges på Länstrafikens hemsida vara Krängsberg, Byarum, Vaggeryd Torsbo, Vaggeryd station, Vaggeryd Götafors, Skillingaryd Kinnarps, Skillingaryd Verkstadsgatan och Skillingaryds station.
Men i tidtabellen visar det sig vara en sanning med modifikation.
Enbart tre turer, till Skillingaryd ankomst klockan 00.14 samt avgång 04.50 och 05.53 från Skillingaryd finns med. Resten av dagen hänvisas de kommunbor som bor söderut att använda linje 500 som inte kan användas av Klevshultsborna eftersom linje 500 inte har någon hållplats där.
Till och från Vaggeryd trafikerar linje 135 en gång i timman nästan hela dygnet med undantag fyra timmar efter midnatt. Vi tog kontakt med Länstrafiken och undrar hur det här kommer sig.
Varför körs inte alla turer Skillingaryd-Jönköping?
– Busslinje 135 är i huvudsak en linje mellan Jönköping och Vaggeryd med byte till andra linjer i Vaggeryd, exempelvis till linje 500 mot Skillingaryd. Vaggeryd är en bytespunkt. Vid enstaka avgångar när det inte finns byte där så går linjen ända till och från Skillingaryd. De riktade medel som Länstrafiken har fått till satsningen påverkar hur lång linjesträckningen kan vara och hur stort trafikutbudet blir.
Varför är inte Klevshult med i den här linjesatsningen som är riktad till arbetspendlare?
– Anledningen till att Klevshult inte är med i linjen är att det inte ryms inom de budgeterade medlen. Övrigt som påverkar trafiksatsningar är resandeunderlag och i Klevshult är det ett mindre sådant, samtidigt finns det även tågtrafik i Klevshult.
Hur länge kommer linje 500 trafikeras med halvtimmestrafik genom kommunen?
– När det gäller linje 500 och halvtimmestrafik genom Vaggeryds kommun så finns det ingen planerad framtida neddragning av linje 500 i dagsläget, svarar Länstrafiken i ett mejl till redaktionen.
Detta beror inte bara på Länstrafiken, utan det är i högsta grad våra kommunpolitiker som i förhandlingarna skall tänka med hatten på för hela kommunen!
Men hur många av dessa politiker bor i södra delen av kommunen!?
Vi har dessutom nästa 100 personer som pendlar in till företag i den södra kommundelen, i första hand från Jönköpingsområdet. Naturligtvis borde många av dess bo i södra kommundelen, men där finns inga bostäder. Så det blir en miljöbov – bilen.
En fångvårdsanstalt i Hörle är ju inte i utlandet utan endast 1 mil från vår södra kommungräns, hur tänker våra kommunpolitiker här?
Jättetråkigt då både Klevshult och Hörle offras, ännu märkligare när nya fängelse skall byggas.
Vi måste se till hela kommunen och inte bara några få ställen, till slut kommer våra mindre orter helt dö ut. Speciellt när all service försvinner.