Nyheter

Nya parkeringsplatser planeras

Nyheter Många nya parkeringsplatser är på gång i centrala Skillingaryd.

Här i skogsdungen kan 18 kommunala parkeringsplatser snart byggas  [1/3]

Vid Tomaten planeras ett 70-tal parkeringsplatser  [2/3]

Gröntomten mellan Skillingehus och vårdcentralen blir nu parkeringsplatser  [3/3]

Parkeringsfrågan i kvarteret Tomaten strax väster om järnvägsstationen har varit omdiskuterad men den lär dröja ett tag till.

– Vi begär investeringsmedel för att göra om tomten till parkeringsplatser. Eftersom frågan är kopplad till järnvägens elektrifiering kommer detta att bli år 2023. Först ska huset, som står där i dag, dokumenteras innan den rivs. Det kommer att bli någon form av långtidsparkering med ett 70-tal platser, säger Jerry Karlsson (L) ordförande i tekniska nämnden.

Behovet av parkeringsplatser kring Skillingehus är dock akut och nu planeras den gröntomt mellan Skillingehus och vårdcentralen att användas som parkering.

– Vi ligger helt klart back på parkeringar, samtidigt som grönytor behövs, men snabbast och enklast löser vi parkeringssituationen i vår egen regi och då är den här platsen ändamålsenlig. Vi har även tankar på att göra lilla skogsområdet strax väster om järnvägen, rakt över Skillingehus, till parkering. Där kommer det i första hand bli dagsparkering och det kommer inte att hindra boende på Södra Järnvägsgatan, avslutar Jerry Karlsson (L).

Vid gröntomten mellan vårdcentralen och Skillingehus blir det 18 parkeringsplatser och med hjälp av ombyggnation av befintliga parkeringsplatser utmed Ljungbergsgatan kan frigöra mer platser med såkallade ”snedparkeringar” blir där 10 nya platser. Vid Södra Järnvägsgatan finns möjlighet till 18 platser. Planer finns att även bygga ett låsbart cykelgarage för uthyrning månadsvis, tio platser på vardera sidan järnvägen, då dessa efterfrågas främst av arbetspendlande elcykelinnehavare som önskar låsa in sin cykel och batteri.

Taggar

Dela


Läs mer

Ödetomt: Gör den till parkering!

8 reaktioner på Nya parkeringsplatser planeras

Bra rutet Kenneth!
Håller även med Ingvar & Linus.

Gert – Se till att ”dina anställda” och du själv läser på Miljöprogrammet ni antagit så vi slipper mer asfalt i centrum!
Se istället över hur många leasingbilar som ni har parkerade runt Skillingehus (när jag skriver detta står det minst åtta stycken parkerade)! Bl.a står det två stora VW bussar långtidsparkerade på Bangårdsgatan som knappt används! I ert miljöprogram står att kommunanställda skall överväga när man ska åka i tjänsten, flyttade man parkeringen av ”tjänstefordon” till Slätten kanske åkandet minskade automatiskt, dessutom frigör man direkt parkeringsplatser till annat!

Håller också med Kenneth och Linus.
Har skrivit om detta förut med att använda parkeringen som anlades för Flextronic och att bygga på Bertil Magnussons gamla tomt som är perfekt för byggnation ! Vi behöver väl inte långtidsparkering i Skillingaryd.

Bra Kenneth och Linus,rör inte grönytan mellan Skillingehus och Vårdcentralen den kan nog behövas när kommunhuset behöver byggasut,det finns parkering på slätten så det räcker, det är inte farligt att gå några extra meter.

Ett annat alternativ är att man bygger på två våningar med parkeringshus på Skillingehus. Men då måste man göra minst fem hissar ner i huset så ingen ska behöva gå max 20 meter

Du är nära slutresultatet Linus. Du såg ju reaktionen när du föreslog parkeringsskivor. Det blev ett rungande nej för det skulle ju ha drabbat Her T:s adepter inne på Skillingehus.

Håller helt med Kenneth Doolk men har även lite andra synpunkter. Varför kan inte anställda på kommunen och vårdcentralen använda den parkering som anlades på Slätten när Flextronics gick som bäst. Och att göra parkering av Bertil Magnussons gamla tomt i kvarteret Tomaten är bland det dummaste jag hört. Är ju Skillingaryds bästa tomtmark för framtida bebyggelse.
Dessutom finns hela Slätten där tusentals bilar kan parkeras på den del av Slätten som kommunen äger

Miljön är inte så viktig. Bara kommunanställda tjänstemän slipper gå 200 meter.
Borde man inte främja att åka kollektivt eller samåkning?
Borde man inte värna miljön med mindre utsläpp?
Borde man inte försöka rekrytera folk inom kommunen?
Borde man inte försöka få eventuellt anställda att flytta hit istället? Att inte bara tära på kommunkassan utan också nära.
Det minsta man kan begära är att det blir parkeringar med avgift för längre tid än två timmar.
Någon som tror på en sådan lösning?

Hur många anställda tjänstemän finns det i Vaggeryds Kommun?
Hur många av dessa bor utanför kommunen?
Jag räknar inte med att någon kommer svara.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *