Nu ska pengar anslås för byggande av Y:et
Nyheter Järnvägslinjerna Värnamo-Jönköping och Värnamo-Nässjö med Vaggeryd kräver medfinansiering för att komma igång
När kommunstyrelsens arbetsutskott möttes för en vecka sedan beslutades att föreslå kommunfullmäktige att anslå pengar till bygget. För Vaggeryds kommun handlar det om 23 miljoner kronor.
I den nationella transportplanen finns dessa insatser och bygge med i nästa plan period som gäller åren 2024 – 2029. Det handlar om att elektrifiera banorna samt bygga en helt ny järnvägssträcka från Byarum till Tenhult. För att sätta fart på planerna och komma gång kanske redan i slutet på 2023 har de tre kommunerna arbetat fram ett avtal om hur arbetet ska bedrivas och framförallt hur de ska finansiera ett tidigarelagt arbete. I dessa diskussioner har även regionen deltagit. De har nu kommit överens om att kommunerna satsar 100 miljoner och regionen 100 miljoner utöver det som sagts i den regionala transportplanen som är underlag för den nationella planen. Jönköpings kommun satsar 50 miljoner medan Värnamo går in med 27 miljoner och Vaggeryd bidrar med 23 miljoner kronor.
Dessutom blir det en del extra kostnader för Vaggeryds kommun då man kommer att behöva förlänga perronger och inte minst för att få kombiterminalen i Båramo elektrifierad.
Det finns flera syften med satsningen som innebär en miljöförbättring när man kan övergå från dieseltåg till eldrift, tiden att förflytta sig i länet minskas avsevärt och det blir en ökad möjlighet för godsfrakt på järnväg. I ett möte mellan kommunerna och Trafikverket diskuterade även möjligheten att använda de nya banorna i händelse av störningar på södra stambanan.
– Vi måste vara offensiva säger Gert Jonsson (M) som är kommunstyrelsens ordförande i Vaggeryds kommun och menar att om de inte är offensiva och får bollen i rullning finns risk för att hela projektet flyttas fram tidsmässigt. I värsta fall finns kan allt skjutas på framtiden och ramla över till nästa nationella transportplan.
23 miljoner ändå stannar tåget bara i halva kommunen. Varför stannar inte tåget i Byarum, Hok och Bratteborg?
Ursäkta Hok och Malmbäck men varför två nästan parallella sträckor. Om man bygger till Tenhult så kan lika gärna svänga höger mot Nässjö också.