Nio års kamp var över
Nyheter Det är få frågor som debatterats så mycket som E4;an genom vår kommun. Det gäller speciellt förbifarten Vaggeryd. Del 3 av 3.
Den 1 juli 1982 begär kommunen att nya E4:an förbi Vaggeryd kommer med i vägverkets flerårsplan för tiden fram till 1993, men vägverket är kallsinnigt inställd.
I slutet av september 1985 protesterar ett 20-tal villaägare i Byarum hos vägverket och kommunen mot E4:ans framtida sträckning förbi samhället. Den kommer att gå för nära bebyggelsen.
– Vi kräver att den nya sträckningen åtminstone flyttas 200 meter västerut, säger Gunnar Härdstedt och övriga fastighetsägare i skrivelsen.
I en undersökning i Finnveden den 1 november presenteras antalet olyckor i Vaggeryd de senaste tio åren. Det har rapporterats 43 olyckor varav faktiskt blott elva på E4:an. Farligaste korsningen är utan tvekan den märkliga Skogsvägen-Ödestuguvägen-Ringvägen-E4:an.
Det ska noteras att antalet olyckor på E4.an ökar mot mitten av 1980-talet och det blir än fler andra halvan av 1980-talet.
Under sommaren kontaktar en del pensionärer i Byarum kommunen med krav på att få cykla på trottoaren i samhället. Man tar hellre böter än riskerar livet på E4:an.
13 november får nya E4:an förbi Vaggeryd europastandard med 13 meters bredd. Arbetet ska påbörjas 1989, allt enligt vägverket.
22 december ändrar sig vägverket och går med på att nya E4:an går 200 meter längre bort från bebyggelsen i Byarum. Däremot blir det nej till förslaget om en trafikplats i Duveled.
1 mars 1987 accepterar kommunstyrelsen vägverkets förslag till ny E4-sträckning förbi Vaggeryd med trafikplatser vid Båramo-Bäck, Götafors samt i framtiden Byarum. Arnold Kardemark (KDS), Lars Stark (VPK) och Björn Fejde (M) reserverar sig till förmån för Byarum men slopande av Götaforsinfarten.
Den 23 mars, samma år, meddelas att ombyggnationen förbi Vaggeryd flyttas fram i tiden. Från 1989 till 1992. En anledning är att bron över Stödstorpsån i Götafors är för bra.
25 augusti stöder föreningen Sydsvenska E4 kommunstyrelsens krav på förbifart före 1992. Kommunalrådet Allan Friberg (C) bjuder in kommunikationsminister Hulterström att på ort och ställe beskåda olägenheterna.
I mitten av september håller Socialdemokraterna ett opinionsmöte och alla partier är överens om att E4 ska byggas omgående. En skrivelse formuleras till kommunikationsministern.
Den 21 oktober begär vägverket hos regeringen extra pengar för att tidigarelägga E4:ans förbifart Vaggeryd. Samma dag får arbetsgruppen ”Flytta E4:an NU” en rivstart med personligt sammanträffande med kommunikationsminister Sven Hulterström.
Under 1988, den 3 mars, var det möte i Folkets Hus i Vaggeryd om byggplanerna. Den nya vägsträckningen presenterades. Senare samma år, 26 augusti, ökar hoppet om en snabb E4-ombyggnad sedan länsstyrelsen begärt extrapengar av vägverket. Den 16 september berättar tidningen Finnveden att länsstyrelsen har skrivit till vägverket för att få loss en del av de extrapengarna som finns för vägbyggen. Om det lyckas kan bygget starta i november 1989 istället för 1992.
10 november demonstrerar Vaggerydsborna med plakat ”Flytta E4:an NU”. Den 2 december diskuterar vägverkets beredning och de bestämmer att utreda frågan ytterligare. Vägverket i Borlänge meddelar den 22 december att de inte avsätter några extra pengar utan bollar frågan vidare till regeringen.
I maj 1989 kritiserar Sven Fjällhed (M) och Allan Ragnarsson (M) arbetsplanen och skriver till länsstyrelsen. Moderaterna vill inte ha en trafikplats vid Götaström utan tycker att Duveled är ett klart bättre alternativ. Götafors förvaltning och Waggeryds cell kommer med liknande synpunkter.
Den 19 november 1989 gästar kommunikationsministern Georg Andersson Vaggeryd, men han lämnar inga besked om tidigareläggning av förbifart Vaggeryd och Byarum.
Under januari 1990 motionerar riksdagsmannen Sven-Erik Alkemark (S) i riksdagen om en tidigareläggning av vägen. Den 15 mars kommer beskedet från regeringen som lyder att det blir ingen byggstart av E4 förrän tidigast 1992. Regeringen går därmed på vägverkets linje. I april meddelar vägverket att de skjuter fram sin flerårsplan ett år i tiden och bygget beräknas bli 1993.
– Det finns ingen så besvärlig sträcka i hela södra Sverige som genomfarten Vaggeryds samhälle, säger överingenjören Hans Öhman vid vägverket i Borlänge.
Det är därför som nu vägverket föreslår att förbifarten Vaggeryd-Byarum ska tidigareläggas ett år och påbörjas 1992.
Under hösten 1991 presenterar finansministern Allan Larsson det så kallade 20-miljardersprogrammet. Ett av objekten är E4:an förbi Vaggeryd. Den 41 kilometer långa sträckan från Hyltena i norr till Klevshult i söder ska bli motorväg och stå klar 1996. Första etappen är förbi Vaggeryd.
Den 6 september 1991, mitt i valrörelsen, är kommunikationsministern Georg Andersson vid rastplatsen vid långa synen för att fälla ett träd som en symbolisk handling. På allvar beräknas vägbygget starta först i början av 1992.
Fotnot; Ur Per Bunnstads bok ”Vaggeryds kommun 1971–1991”
Reine Frisk och Georg Andersson 1991